wtorek, 13 grudzień 2016 00:23

Kwiecien u Tygrysków

Napisane przez Alicja Nowaczyk

 

Życzymy Wam, Kochani,

aby te święta wielkanocne

wniosły do Waszych serc

wiosenną radość i świeżość,

pogodę ducha, spokój, ciepło i nadzieję.

Życzenia wielkanocne składają

Panie z grupy „Tygrysków”.

 

 

KOCHANI!!

NIESTETY PRZEZ JAKIŚ CZAS NIE MOŻEMY SIĘ SPOTYKAĆ, ALE W PRZERWIE MIĘDZY PLANSZÓWKAMI, GRĄ W PIŁKĘ LUB SPACEREM ZACHĘCAMY TYGRYSKI DO ZABAWY. OTO NASZE PROPOZYCJE:

W TYM TYGODNIU REALIZUJEMY TEMAT: WIELKANOC 06.04 – 10.04.

Cele:

NABYWANIE WIEDZY

- utrwalenie informacji dotyczących tradycji wielkanocnych

- nabywanie wiedzy na temat cyklu rozwojowego kury

- nabywanie wiedzy dlaczego jajko nazywamy cudem natury

KSZTAŁTOWANIE UMIEJĘTNOŚCI

- rozwijanie umiejętności wykonywania eksperymentów oraz wyciągania wniosków

- ćwiczenie analizy i syntezy słuchowej i wzrokowej

- kształtowanie słuchu fonematycznego poprzez słuchanie i identyfikowanie dźwięków z otoczenia

- poznawanie obrazu graficznego kolejnych liter: „J”, „j”, utrwalanie ich wyglądu i rozpoznawanie wśród innych

- doskonalenie umiejętności opowiadania wysłuchanego tekstu lub filmu

- rozwijanie umiejętności matematycznych poprzez doskonalenie umiejętności określania kierunków i rozróżniania strony prawej i lewej

- rozwijanie kompetencji matematycznych poprzez doskonalenie umiejętności stosowania liczebników głównych i porządkowych, przeliczanie, kształcenie umiejętności dodawania i odejmowania

- kształtowanie umiejętności odkodowywania informacji

- rozwijanie aktywności poznawczej dzieci poprzez zabawy, samodzielne odkrywanie oraz działanie

- rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej przez zabawy ruchowe

- doskonalenie umiejętności wykonywania rysunków do czytanego tekstu

- tworzenie warunków do podejmowania aktywności twórczej

- rozwijanie umiejętności dokonywania samodzielnych wyborów np. dotyczących techniki pracy plastycznej

- ćwiczenie wycinania nożyczkami

- rozwijanie umiejętności wykonywania prac przestrzennych

BUDOWANIE POSTAW

- wdrażanie do podtrzymywania tradycji świątecznych

- kształtowanie zainteresowania kulturą polską

- zachęcanie do czynnego uczestniczenia w przygotowaniach i obchodach Świąt – także pomagania oraz rozwijania więzi rodzinnych,

- wzmacnianie więzi emocjonalnej z rodzicami

- rozwijanie postawy badacza i odkrywcy poprzez wykonywanie doświadczeń i eksperymentów

 

  CODZIENNIE RANO BĘDZIEMY PRZESYŁAĆ DZIECIOM KARTY AKTYWNOŚCI. 

 

KOCHANI PROSIMY WAS O KONTYNUOWANIE PRZEDSZKOLNEJ TRADYCJI I CODZIENNY KONTAKT Z KSIĄZKĄ – KORZYSTAJCIE Z ZASOBÓW DZIECIĘCEJ BIBLIOTECZKI. MY RÓWNIEŻ PROPONUJEMY DLA DZIECI:

C.P.Cz.D. – propozycje na nadchodzący tydzień :

https://www.youtube.com/watch?v=WsH-H1gVbzc&t=40s

https://www.youtube.com/watch?v=CQFzzaZaBVU&t=576s

https://www.youtube.com/watch?v=RYNpSYDozIk&t=69s

https://www.youtube.com/watch?v=6vhV9KlDmFE&t=8s

Terapia logopedyczna prowadzona przez logopedę we współpracy z rodzicami – propozycje ćwiczeń zamieszczone w zakładce grupy oraz na grupowym FB.

Profilaktyka logopedyczna na cały tydzień:

https://view.genial.ly/5e7fc23daafed90da9ad9083/presentation-na-jaka-gloske-wiosna

LOGOPEDYCZNE WIERSZYKI I RYMOWANKI DO UTRWALANIA GŁOSEK SZUMIĄCYCH,

SYCZĄCYCH, CISZĄCYCH, [L], [R] ORAZ [K], [G]”:

“Trzy kurki”

Wyszły w pole kurki trzy

i gęsiego sobie szły.

Pierwsza z przodu, w

środku druga, trzecia z tyłu,

oczkiem mruga.

I tak sznurkiem kurki

trzy,

raz dwa, raz dwa, w pole szły...

“Myszka”

Myszkowała szara myszka w szafie:

“Chyba mnie tu bury kot nie

złapie?”

Wyszperała szal i szepcze już po chwili:

“W szal zawinę się sześć

razy.

To kota zmyli”.

“Poduszka”

Poduszka na twym łóżku poszewkę ma pluszową.

Kwiatuszki i motylki masz tuż

nad swoją głową.

Poduszka na twym łóżku przyniesie ci sen szybki.

Będziesz w tym śnie szybować, potem pływać

jak rybki.

“Lato”

Szumi, szumi woda, szumi, szumi las,

szumią, szumią pola lato wita nas.

Szumi, szumi woda, szumi, szumi las,

szumią, szumią pola wiatr ochłodzi nas.

“Kołysanka”

W kolebusi Leszek mały sza, sza, sza,

pokołysze mama Lesia sza, sza, sza.

Uśnij, uśnij mój Lesiuniu sza, sza, sza.

Ja zanucę kołysankę sza, sza, sza.

 

W ZWIĄZKU Z TYM, ŻE UTWORZYLIŚMY PRYWATNĄ GRUPĘ NA F.B., ZACHĘCAMY DO UDOSTĘPNIANIA TAM ZDJĘĆ CIEKAWYCH AKTYWNOŚCI ORAZ WYTWOROW DZIECIĘCEJ WYOBRAŹNI.

 

KORONAWIRUS A DZIECI. JAK O TYM ROZMAWIAĆ? - porady psychologa

W dobie lęku związanego z pandemią nie zapominajmy o dzieciach i młodzieży. W tym trudnym dla wszystkich okresie zwłaszcza one potrzebują wsparcia dorosłego – pisze wykładowczyni Szkoły Edukacji, psycholog Magdalena Śniegulska.

