Zajączki

Rok szkolny 2015-2016

LUTY U ZAJĄCZKÓW

"NAJLEPSZYM SPOSOBEM NA WYCHOWANIE DOBRYCH DZIECI

JEST UCZENIE ICH, CZYM JEST SZCZĘŚCIE".

 

OD 1 LUTEGO W GRUPIE "ZAJĄCZKÓW" ROZPOCZĘŁA PRACĘ NOWA NAUCZYCIELKA - PANI ANNA HOPPE, KTÓRA ZASTĄPIŁA PANIĄ EWELINĘ. PANI ANIA MIAŁA MOŻLIWOŚĆ POZNANIA DZIECI W STYCZNIU, KIEDY TO Z WŁASNEJ INICJATYWY POMAGAŁA W OPIECE NAD MALUSZKAMI. 


 

 

WAŻNE DATY:

4 LUTEGO godz. 9.00

W I E L K I   B A L     K O S T I U M O W Y

 balik odbędzie się w Przedszkolu w godzinach przedpołudniowych, zgodnie z rozkładem dnia obowiązującym w „Chatce Puchatka”. Salą balową będzie sala "Wiewiórek".

Salą balową będzie sala "Wiewiórek".

11 LUTEGO godz. 9.00

WARSZTATY NAUKOWE - LABOKIDS -  podczas warsztatów w przystępny sposób, poprzez liczne doświadczenia i eksperymenty, wyjaśniane są dzieciom prawa fizyki oraz zjawiska występujące w przyrodzie. Scenariusze warsztatów dostosowane są do zainteresowań i możliwości percepcyjnych dzieci. Doświadczenia chemiczne przeprowadzane przez dzieci wykonywane są wyłącznie przy użyciu bezpiecznych substancji.

15 LUTEGO godz. 17.30

ZEBRANIE DLA RODZICÓW DZIECI Z GRUPY „ZAJĄCZKÓW” informujące o wnioskach z prowadzonej obserwacji pedagogicznej, konsultacje indywidualne, ustalenie zakresu współdziałania z rodzicami w    celu wspierania osiągnięć dzieci i przezwyciężania ewentualnych trudności.

19 LUTEGO godz. 9.00

KONCERT „KOLOROWYCH NUTEK” W PRZEDSZKOLU POD HASŁEM:  „LUDOWO - KOLOROWO”  Rodziców prosimy o przygotowanie dla dziecka stroju galowego.

23 LUTEGO godz. 9.00

SPEKTAKL TEATRALNY DLA DZIECI „LEGENDY POZNAŃSKIE" W WYKONANIU AKTORÓW Z TEATRU KROKODYL. Spektakl finansowany jest przez Radę Rodziców działającą przy naszym Przedszkolu.

24 LUTEGO godz. 9.00

WYJAZ DZIECI Z GRUPY "ZAJĄCZKÓW" I "BIEDRONEK" DO  POZNAŃSKIEJ PALMIARNI - szczegóły wyjazdu zostaną omówione na zebraniu grupowym


 

PIOSENKI I WIERSZE DO NAUKI

"To nie jest bajeczka"

1. To nie jest bajeczka  
Możecie mi wierzyć  
Dwa małe koziołki  
Mieszkają na wieży.

Ref. Fik – mik, fik – mik

mieszkają na wieży  /x2
 

2.Mają ładny pokój
Lecz w nim nie sprzątają
Każdą nową miotłę  
Natychmiast zjadają.

Ref. Fik – mik, fik – mik

Natychmiast zjadają /x2

3.Kiedy miejski zegar
Wybije dwunastą  
Wychodzą na balkon
Popatrzeć na miasto.

Ref. Fik – mik, fik – mik

Wychodzą na miasto/x2
 

4.Tupią kopytkami,  
Kiwają główkami  
Koziołkową modą  
Różkami się bodą.  
Ref. Fik – mik, fik – mik

Różkami się bodą.

 

"Święto"

1.Babcia ma święto, to babci dzień,

a ja pamiętam o tym.

Kwiatki jej dam, buzi jej dam,

słonko zaświeci złote.

Ref. Babcia moja la la la la la.

babcia moja śiwęto ma. 2x

2. Dziadek ma święto, to dziadka dzień,

a ja pamiętam o tym.

Kwiatki mu dam, buzi mu dam,

Słonko zaświeci złote.

 Ref. Dziadek, babcia la la la la la.