Oczywiście, różnimy się między sobą i różnią się też nasze dzieci. Są takie (i mam nadzieję, że jest ich większość), które w obecnej sytuacji czują pewne podekscytowanie, ciekawość, a nawet radość (w końcu nie trzeba chodzić do szkoły i tyle nowych ciekawych rzeczy dzieje się wokół). Są jednak i takie, które z dużym niepokojem i lękiem stale sprawdzają portale informacyjne, dopytują dorosłych, poszukują informacji o zagrożeniu. Jeszcze inne, mówią: dość! – już nie mogą oglądać, słuchać, czytać i rozmawiać na temat zagrożenia koronawirusem. Wszystkie, nawet te szczęśliwe, z różnym natężeniem i częstotliwością odczuwają nieprzyjemne uczucia. Boją się… Ten strach, zupełnie zrozumiały w obecnej sytuacji i wymaga zaopiekowania przez nas, dorosłych!

KORONAWIRUS A DZIECI. JAK MĄDRZE DZIAŁAĆ?

Pomyślałam, że być może kilka ogólnych wskazówek komuś pomoże, coś ułatwi lub upewni go w postępowaniu.

  1. OBSERWUJMY

Siebie i nasze dzieci. Nie tylko pod kątem infekcji, ale i tego, jak emocjonalnie radzimy sobie z otaczającą rzeczywistością. Jakie jest nasze dziecko, jak reaguje na tę sytuację, jak reaguje na nas? Czy dopytuje? Unika rozmów? Sądzi, że musi nas chronić i robi dobrą minę do złej gry? Czy może (przynajmniej na razie) wygląda na to, że sytuacja go nie przeciąża? A jak my się zachowujemy? Epidemia, zagrożenie jest stale obecne w naszych rozmowach? Czy nieustannie sprawdzam wiadomości? Może unikam tematu i nie chcę o tym rozmawiać? Jak nasza postawa działa na syna czy córkę?

  1. BĄDŹMY GOTOWI DO ROZMOWY

Przygotujmy sobie zestaw 3-4 rzetelnych faktów, którymi możemy się z naszym dzieckiem podzielić. Czasem trzeba będzie powtórzyć je wielokrotnie – dzieci lubią upewniać się, że nie „ściemniamy” i wiemy, co mówimy. Bądźmy gotowi na konfrontację z fake newsami („Tato, a Marcin powiedział…”). Nie warto jednak przekazywać dzieciom niesprawdzonych treści, niezliczonych supertajnych informacji, czy dramatycznych nowin (np. „Jest kolejna ofiara!”). Bądźmy w tych rozmowach spokojni, opanowani i rzeczowi.

Jeśli sami jesteśmy kłębkiem nerwów i mimo szczerych chęci nie udaje się nam zachować spokoju, zastanówmy się, kto z naszego otoczenia mógłby taką rozmowę przeprowadzić? Może wujek ratownik, pielęgniarz, ciocia lekarka czy nauczycielka biologii? Ustalmy z nimi wcześniej, czego potrzebujemy i jak chcielibyśmy, aby taka rozmowa wyglądała. Fajnie, jeśli jest to bliska dla naszego dziecka osoba, do której ma zaufanie, którą lubi. Naprawdę psycholog jest ostatnią osobą w tej kolejce! Wizyta u specjalisty może tylko nasilić różne lęki!

  1. MÓWMY SZCZERZE „NIE WIEM”

„Ile to będzie trwało?”, „czy wszyscy zachorujemy?”, „kto pierwszy umrze z naszej rodziny?” Takie pytania mogą szokować, złościć. Po pierwsze, zachęcam do tego by cieszyć się, że dzieci traktują nas jako ważne źródło informacji, mają do nas zaufanie. Czasem możemy ostudzić różne niepokoje, jednak na niektóre pytania nie znamy przecież odpowiedzi (nikt z nas nie wie, ile będzie trwała ta sytuacja). I o tej swojej niewiedzy warto szczerze mówić. Choć część rodziców/nauczycieli/opiekunów się tego obawia, ta szczerość buduje zaufanie!

  1. ROZMAWIAJMY, JAK RADZIĆ SOBIE Z LĘKIEM

To bardzo ważna wiedza! Opowiedzmy dzieciom, co my robimy, żeby trudne myśli nie zapanowały niepodzielnie w naszej głowie (czytanie książek, oglądanie komedii, gry). Pytajmy, co im pomaga – dzieci są w tym bardzo kreatywne i mogą nas zaskoczyć superpomysłami, z których i my możemy korzystać. Sprawdzimy też, czego potrzebują w tej sytuacji. Zastanówmy się, co możemy wspólnie robić, aby zachować dobry nastrój.

Umówmy się na jakiś kod – sygnał, kiedy ktoś z członków rodziny poczuje, że ten smutek go dopada. Ustalmy, kiedy potrzebujemy samotności, a kiedy towarzystwa innych ludzi. Szczerze rozmawiajmy o tym, że i my, dorośli, przeżywamy trudne emocje, ale znamy sposoby, aby z nimi sobie radzić! W tych rozmowach ważne jest zachęcanie do tropienia lęków niewypowiedzianych – czasem to co dzieci mają w głowie jest duuużo straszniejsze od rzeczywistości! Kiedy taki lęk ujrzy światło dzienne, traci na swojej mocy, no i można się nim zaopiekować (to trochę jak z koszmarami sennymi). Jeśli to jest możliwe, dajmy dziecku czas na płacz, złość i inne trudne emocje.

  1. WSKAZUJMY NA CZASOWOŚĆ PEWNYCH OGRANICZEŃ CZY ROZWIĄZAŃ

Szczególnie dla nastolatków obecna sytuacja może być bardzo trudna. Mogą mieć poczucie zamachu na ich podstawowe prawa i ograniczanie wolności. Rozmawiajmy z nimi o tym. Pokazujmy terminowość tych rozwiązań i to, czemu one mają służyć.

  1. BĄDŹMY ODPOWIEDZIALNI

Ta sytuacja może być świetną lekcją empatii, wrażliwości i właśnie odpowiedzialności za wspólnotę: rodzinną, klasową, sąsiedzką… Nasze zachowania przecież przekładają się bezpośrednio na rozprzestrzenianie wirusa, a więc na życie i zdrowie innych ludzi. Rozmawiajmy o tym z naszymi dziećmi!

  1. NIE OSZUKUJMY

Starajmy się być spokojni – nie panikujmy. Jednak kiedy rozmawiamy o rzeczach trudnych, ulegamy emocjom, a przyłapuje nas na tym młody człowiek i zadaje pytanie, co się stało?, to nie odpowiadajmy NIC! Takie ucinanie rozmowy, tworzenie tajemnic, jest pożywką do karmienia lęków. Ochłońmy i nawet jeśli nie od razu, wyjaśnimy dziecku, co się stało, czego było świadkiem. Czasem wystarczy ogólnie: np. „ta stała obecność informacji o wirusie mnie złości, martwi, niepokoi”.

  1. ZADBAJMY O POTRZEBY DZIECI

Tak jak my potrzebujemy porozmawiać z bliskimi, koleżanką czy kolegą, nasze dzieci również tego kontaktu potrzebują! Zadbajmy o to, rówieśnicy są ważni! Pamiętajmy o nowych technologiach – to dobry moment, żeby z nich również korzystać.

  1. UCZMY SIĘ RAZEM ZDROWYCH NAWYKÓW

Bądźmy wzorem do naśladowania. Pokażmy i przećwiczmy, jak myć ręce, jak zasłaniać usta, jak dbać o wypoczynek, odpowiedni sen i dobry nastrój. Rozmawiajmy o tym co trudne, o potknięciach i zagrożeniach, i co z nimi robić.

  1. ZADBAJMY O INNYCH

Może w tej trudnej sytuacji spróbujemy zająć się czymś użytecznym? Może razem z dzieckiem wesprzemy słabszych, którzy potrzebują naszej pomocy?

CZEGO UNIKAĆ?

UNIKAJMY:

- Słuchania własnych lęków! To nie są najlepsi doradcy. Pewnie nie da się tego zupełnie uniknąć, ale przynajmniej ważnych decyzji nie podejmujmy pod wpływem silnych emocji. One na ogół utrudniają nam dostęp do racjonalnego działania. We „mgle emocjonalnej” trudno bezpiecznie „wylądować”.

- Utożsamiania własnych emocji z emocjami syna czy córki. Dzieci są odrębnymi istotami! Mogą się wprawdzie zachowywać dokładnie jak my, ale powód tego zachowania czy emocja, która za tym stoi, może być już zupełnie inna ! (Np. płakać można nie tylko ze smutku, ale i z radości, wzruszenia czy alergii w końcu – a to cały czas ten sam płacz). Bądźmy więc wrażliwi na ich odrębność i nie zakładajmy z góry tej emocjonalnej syntonii.

- Zmuszania dziecka do opowiadania o tym, co czuje w tej trudnej sytuacji. To wprawdzie dla nas ważna wiedza, ale nie zawsze i nie dla każdego dostępna. Jeśli dziecko stawia opór – nie zmuszamy! Przypominamy, że jesteśmy, że jesteśmy na tę rozmowę gotowi, ale czekamy na jego sygnał. Możemy też dopytać, czy jest coś, co ułatwiłoby taką rozmowę.

- Mówienia: „Wszystko będzie OK” jeśli sami w to nie wierzymy!

- Sugerowania, co dziecko powinno czuć w podobnej sytuacji.

- Składania obietnic, których nie można dotrzymać.

KIEDY NIEPOKOIĆ SIĘ O DZIECKO?

Jeśli dziecko:

- często przeżywa uczucie lęku;

- boi się rzeczy, które do tej pory nie budziły niepokoju;

- skarży się na ból głowy i dolegliwości ze strony żołądka, czasem przechodzące w rozwolnienie, wymioty, zawroty głowy i omdlenia, kołatania serca, nadmiernego pocenie lub inne objawy somatyczne;

- jest apatyczne, osowiałe, nie może zasnąć;

- ze snu budzą go koszmary;

- zgrzyta zębami, co może świadczyć o silnym napięciu mięśniowym w okolicach żuchwy;

- łatwo przechodzi w skrajne emocje – od śmiechu do płaczu;

- łatwo się męczy;

- nie ma apetytu lub ma wzmożony apetyt jak nigdy wcześniej,

a wymienione objawy nie zaczynają się zmniejszać, a wręcz nabierają na sile i wyraźnie utrudniają dziecku codzienne życie – niewykluczone, że Twoje dziecko i Ty potrzebujecie profesjonalnej pomocy psychologicznej.

DBAJMY O SIEBIE

I na zakończenie, ku pokrzepieniu serc! Nawet najtrudniejsza sytuacja może dodać nam i naszym dzieciom skrzydeł. Dzieje się tak wtedy, kiedy będąc w trudnej sytuacji doświadczamy (MY I ONE) wsparcia od innych, kiedy mimo trudnych doświadczeń mamy wpływ na różne obszary własnego życia, nawet z pozoru błahe (to nadal ja decyduję, co zjem na śniadanie) i w końcu mam poczucie, że mimo trudności radzę sobie z życiem. Silniejsi będziemy też wtedy, kiedy dbamy o innych!

FAKTY O KORONAWIRUSIE

- Należy bezwzględnie myć ręce; zwłaszcza po dotknięciu innych osób oraz często dotykanych przedmiotów znajdujących się w miejscach publicznych.

- Bezwzględnie nie należy dotykać nieumytymi dłońmi oczu, nosa i ust.

- należy bezwzględnie kichać i kaszleć w chusteczkę jednorazową (którą od razu wyrzucamy) lub w zgięcie łokciowe.

- Należy bezwzględnie pozostać w domu, jeżeli czujemy się chorzy.

- W przypadku wysokiej gorączki, kaszlu i trudności w oddychaniu należy natychmiast skontaktować się z infolinią 800-190-590.

- Warto unikać zgromadzeń i miejsc publicznych.

- Należy ograniczyć teraz podróżowanie transportem publicznym.

- Dowiedz się więcej: www.gov.pl/web/zdrowie/co-musisz-wiedziec-o-koronawirusie

                                                                                                                                                                             Dr Magdalena Śniegulska – psycholog, psychoterapeuta, dydaktyk

 

A MOŻE WARTO SKORZYSTAĆ Z PROPOZYCJI POZNAŃSKIEJ PALMIARNII ?

Dzień dobry,

wszystkie dzieci, które w tym szczególnym czasie, kiedy przemieszczanie
się i odwiedzanie wielu miejsc jest utrudnione, a wręcz niemożliwe,
zachęcamy do twórczej i literackiej aktywności i wzięcia udziału w
konkursie Palmiarni Poznańskiej! Na zwycięzców czekają atrakcyjne
nagrody, a na uczestników ciekawe i twórcze zadania.
Czy wiecie, że z roślinami dobrze jest rozmawiać, by rosły i rozwijały
się tak, jak powinny? Teraz, gdy dla zdrowia i bezpieczeństwa zostajemy
w domach, za wyjątkiem troskliwych opiekunów ogrodników, roślin z
kolekcji Palmiarni nikt nie odwiedza, ani też z nimi nie rozmawia! A
jest ich około 17 tysięcy...
...dlatego zapraszamy do udziału w organizowanym przez nas konkursie pod
nazwą "Napisz do Palmiarni!" i stworzenia pracy plastycznej bądź
pisemnej, której tematem przewodnim będą rośliny. W ten sposób i rośliny
w obecnym czasie nie pozostaną osamotnione, dzięki nadesłanym pracom
rysunkowym i pisemnym.
Konkurs dedykowany jest dzieciom w wieku od 4 do 15 lat, z podziałem na
cztery grupy wiekowe, w tym dla przedszkolaków. Zadaniem dla
najmłodszych dzieci jest narysowanie rośliny, którą chciałyby odwiedzić
w Palmiarni.
W załączniku przesyłam zaproszenie do udziału w konkursie wraz z opisem
zadań dla każdej grupy wiekowej. Na stronie internetowej Palmiarni do
pobrania jest opis konkursu oraz regulamin i niezbędne załączniki:
https://www.palmiarnia.poznan.pl/pl/9-nieprzypisane/458-konkursy

Zdjęcia lub skany prac konkursowych wraz z formularzem zgłoszeniowym i
oświadczeniem o przekazaniu praw autorskich należy do 30.04.2020 r.
przesłać na adres: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