Dziadek, babcia święto ma. 2x

Niechaj dziadzio z babunią- wiersz

Niechaj dziadzio z babunią

tak nam długo żyją,

póki komar i mucha

morza nie wypiją.

A ty mucho, ty komarze,

pijcie wodę powoli,

aż się dziadzio i babcia

nażyją do woli.

"Mikołaj jedzie samochodem"

1.Mikołaj, Mikołaj jedzie samochodem,

Bo gdzieś zgubił saneczki

W tę mroźną pogodę.

Ref. Hub – hu – ha,

tra – la – la,

co to za Mikołaj? /x2

2.Mikołaqj, Mikołaj

lat ma już bez liku,

a prezenty dziś wiezie

dzieciom w bagażniku.

Ref. Hu – hu – ha……

"Pachnący gość"

1. Stała pod śniegiem panna zielona,

nikt prócz Zajączków nie kochał jej.

Nadeszły święta i przyszła do nas,

pachnący gościu prosimy wejdź

Ref.: Choinko piękna jak las,

choinko zostań wśród nas. /2x

2. Jak długo zechcesz z nami pozostań,

niech pachnie tobą domowy kąt.

Wieszając jabłka na twych gałązkach,

życzymy wszystkim Wesołych Świąt.

Ref.: Choinko....

"Przylecieli Aniołkowie"

Ref. Hejże, hejże Panie Jezu,

hejże, hejże hoc, hoc.

Chodziliśmy, budziliśmy

Pastuszków całą noc. /2x

1. Przylecieli aniołkowie

Jak ptaszęta z nieba.

I śpiewają Dzieciąteczku

Wesoło jak trzeba.

Ref. Hejże, hejże Panie Jezu,

"Mrugają gwiazdki" - wiersz

Mrugają gwiazdki na niebie,

Uśmiechają się do Ciebie.

Bo to wielka jest nowina,

Panna porodziła syna.

Więc aniołki dziś śpiewają,

Wielką radość ogłaszają.

 

"Pada deszcz'

1. Pada deszcz, pada deszcz,

pada deszcz na dworze.

Taki mokry, że już bardziej

mokry być nie może.

2. Lecą tu, lecą tu

srebrne koraliki.

Zmoczą drzewa, zmoczą pol,a

domy i chodniki.

3. Pada deszcz, pada deszcz,

pada deszcz na dworze.

Stuka, puka, stuka, puka,

straszy kogo może.

4. Mała mysz, mała mysz,

chodzi na paluszkach

i deszczowe koraliki

zbiera do fartuszka.

„Zajączki”

1.Zajączki, zajączki, zajączki

Skakały przez pola i łączki.

Stanęły pod lasem i patrzą,

Jak dzieci się bawią i skaczą.

2.A dzieci podały im rączki

I z dziećmi skakały zajączki

Hop – la - la, hop – la – la, hop – la – la,

Hop – la – la, hop – la - la, hop – la – la.

„Dwa kółeczka”

 1.Patrzcie, patrzcie jak wesoło

Dwa kółeczka krążą w koło.

Dwa kółeczka krążą wraz,

O jakże to cieszy nas.

2.Rączki w górę wyciągamy

Dokoła się obracamy.

Jedną nóżką tupnąć raz

I do tego klasnąć raz.

Drugą nóżką tupnąć raz

I do tego klasnąć raz.

3.Teraz pięknie się skłonimy,

Jak piłeczka podskoczymy.

Jedną nóżką tupnąć raz

I do tego klasnąć raz.

Drugą nóżką tupnąć raz

I do tego klasnąć raz.

"Jestem sobie przedszkolaczek"

1.Jestem sobie przedszkolaczek,
Nie grymaszę i nie płaczę,
Na bębenku marsza gram,
Ram tam tam, ram tam tam.

2.
Mamy tu zabawek wiele,
Razem bawić się weselej,
Bo kolegów dobrych mam,
Ram tam tam, ram tam tam.

3.
Kto jest beksą i mazgajem,
Ten się do nas nie nadaje,
Niechaj w domu siedzi sam,
Ram tam tam, ram tam tam

"Grzeczne dzieci" - Grodzieńska Wanda
Stoły ślicznie nakryte,
rączki czysto umyte,
każdy cierpliwie czeka
na swój kubek mleka.
Nie ma plam na fartuszku,
nie ma resztek w garnuszku.
Pod stołem nie ma śmieci,
bo tu jadły grzeczne dzieci.

,,MAM 3 LATKA.”