W kwestii jakichkolwiek pytań prosimy o kontakt z Działem Promocji i
Dydaktyki:
Joanna Wojciechowska
tel. 514-652-476
email: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Natalia Kołacz
tel. 510-674-848
email: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

 

LUB RUSZAJĄC SIĘ ZADBAĆ O ZDROWIE

 

zamknięte przedszkola, ograniczone możliwości wspólnych zabaw i przebywania na świeżym powietrzu, to jeszcze więcej czasu przed ekranami telewizorów czy tabletów. To też znacznie mniej ruchu, tak bardzo potrzebnego dzieciom na co dzień. Fundacja Veolia Polska podpowiada, jak zadbać o zdrowie najmłodszych w tym trudnym czasie. Z tego względu polecamy Państwu zapoznać się z ofertą Fundacji Veolia:

https://www.fundacja.veolia.pl/aktualnosci/sportowa-akademia-veolia-junior-wystartowala-line

Pochwalcie się jak wyglądają ćwiczenia w Waszym domu i po zakończeniu zajęć wrzućcie w komentarzu zdjęcie lub filmik.📸🎥 SAVuś na pewno się ucieszy!

KOCHANI RODZICE PRZEDSTAWIAMY KOLEJNĄ PROPOZYCJĘ

 

Estrada Poznańska przygotowała na ten trudny dla Nas wszystkich czas dwie książeczki dla całych rodzin.

Można je pobrać za darmo ze strony www Poznańskiej Estrady.

Pierwsza z nich to "Zwierzyniec", którą Estradą Poznańska wydała z okazji kolejnego sezonu cyklu teatralnego Dzieciaki na Piętrze. Są w niej 32 wierszyki i zadania oraz piękne ilustracje, które wykonała - Daria Solak.

"Zwierzyniec" - link do pobrania za darmo:

http://bit.ly/zwierzyniec_DNP2020

Druga z nich do publikacja, która powstała podczas projektu Kulturalny Stary Rynek. Poza zabawami i rebusami Psa Parówki - Janusza, które zostały narysowane specjalnie dla Estrady Poznańskiej przez Kasię Smoczyńską, zawarte zostały w niej familijne opowiadania i wiersze związane z Poznaniem twórców.

"Kulturalny Stary Rynek dla dzieci" - link do pobrania za darmo:

https://bit.ly/ksrdladzieci

KILKA SŁÓW OD PANI RENATKI Z RELIGII

Kochane dzieci, zbliżają się bardzo ważne i radosne Święta Wielkanocne, które mówią nam jak nasz Wielki Przyjaciel Jezus nas kocha.

Samo słowo WIELKANOC – NOC WIELKA – wskazuje, że coś w tej nocy się wydarzyło niesamowitego.

Jezus po swojej śmierci na krzyżu, leżąc trzy dni w grobie, staje i już nigdy nie umiera i teraz przebywa w niebie, patrzy na Nas z radością, a My możemy mu zaśpiewać:

Mój Zbawiciel, On bardzo kocha mnie.

Ja nie wiem czemu miłością darzy mnie.

On mi nowe życie dzisiaj ofiarować chce.

Będę, będę mieszkał razem z Panem mym – 2x

Z okazji z Świąt Wielkanocnych życzę wszystkim Rodzicom i Dzieciom miłości, ciepła, pokoju i radości od Zmartwychwstałego Pana.

                                                                                                                                 Katechetka Renata Nadstoga

 

Piasek kinetyczny – wykonanie, krok po kroku POTRZEBNE BĘDĄ:

  • 1 szklanka piasku
  • 0,5 szklanki mąki ziemniaczanej
  • 0,5 szklanki płynu do naczyń
  • 1 szklanka wody
  1. Mieszamy piasek z mąką.
  2. W osobnym naczyniu z płynu do mycia naczyń tworzymy pianę za pomocą ubijaczki.
  3. Wlewamy płyn z pianą do mieszaniny piasku i mąki i wyrabiamy na plastyczną masę.
  4. W razie potrzeby dolewamy wody albo dosypujemy piasku w celu uzyskania lepszej konsystencji.

PAMIĘTAJCIE!!!!

Po zabawie piaskiem należy dokładnie umyć ręce. Skuteczne mycie rąk powinno trwać przynajmniej 40 sekund!

Łapson i mycie rąk

Pies Łapson wszedł do swojego domu i powiedział:

— Będę miał dzisiaj gości…

W tej samej chwili z łazienki dobiegło go wołanie:

— Łapsonie!!! — Łapson nic. — Łaaaapsonie! Czy dorosłe czy dziecięce warto umyć dobrze ręce!

— Przypominał mieszkający w łazience Mydłomen.

Łapson spojrzał na swoje łapki.

— Nie widzę brudu… — wyszeptał. Ale nie chciał kłócić się z przyjacielem, podszedł do zlewu,

odkręcił kran, zamoczył dłonie i wytarł je w ręcznik. Było widać, że jest czymś przejęty.

Spojrzał na Mydłomena stojącego na zlewie i zwierzył się:

— Wiesz, dziś będę miał gości i…

— Gości to ty już masz. Tylko nieproszonych. — Łapson rozejrzał się po łazience, nikogo nie było.

— Gdzie? — zapytał zdziwiony.

— Łap superlupę i sam zobacz! — Pod superlupą Łapson zobaczył swoje łapki zupełnie inaczej.

Okazało się, że kręcą się na nich nieznane mu dotąd stworzonka o dziwnych kształtach.

Łapson aż się wzdrygnął.

— To Bakteriaki, Wirusaki i Pasożytniaki! — fachowo wyjaśnił Mydłomen. — Oj, nieciekawe

towarzystwo zaprosiłeś do domu — dodał szybko.

— Ale ja nikogo, nikogo nie… — zdziwionym głosem zaczął pies…

— Wystarczy, że czegoś dotkniesz… one hyc! I już są na twoich łapkach! — zauważył Mydomen.

— Nie chcę takich kolegów! — oświadczył Łapson i pokręcił głową.

— To łap mnie w łapki i myj, myj! — Mydłomen uśmiechnął się do przyjaciela. Podał mu pokaźną

porcję piany. Łapson wziął mydło w łapki. Gdy pies mył dłonie, Mydłomen poprosił:

— A teraz daj mi działać: wewnątrz dłoni, na grzbietach, a także pomiędzy palcami!

Łapson stosował się do prośby kolegi i z wielką dokładnością pocierał namydlonymi łapkami.

Myjąc środek, grzbiety i przestrzenie między palcami.

— Dobrze?

— Wspaniale — powiedział zadowolony Mydłomen. — Ale teraz spłucz pianę.

I pamiętaj: jestem zawsze pod ręką!

Rozmowę przerwał dźwięk dzwonka do drzwi.

— To moi goście! Już są. — Pies pobiegł otworzyć drzwi.

Do domu weszło rodzeństwo kotów: Pupik i Pupilka.

— Cieszę się, że już jesteście — przywitał się Łapson,

i szybko dodał — Pokażę wam, gdzie możecie umyć ręce.

Kot Pupik i Papierus Drugi

Kot Pupik wstał z toalety i podszedł do uchwytu na papier toaletowy. Szybkim ruchem

zaczął odkręcać, odkręcać i odkręcać pokaźną część rolki. Papieru było tyle, że kot nie

mógł go ani złożyć, ani użyć.

Pupik westchnął z rezygnacją. Wrzucił zmarnowany papier do muszli klozetowej…

A ten jakby chciał żyć własnym życiem: zupełnie nie mieszcząc się w toalecie, zaczął się

przemieszczać i formować… nagle oczom kota ukazała się dziwna postać z papieru.

— Mówią na mnie Papierus Drugi. Zbudziłeś mego ducha — uroczystym, tubalnym głosem

rzekła postać.

Kot zachichotał zakłopotany. Co powiedzieć w takiej sytuacji, zwłaszcza gdy samemu stoi

się z brudną pupą?

— Władcy świata pewnie sami nie wycierają pupy? — wypalił.

Ale Papierus jakby tylko czekał na te słowa.

— Patrz i ucz się — oświadczył z wielką pewnością siebie. — Oderwij trzy kawałki papieru. —

Papierus podsunął Pupikowi swoją rękę, bo przecież sam składał się z papieru.

Kot odmierzył trzy listki. — Jeden, dwa, trzy… — policzył.

— Dobrze. Teraz najważniejsze. Słuchasz mnie? — upewnił się Papierus, a Pupik pokiwał

twierdząco głową.

— Od dołu do góry, nigdy nie wracasz!

— Dlaczego? — Zapytał kot.

— By odsuwać kupę od siebie! — prosto wytłumaczył Papierus Drugi.

Po minie Pupika było widać, że nad czymś się zastanawia, coś trawi.

— Wiem, moja ręka jest jak koparka, która odgarnia piasek?! — Wykrzyknął z zadowoleniem.

Papierus uśmiechnął się do Pupika.

— Tylko pamiętaj o czystym papierze, bo zamiast piasku jest…

— Kupniak. Hihihi — dokończył kot i podcierał sobie pupę aż kolejny kawałek papieru był już

czysty. Kot spuścił wodę i zaczął się wygłupiać radośnie machając do Kupniaka w toalecie.

— Papa — hihi — papa.

— Zamiast machać, lepiej umyj ręce. — zaproponował Papierus.

Wspólnie podeszli do umywalki. Pupik odkręcił wodę.

— Czy to kot czy to faraon, każdy robi kupę. Hihi.

— Ale nie każdy nasiąka wodą jak ja. — Papierus Drugi podniósł bezradnie, nasiąknięte

wodą kończyny. — I tak powstał mokry papier toaletowy — zaśmiali się obaj.

Syfon – wykonanie, krok po kroku

POTRZEBNE BĘDĄ:

  • plastikowa butelka z zakrętką
  • zginana słomka
  • plastelina
  • ostry szpikulec
  • nożyczki
  1. Odcinamy dno butelki.

2.W zakrętce robimy szpikulcem dziurę.

  1. Od zewnętrznej strony do otworu w zakrętce wkładamy słomkę, jej krótszą końcówką.
  2. Od wewnętrznej strony nakrętkę wypełniamy plasteliną, szczelnie osadzając słomkę.
  3. Tak przygotowaną nakrętkę przykręcamy do butelki. Nad wanną albo umywalką napełniamy butelkę wodą. Obserwujemy, jak butelka się opróżnia, ale nie do końca.

https://eprzedszkolaki.pl/gry-edukacyjne

Na stronie znajdziecie ponad 100 interaktzwnzch gier, ktore nie wzmagaja logowania. 

- język angielski: https://www.dreamenglish.com/

- https://rodzicowo.pl/artykuly/co-robic-z-dzieckiem-w-domu-100-pomyslow-na-zabawy/

A JEŻELI KTOŚ MA OCHOTĘ NA PRACE PLASTYCZNE TO ZAPRASZAMY:

https://dzieciakiwdomu.pl/2017/02/zwiastuny-wiosny-17-pomyslow-na-wiosenne-prace-plastyczne-i-techniczne.html

 ŻYCZYMY WSPANIAŁEJ ZABAWY!!!!

 

C.P.Cz.D. – propozycje słuchowisk dla dzieci :

- https://www.youtube.com/watch?v=W5YnZrcelA0” „Frankilin boi się burzy”

- https://www.youtube.com/watch?v=1KmABmo2prg „Czarownik ptaków”

- https://www.youtube.com/watch?v=DFJjnAPmvtI „Wieszczka Okruszyn”

- https://www.youtube.com/watch?v=gdp20xHH8zk „Grześ niedorajda”

- https://www.youtube.com/watch?v=F4GJIwcSl3w „Z życia małych dzieci”

- https://www.youtube.com/watch?v=shpLfMy83Rk „Dziewczynka, która chodziła we śnie”

 

Poniżej zamieszczamy materiały z j.angielskiego nadesłane przez Panią Agatę

 

Witam serdecznie w kolejnym tygodniu . Poniżej znajdą Państwo propozycje zabaw po angielsku , piosenek oraz linki do stron w internecie, na których znajdą Państwo ciekawe gry online dla dzieci starszych , jak i młodszych . Dzisiejszy temat to Wielkanoc . Pozdrawiam i życzę zdrowia :)

                                                                                                                                                                                                                                          Agata Jankowska

Linki do piosenek :

https://www.youtube.com/watch?v=hb9tt7LiYrc - „The way the Bunny hops”
https://www.youtube.com/watch?v=gPaaDjhVKqk - „ Hip hop little Bunny”
https://www.youtube.com/watch?v=gPaaDjhVKqk - „Freeze dance”
https://www.youtube.com/watch?v=r6cJB7k6eEk - „ Walking walking hop hop hop”
https://www.youtube.com/watch?v=r6cJB7k6eEk - „ Fast and slow”



Adresy do stron:


http://www.mojedwujezycznedziecko.pl/2018/02/angielskie-zabawy-ruchowe-dla.html – zabawy ruchowe dla przedszkolaków

https://www.superkid.pl/angielski-online-gry-testy-cwiczenia – gry i zabawy online, nauka słówek


http://edukacyjnegry.pl/J%C4%99zyk+angielski.html – gry edukacyjne


Zabawy ruchowe :

FOLLOW MY LEAD (SIMON SAYS…)

Zasady tej zabawy też są na pewno świetnie wszystkim znane. Uczestnicy naśladują wszystko, co robi nauczyciel, może poprzedzać to tradycyjnym Simon says lub powiedzieć po porstu Look at me and follow my lead:).


FIND…/BRING ME…

Bardzo prosta zabawa, czyli to, co dzieci lubią najbardziej.Flaschards rozkładamy po mieszkaniu , np. w 4 jej rogach, a następnie wydajemy polecenie, np. Find a banana, wtedy dziecko musi podbiec do odpowiedniego obrazka. Tę grę możemy zresztą wykorzystać przy nauce kolorów czy kształtów nawet nie mając przy sobie odpowiednich obrazków, wystarczy że w pomieszczeniu, w którym prowadzimy zabawę znajduje się dużo przedmiotów w różnych kolorach i kształtach :).Trochę inna wersja, która lepiej sprawdzi się z użyciem przedmiotów będzie polegała na poproszeniu dziecka o przyniesienie jednego z nich.