Mam trzy latka, dwa i pół,
Brodą sięgam ponad stół.
Do przedszkola chodzę z workiem
I mam znaczek z muchomorkiem.
Pantofelki ładnie zmieniam,
Myje ręce do jedzenia.
Zjadam wszystko z talerzyka
Tańczę, kiedy gra muzyka.
Umiem wierszyk o koteczku.
O tchórzliwym koziołeczku
I o piesku, co był w polu,
Nauczyłam się w przedszkolu.

INFORMACJA O ZADANIACH REALIZOWANYCH W GRUPIE „ZAJĄCZKI” W MIESIĄCU LUTYM

TEMATY KOMPLEKSOWE:

1. KARNAWAŁ W PRZEDSZKOLU

2. LEŚNI MIESZKAŃCY ZIMA

3. MAMO, TATO WOLĘ WODĘ

4. JESTEM POZNANIAKIEM

ZADANIE

PLANOWANE OSIĄGNIĘCIA DZIECI

 

 

 

 

NABYWANIE WIEDZY

 

- nabywanie wiedzy o tym, że dziecko bez opiekuna nie może przebywać na ulicy

- rozumienie że, zwierzęta do życia potrzebują pokarmu i wody

- poznanie zimowego cyklu życia wybranych zwierząt

- poznawanie rożnorodnych form ekspresji i komunikacji, zdobywanie doświadczeń w mówieniu, słuchaniu i byciu słuchanym

- nabywanie wiedzy na temat znaczenia wody dla życia i środowiska

- poznanie nazwy miejscowości, w której dziecko mieszka

- poznawanie tradycji ludowych związanych z własnym regionem: nauka piosenek, poznawanie legend, przyśpiewek

 

 

 

 

 

 

 

 

 

KSZTAŁTOWANIE UMIEJĘTNOŚCI

 

- próby wykonywania poprawnie ćwiczeń regulujących oddech i kształtujących prawidłową postawę

- kształtowanie umiejętności spokojnego zachowania się podczas jazdy autokarem, rozumienie konieczności zapięcia pasów

- oglądanie z uwagą przedstawień teatralnych organizowanych w przedszkolu

- rozwijanie umiejętności wspólnej zabawy z całą społecznością przedszkolną, integrowanie się z dziećmi ze starszych grup

- nazywanie zwierząt żyjących w lesie

- rozwijanie umiejętności układania kompozycji z płaskich figur geometrycznych

- nabywanie umiejętności dostrzegania regularności powtarzajacych się w szeregu dwóch przedmiotów i dokonywanie ich kontynuacji

- doskonalenie umiejętności przeliczania elementów do trzech i dalej w zależności od własnych umiejętności, bez pomijania żadnego elementu

- nabywanie umiejętności oceniania liczebności posługując się określeniami: dużo - mało

- próby gry na trójkącie, próby rozpoznawania trójkąta wśród innych figur

- poznawanie i nauka piosenek, utrwalanie utworów poprzez różne formy doskonalące śpiew

- rozwijanie podczas spacerów umiejętności wskazywania miejsca, w którym znajdują się: dom rodzinny, przedszkole, plac zabaw itp.

- tworzenie prac plastycznych z zastosowaniem różnorodnych technik

- nabywanie umiejętności wykonywania eksperymentów, łączenia przyczyny ze skutkiem

 

 

BUDOWANIE POSTAW

 

- budowanie postaw społecznych - jestem członkiem społeczności przedszkolnej - próby rozumienia, że wszyscy mają jednakowe prawa

- nabywanie wrażliwości na potrzeby otaczającej nas przyrody - zwierząt narażonych zimą na brak pożywienia i szukanie sposobów na niesienie im pomocy

- rozwijanie postaw proekologicznych - dziecko wie, że należy oszczędzać wodę i zakręcać kran po umyciu rąk

- rozwijanie postawy bycia lokalnym patriotą - rozbudzanie miłości i szacunku do rodzinnego miasta

 

J angielski - osłuchiwanie się ze słownictwem i próby odpowiedniego reagowania:

Piosenka: „Head, Shoulders, Knees And Toes”

Słownictwo:

Head – głowa

Shoulders – ramiona

Knees – kolana

Toes – palce

Eyes - oczy

Ears - uszy

Mouth -usta

Nose - nos

Piosenka: „Are you sleeping brother John” – Panie Janie

Piosenka: „Ten little numbers”

Słownictwo:

One – jeden

Two – dwa

Three - trzy 

 

KILKA SŁÓW O GRUPIE "ZAJĄCZKÓW"