STOP

Znowu zabawa z piosenką, tym razem STOP – Children’s song by Patty Shukla, którą jednak możemy zmodyfikować według swoich własnych potrzeb, np. (przy dowolnej muzyce) pokazując dzieciom na zmianę 2 kolory: zielony (green) = dzieci skaczą, tańczą, czerwony (red) = muszą się zatrzymać.

 

 

 

Proponujemy także kilka pomysłów na wspólne gry i zabawy rozwijające wyobraźnię i kreatywność dziecka:

"Świat na różowo"

Każdy uczestnik zabawy zakłada dowolne okulary. Wybierzcie jakiś określony widok, który będziecie malować indywidualnie, każdy w swoich okularach. Następnie wykonajcie wielki obraz z połączonych prac.

"Podróż międzyplanetarna Małego Księcia"

Wspólnie z Małym Księciem wybieramy się w podróż międzyplanetarną. Zmiana muzyki oznacza dotarcie do wyznaczonej planety.

Planeta śmiesznych kroków – wszyscy robią pociąg i poruszamy się do muzyki.

Planeta czekoladowa – rozdajemy dzieciom czekoladę.

Planeta wojujących plemion – wspólnie wszyscy wykonują taniec na siedząco.

Planeta milczących plemion – każdy za zadanie ma ułożyć swoje imię za pomocą gestów

Planeta tancerzy – poruszanie się w rytm walczyka (krok w tył, w przód, w tył, klaśnięcie w dłonie; krok w przód, w tył, w przód, klaśnięcie w dłonie partnera).

Moja wymarzona planeta - dziecko wymyśla nazwę swojej wymarzonej planety.

"Retusz portretu"    

Każde dziecko otrzymuje portret - nie ważne jaki. Zadaniem dziecka jest ucharakteryzowanie portretu wg własnego pomysłu. Może dorysować włosy, piegi okulary… 

KOCHANI SPĘDZAJCIE WSPÓLNIE MIŁO CZAS  - BAWCIE SIĘ, PRZYTULAJCIE, CIESZCIE SIĘ  - PO PROSTU BĄDŹCIE ZE SOBĄ, A NIE OBOK SIEBIE!!!!

 

 

Drodzy Rodzice moich 5, 6-cio latków uczestniczących w terapii logopedycznej,

kolejny tydzień mija, odkąd nie spotykam się z Państwa pociechami.

Zaistniała sytuacja nie pozwala mi na bezpośredni kontakt z dziećmi.

W związku z powyższym zwracam się do Państwa z prośbą, abyście jeszcze

w większym stopniu stali się moimi partnerami w terapii, utrwalającymi z dziećmi nabyte, w gabinecie logopedycznym, umiejętności.

Codziennie proszę ćwiczyć (najlepiej przed lustrem) wymowę poszczególnych głosek, utrwalać w wyrazach, wyrażeniach, zdaniach, opisach obrazków, wierszykach (zgodnie z zaleceniami w zeszytach ćwiczeń). Zachęcam do częstych zabaw w „łańcuszek wyrazowy” (wyodrębnianie głoski w nagłosie, wygłosie wyrazów).

Właściwe przygotowanie syna, córki do podjęcia obowiązku szkolnego musi stać

się najważniejszym celem na najbliższe miesiące.

„Uczymy się bawiąc” – w myśl tej zasady będę przedstawiała w kolejnych tygodniach propozycje zabaw logopedycznych. Zachęcam także do korzystania z portali logopedycznych prezentujących gry, zabawy i ćwiczenia logopedyczne dla dzieci online (np. MiMowa.pl, nebule.pl – blog dla rodziców).

Informacje zawarte w tabelach pozwalają ustalić poziom rozwoju mowy dziecka,

a w szczególności:

- czy jego mowa rozwija się w odpowiednim do wieku czasie (tabela 1),

- czy prawidłowo wyraża ono kolejne głoski (tabela 2).

Podaję również propozycje ćwiczeń oddechowych oraz ćwiczeń usprawniających aparat artykulacyjny dla poszczególnych zaburzonych głosek.

                                                                                                              Pozdrawiam

                                 

Kolejne materiały, ćwiczenia od Pani Ani z logopedii dostępne są na Fanpage na Facebooku Przedszkola nr 22 (strona otwarta nie trzeba posiadać konta na facebooku) oraz prywatnej grupie „Tygryski” na facebooku

                                                                        pedagog-logopeda Anna Rossian-Żok

 

POWSTANIE POSZCZEGÓLNYCH GŁOSEK W PROCESIE ROZWOJU MOWY DZIECKA

 Tabela 1

Wiek dziecka

Artykulacja głosek

pierwszy miesiąc życia

głużenie: powstają przypadkowe dźwięki

ok. 6 miesiąca życia

Gaworzenie – powtarzanie usłyszanych dźwięków

1-2 rok życia

Pojawiają się pierwsze wyrazy: mama, tata, baba dziecko wymawia samogłoski: a, o, u, i, y, e oraz spółgłoski: p, pi1, b, bi, m, mi, d, t, n

2-3 rok życia

Pojawiają się proste zdania, dziecko wymawia samogłoski: ę, ą i spółgłoski: w, f, wi,fi, ś, ź, ć, dź, ń, l, li, k, g, ch, ki, gi, chi, j, ł, s, z, c, dz

4-5 rok życia

pojawiają się głoski r, czasem głoski: sz, ,ż, cz, dż

5-6 rok życia

utrwalane są głoski: sz, ż,cz, dż

7 rok życia

opanowana jest technika mówienia

1 zmiękczenie zaznaczono przez i.

NAJCZĘTSZE TRUDNOŚCI ARTYKULACYJNE

Tabela 2

Najczęstsze występujące trudności artykulacyjne

Charakterystyka trudności

NIEPRAWIDŁOWA WYMOWA GŁOSEK s, z, c, dz

zastępowanie ich1 przez :

Sz, ż, cz, dż, ś, ź, ć, dż

wymowa miedzyzębowa

wymowa boczna

W czasie artykulacji język znajduje się między   zębami

W czasie wymowy język skręcony w bok, nieprzyjemny poświst

NIEPRAWIDŁOWA WYMOWA GŁOSEK sz, ż, cz, dż

zastępowanie ich przez: s, z, c, dz, ś, ź, ć, dź

wymowa miedzyzębowa

wymowa boczna

jak wyżej

jak wyżej

NIEPRAWIDŁOWA WYMOWA GŁOSKI r

Zastosowanie jej przez l lub j

wymowa miedzyzębowa

wymowa boczna

r gardłowe

jak wyżej

jak wyżej

Drży tylna ściana gardła zamiast czubka języka

1 sprawdź w tabeli 1. Kiedy wymowa powinna być już prawidłowa.

NAJCZĘTSZE TRUDNOŚCI ARTYKULACYJNE

c.d. tabeli 2

Najczęstsze występujące trudności artykulacyjne

Charakterystyka trudności

r francuskie

r policzkowe

r wargowe

Drży języczek przy podniebieniu miękkim zamiast czubka języka

Drżą policzki zamiast czubka języka

Drżą wargi zamiast czubka języka

NIEPRWAWIDŁOWA WYMOWA GŁOSEK k, g

zastępowanie ich przez t, d

wymowa boczna

jak wyżej

UBEZDZWIĘCZNIANIE

Głoski dźwięczne : b, bi, g, gi, z,zi, dz, dzi, w, wi, dż, ż, d

zamienione na odpowiednie bezdźwięczne: p, pi, k, ki, s, si, c, ci, f, fi, cz, sz, t, np. woda = fota, żaba = szapa

 

Ćwiczenia oddechowe mają na celu pogłębienie oddechu, rozruszanie przepony i wydłużenie fazy wydechowej.

Przykłady:

  • wdech przez nos, wydech ustami;
  • unoszenie rąk w górę podczas wdechu, spokojnie opuszczanie rąk przy wydechu;
  • wdech i zdmuchiwanie płomienia świeczki (powoli, szybko) na wydechu;
  • wdech wymawiając „s” z jednakową głośnością;
  • dmuchanie na skrawki papieru, waciki, piłeczki;
  • nadmuchiwanie balonów;
  • gra na organkach, trąbce, gwizdku;
  • puszczanie baniek mydlanych;
  • naśladowanie głosów zwierząt z przeciąganiem dźwięku np. muu, beee, kukurykuuu lub kilkakrotne powtarzanie np. ko-ko-ko, kwa-kwa-kwa itd.;

Przykłady ćwiczeń usprawniających wargi i język dla poszczególnych zaburzeń głosek:

  1. Szereg szumiący (sz, ż, cz, dż):
  • wysuwanie języka i cofanie go;
  • „spacer języka” – język raz na dole, raz u góry;
  • unoszenie języka do górnych zębów, cofanie go;
  • „liczenie” językiem zębów (górnych i dolnych);
  • kierowanie języka do kącików warg;
  • składanie języka „na pół”;
  • robienie z języka „wanienki”;
  • oblizywanie językiem warg;
  • wysuwanie warg do przodu;
  • cmokanie, tworzenie „ryjka”;
  • uśmiech – rozchylanie warg;
  • malowanie warg pomadką i pozostawianie na kartce papieru „całusów”.

Przy wymawianiu głosek szumiących (sz, ż, cz, dż) język znajduje się za górnymi zębami, za wałkiem dziąsłowym, a jego boki dotykają górnych zębów. Zęby są zwarte, zaś wargi lekko wysunięte do przodu.

  1. Szereg syczący (s, z, c, dz):
  • wysuwanie języka do przodu i cofanie go;
  • na przemian: język szeroki i wąski;
  • ułożenie języka za dolnymi zębami i cofanie go;
  • rozchylanie warg – uśmiech;
  • złożenie języka na pół (rulonik).

Przy wymawianiu głosek szeregu syczącego (s, z, c, dz) język znajduje się za dolnymi zębami. Zęby są zbliżone, a wargi rozchylone (uśmiech), spłaszczone przylegają do zębów, które są widoczne.

  1. Szereg ciszący (ś, ź, ć, dź):
  • próby wymowy cichutko „i”, a potem „chi”;
  • cofanie języka nie unosząc go do góry;
  • robienie z języka „kociego grzbietu” – (czubek języka na dole, a środek jak najwyżej);
  • kląskanie środkiem języka;
  • ssanie cukierka.

Przy wymawianiu głosek szeregu ciszącego (ś, ź, ć, dź) środek języka unosi się do góry, do przedniej części podniebienia twardego. Zęby są zbliżone do siebie, a wargi lekko zaokrąglone.

  1. Reranie (głoska r):
  • Wysuwanie wąskiego języka i cofanie go;
  • Wysuwanie szerokiego języka i cofanie go;
  • Kładzenie szerokiego języka na górnych zębach i górnej wardze;
  • „zaglądanie” językiem do gardła – cofanie go wzdłuż podniebienia;
  • Mlaskanie;
  • Kląskanie językiem;
  • „czesanie języka” – wsuwanie go między lekko rozwarte zęby i wysuwanie.

Przy wymawianiu głoski r czubek języka drga – wibruje uderzając o wałek dziąsłowy za górnymi zębami. Boki języka dotykają wewnętrznych powierzchni górnych zębów i dziąseł.

            Ćwiczenia przygotowawcze rozpoczynamy od szybkiego wymawiania głosek tttt, dddd, tdtdtd, tdntdntdn, tedutedu, tede, tede, tedo. Język musi być rozluźniony. Ćwiczenia prowadzimy przy otwartych ustach, gdyż wtedy zmuszamy język do wykonywania ruchów potrzebnych przy td. Przy zębach zwartych pracuje minimalnie.

  1. Mowa bezdźwięczna:
  • parskanie wargami (brr),
  • nadymanie policzków,
  • gra na grzebieniu, harmonijce ustnej,
  • mruczenie melodii,
  • długie wymawianie mmmmmmmmmmmmmmm.

Przy wymowie bezdźwięcznej nie trzeba ustawiać narządów artykulacyjnych, gdyż głoski dźwięczne (z wyjątkiem m, n, r, l) mają swoje odpowiedniki dźwięczne: b-p, d-t, w-f itd. Artykulacja tych par jest identyczna, a różnica polega na dźwięczności (drganiu wiązadeł głosowych, napięciu warg i policzków). Bardzo ważne są tu ćwiczenia słuchowe w różnicowaniu głosek: dźwięcznych i bezdźwięcznych. Zaleca się lekkie pochylenie głowy ze ściągniecięm podbródka, co sprzyja zwarciu wiązadeł głosowych. Ćwiczenia rozpoczynamy od udźwięczniania głosek między samogłoskami np. aba, abo, abu, aby.

  1. Kappacyzm, gammacyzm:
  • opieranie języka o dolne zęby;
  • unoszenie środka języka do podniebienia twardego i miękkiego;
  • podwijanie języka;
  • ssanie cukierka (środkiem języka);
  • szerokie otwieranie i zamykanie ust.
  1. Jąkanie – leczenie jąkania (niezależnie od stopnia nasilenia objawów) należy wyłącznie do specjalistów. W przedszkolu najlepiej nie zwracać uwagi na jąkanie, a gdy dziecko znajdzie się już pod opieką specjalisty, stosować się do jego wskazówek. Nie należy też wyłączać tych dzieci z grupy, gdy prowadzimy ćwiczenia ogólnousprawniające.

 

Dziecko chce być dobre. Jeśli nie umie – naucz. Jeśli nie wie – wytłumacz. Jeśli nie może – pomóż.

 

DRODZY RODZICE!

Witamy w zakładce naszej grupy.
Przedstawiamy w niej bieżące wydarzenia oraz informacje - dostępne również tradycyjnie w holu przedszkola. Ponadto, znajdą tu Państwo tematy zajęć oraz piosenki, które poznają dzieci w danym miesiącu.