    I Wnioski z prowadzonej obserwacji

 

  1. Rozwój fizyczny i motoryczny:

- dzieci w zdecydowanej większości uczestniczą w zabawach i ćwiczeniach ruchowych, biegają po kole, kopią piłkę do drugiej osoby

- w większości uczą sie stać na jednej nodze i wchodzić po schodach bez pomocy

- zdecydowana większość samodzielnie zdejmuje rozpięte ubranie i zakład oraz zdejmuje obuwie

- wszystkie dzieci samodzielnie spożywają posiłki, potrafią posługiwać się łyżką i widelcem – chociaż nie wszystkie prawidłowo trzymają sztućce

- dwoje dzieci w ogóle nie zgłasza potrzeb fizjologicznych, kilkoro moczy się w czasie odpoczynku

- większość bazgrze z własnej inicjatywy , około połowa grupy potrafi narysować postać człowieka – faza głowonogi.

  1. Rozwój procesów poznawczych i intelektualnych:

- ośmioro dzieci mówi niezrozumiale i niepoprawnie pod względem logopedycznym, zdecydowana       większość rozumie pytania i polecenia, zadaje pytania i potrafi wymienić nazwy przedmiotów na obrazku

- nie wszystkie wypowiadają się z własnej inicjatywy

- zdecydowana większość dzieci lubi oglądać obrazki w książkach oraz składa obrazek z dwóch części

- potrafią wyszukać wśród obrazków tematycznych taki, jaki pokazuje nauczyciel

- z ochotą wspólnie śpiewają piosenki, potrafią zapamiętać krótkie wierszyki

- nie wszystkie rozpoznają (bez nazywania) podstawowe kolory

- niektórym trudno czasami skupić uwagę na wykonywanym zadaniu

- potrafią odtworzyć ruchy i gesty innych, nazywają i wskazują części twarzy i ciała

- wszystkie wskazują koło wśród innych figur , prawie wszystkie posługują się liczebnikami jeden – trzy

- porządkują przedmioty wg wielkości i stosują określenia: dużo, mało

- większość określa położenie przedmiotów w przestrzeni w sytuacjach zadaniowych

 

  1. Rozwój emocjonalno – społeczny:

- dzieci w większości potrafią pokonywać reakcje lękowe

- zdecydowana większość chętnie przebywa w przedszkolu i potrafi bawić się samodzielnie

- zaczynają chętnie bawić się z rówieśnikami

- nie zawsze potrafią przestrzegać norm przyjętych w grupie

- rozpoznają uczucia; smutny, wesoły

- rozwijają umiejętność sprzątania po sobie zabawek

- uczą się używać zwrotów grzecznościowych: proszę, przepraszam, dziękuję.

  2 Organizacja i udział w wydarzeniach zaplanowanych w Kalendarzu Wycieczek Przedszkolnych:

  1. Wycieczka integracyjna „Stara Chata u Kowala”
  2. Wycieczka do Filharmonii

 

  1.  Organizacja i udział w wydarzeniach zaplanowanych w Kalendarzu Imprez i Uroczystości Przedszkolnych:
    1. Piknik Rodzinny „Mali i duzi piraci”
    2. Dzień Absolwenta Przedszkola połączony z Jesiennym balem w ogrodzie witamy Panią Jesień
    3. Święto Misia - Pasowanie na Przedszkolaka
    4. Mikołajki – przedstawienie w wykonaniu pracowników przedszkola
    5. Spotkanie przy wigilijnym stole
    6. Bajkowe Kulinaria
    7. Spotkanie jasełkowe dla rodziców dzieci z grupy „Zajączków”
    8. Noworoczne Spotkanie w „Chatce Puchatka”
    9. Dzień Babci i Dziadka

 

 

    3. Udział w wydarzeniach, konkursach, imprezach organizowanych dla dzieci przez inne podmioty, instytucje, stowarzyszenia

 

Nazwa

Organizator

Efekty

1.konkurs plastyczny „Świąteczna bombka”

Przedszkole nr 142

Zajęcie i miejsca w kategorii dzieci 3-4 letnich

2.konkurs plastyczny „świąteczna pocztówka”

Fundacja Ars

podziękowanie

3.udział w warsztatach przyrodniczych

4.

5.

 4.  Sytuacja w grupie

Co dzieci potrafią?

Co im sprawia radość, zadowolenie, satysfakcję?

Jakie są ich problemy?

 

- reagują na własne imię i nazwisko

- wskazują i określają główne części ciała

- w większości potrafią powiedzieć, czym się chcą bawić

- coraz częściej reagują na polecenia

- znają imiona kolegów z grupy

- w miarę samodzielnie zdejmować dolne części garderoby- zdjąć i założyć buty oraz kapcie

- ustawić się w kole, w pociąg jedno za drugim

- iść na spacer z wężem

- wiedzą w jaki sposób należy korzystać z przyborów służących do wykonywania czynności higienicznych

- dzieci starsze (3 letnie) „pod kontrolą” samodzielnie korzystać z toalety

- potrafią posługiwać się łyżką i widelcem

- samodzielnie spożywać posiłki

- w większości potrafią prosić o pomoc

- coraz częściej sprzątają po sobie zabawki i pomagają we wspólnym porządkowaniu sali

- zdecydowana większość potrafi spokojnie leżeć w czasie odpoczynku

- udzielić odpowiedzi na konkretne pytania

- wyrażać w sposób spontaniczny swoje przeżycia i odczucia

- w zdecydowanej większości rozumie polecenia, które zawierają w swej treści przyimki: na, pod, obok

- w większości zaśpiewać wspólnie piosenkę i powiedzieć wiersz

- porównać przedmioty i stosować określenia: mały – duży; krótki – długi

- klasyfikować przedmioty wg wybranej cechy

- przeliczać przynajmniej do trzech

- rozróżniają i nazywają kształt koła

- kojarzą czynności z określoną sytuacją

- aktywnie uczestniczyć w zabawach ruchowych w sali i na powietrzu

- zdecydowana większość właściwie zachować się na koncercie, przedstawieniu

- zgłosić nauczycielce odczuwane dolegliwości

- w większości omijać płaskie przeszkody

- zaczynają bawić się spontanicznie w proste zabawy tematyczne

- występują wspólnie z innymi w przygotowanych przedstawieniach dla najbliższych

- w zdecydowanej większości starają się brać udział w przedstawieniach zgodnie z zaplanowanym ich przebiegiem

- odtwarzać proste układy taneczne

- w zdecydowanej większości potrafią nazywać kolory podstawowe

- budować z klocków kształty w układzie pionowym i poziomym

- są odważni i otwarci w kontaktach z wszystkimi pracownikami przedszkola

- zauważają zmiany zachodzące w przyrodzie typowe dla kolejnych pór roku

- rozumieją konieczność dostosowania ubioru do aktualnych warunków atmosferycznych

- rozpoznają i nazywają podstawowe owoce i warzywa

- wiedzą, że zimą dokarmiamy ptaki

- w większości wypowiedzieć się na temat oglądanego obrazka

- rozpoznać niektóre odgłosy i dźwięki

 

- zabawy ze śpiewem oraz przy muzyce

- działalność plastyczna

- zabawy ruchowe w ogrodzie oraz w sali

- zabawy i ćwiczenia z zastosowaniem przyborów gimnastycznych

- zabawy w formie opowieści ruchowe

- stały rytm dnia – codzienne rytuały

- czytanie książek

- opowieści w formie teatrzyków kukiełkowych, sylwet

- wspólne układanie puzzli, układanek

- zabawy w małych grupach oraz indywidualne

- pobyt w ogrodzie

- zabawy i grę na instrumentach muzycznych

- lubią być zauważane, doceniane i w pełni akceptowane

- bardzo lubią oglądać książki i chętnie słuchają bajek

- kilkoro dzieci korzysta z pampersów

- nie wszystkie zgłaszają potrzeby fizjologiczne na czas,

- często moczą się podczas poobiedniego odpoczynku

- nie potrafią kontrolować własnych emocji

- niektóre dzieci młodsze (2,5 – latki) preferują zabawy samotne, co często bywa przyczyną konfliktów

- nie zawsze utrzymują czystość w miejscu jedzenia

- niektóre dzieci nie potrafią przeprosić, gdy sprawią komuś przykrość

- kilkoro dzieci ma trudności w skupieniu uwagi

- nie zawsze reagują na polecenia

- kilkoro dzieci ma trudności z umiejętnością słownego komunikowania się z otoczeniem

- mówienie głosem o umiarkowanej sile

- kilkoro nie potrafi pohamować złości, egzekwuje swoje potrzeby płaczem i krzykiem

- zbyt szybko poruszają się po korytarzu

- dwoje dzieci ma trudności podczas rozstania z rodzicami

-

 

Poprawiony (niedziela, 07 lutego 2016 19:13)