 

Nauczycielki w grupie "Tygrysków":

Alicja Nowaczyk: poniedziałek: 12.00-16.30                               Małgorzata Skibińska:  poniedziałek: 7.00-12.00          

                             wtorek: 7.00-12.00                                                                  wtorek: 12.00-16.30                                      

                              środa: 7.00-12.00                                                                    środa: 12.00-16.30

                         czwartek: 12.00-1630                                                               czwartek: 7.00-12.00

                            piątek;  7.00-12.00                                                                   piątek: 12.00-16.30

Asystentka nauczyciela Katarzyna Matuszewska 8.30-16.30

 
Przypominamy o działaniu platformy służącej komunikacji rodziców z nauczycielkami: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Kontynuując przedszkolną tradycję, zapraszamy chętnych Rodziców (ale nie tylko), do "spotkań z bajką"- w ramach akcji Cała Polska Czyta Dzieciom. 

Mama, tata, dziadek, babka
wujek, ciocia, czy sąsiadka...
Kto dziś bajki czytać lubi
niechaj bardzo się tym chlubi-
krótkie i długie, mądre i "w dechę"
aby dzieciaczki miały uciechę. 
Więc kto jest chętny- to zapraszamy,
bajek, bajeczek dziś posłuchamy... :)

OD POŁOWY LUTEGO POWRACAJĄ DLA DZIECI ZAJĘCIA Z RYTMIKI, KTÓRE ODBYWAĆ BĘDĄ SIĘ RAZ W TYGODNIU - WE WTORKI

PO PRZERWIE WAKACYJNEJ W GRUPIE "TYGRYSKÓW" ODBYWAĆ SIĘ BĘDĄ WZOREM ROKU UBIEGŁEGO ZAJĘCIA Z KÓŁKA SZACHOWEGO "MAŁE SKOCZKI". ZAJĘCIA PROWADZIĆ BĘDZIE PANI MAŁGOSIA SKIBIŃSKA W PIĄTKI OD GODZ. 14.45. 

Piosenki i wiersze do nauki:

"PIĘKNIE ŻYĆ"

1.Chcesz wiedzieć skąd ten świat, z jakich gwiazd on spadł?

Skąd się wziął księżyc, ja i kwiat?

Wciąż pytasz mnie, a ja nie wiem prawie nic.

Może tylko tyle, że tak pięknie żyć!

Pięknie żyć, znaczy kochać świat,

Pięknie żyć: tak jak żyje ptak.

Pięknie żyć, tańczyć tak jak wiatr,

A Ziemi życzyć naj, jak najdłuższych lat!

2.Chcesz znaleźć skarb i śnić najwspanialsze sny?

Gdzie i jak? Ty podpowiesz mi.

Jawa jak sen, jak baśń, czarodziejska nić,

Jeśli mi podpowiesz, że tak pięknie żyć!

Ref. Pięknie żyć, znaczy kochać świat,

Pięknie żyć: tak jak żyje ptak.

Pięknie żyć, tańczyć tak jak wiatr,

A Ziemi życzyć naj, jak najdłuższych lat!

3.Chcesz wiedzieć gdzie Twój śmiech, kiedy smutno ci?

Gdzie ten klucz to zagadek drzwi?

Masz serce tak, jak ja: czujesz jego rytm:

Serce podpowiada, że tak pięknie żyć!

Ref. Pięknie żyć, znaczy kochać świat,

Pięknie żyć: tak jak żyje ptak.

Pięknie żyć, tańczyć tak jak wiatr,

A Ziemi życzyć naj, jak najdłuższych lat!

Pięknie żyć, znaczy kochać świat,

Pięknie żyć: tak jak żyje ptak.

Pięknie żyć, tańczyć tak jak wiatr,

A Ziemi życzyć naj, jak najdłuższych lat!

"MARZEC CZARODZIEJ"

1.Chodzi marzec-czarodziej

po chmurach, po lodzie,

aż tu nagle hokus-pokus.

I już pączki na patyku,

I już trawka na śnieżniku

och, ten marzec-czarodziej.

2.Chodzi marzec-czarodziej

po chmurach, po lodzie,

aż tu nagle hokus-pokus.

Słońce rzuca swe błyskotki,

że aż mruczą bazie-kotki,

och, ten marzec-czarodziej.

3.Chodzi marzec-czarodziej

po chmurach, po lodzie,

aż tu nagle hokus-pokus.

Przez kałuże skaczą kaczki,

żwawe kaczki-przedszkolaczki,

och, ten marzec-czarodziej.

"MYCIE RĄK" - wiersz

Czy dorosłe czy dziecięce

Każdy myje swoje ręce

Podwijam więc rękawy

Wodę puszczam – nie ma sprawy

Mydło biorę, bo bez niego

Nie ma mycia poprawnego

Najpierw w środku robię pianę

Na tym jednak nie ustanę

Grzbiet pocieram

Lewy, prawy

Łączę palce

Dla zabawy

Kciukiem kręcę

Nadgarstkami

I gilgoczę opuszkami

Lewy, prawy.

„SAMOGŁOSKI” - wiersz

SZEŚĆ JAJECZEK SIĘ SPOTKAŁO,

KAŻDE COŚ POWIEDZIEĆ CHCIAŁO:

GŁOŚNO SAMOGŁOSKI WYMAWIAŁY,

USTA ŁADNIE UKŁADAŁY A, O, U, E, I, Y.

A ROZEŚMIANĄ BUŹKĘ MA,

ŚMIEJE SIĘ HA, HA, HA.

WIĘC POWTÓRZYĆ MOŻESZ TEŻ:

HAAAA, HAAAA, HAAAA, JEŚLI CHCESZ?

O ZDZIWIONĄ BUŹKĘ MA,

WCIĄŻ POWTARZA OOOOOOO…. TO JA!

U ROZMARZONĄ BUŹKĘ MA,

CZASEM SOBIE WRĘCZ ZASYPIA.

I UŚMIECHA SIĘ WESOŁO

AŻ SIĘ MIŁO ROBI WKOŁO.

E WCIĄŻ PŁACZE, LAMENTUJE,

KTO POCIESZYĆ JAJKO UMIE?

Y JEST ZŁE, OJJJJ NIE!

KOGO DZISIAJ SKRZYCZEĆ CHCE?

SZEŚĆ JAJECZEK SIĘ SPOTKAŁO,

KAŻDE COŚ POWIEDZIEĆ CHCIAŁO.

ZOSTAWCIE NAM”

1.Choć mamy dzisiaj tak niewiele lat.

I tak niewiele wiemy o tym świecie.

To już kochamy ten cudowny świat

I wiemy to czego wy już nie wiecie.

Chociaż nie znamy się na wielu sprawach,

Chociaż nie wiemy skąd się bierze kwiat,

To znamy się na wesołych zabawach,

Tych, których wy nie znacie już od lat.

Ref.: Zostawcie nam czysty kawałek świata.

Zostawcie nam strumyka czysty bieg.

Zostawcie nam lasy, ogrody w kwiatach,

Czyste powietrze, zimą czysty śnieg.

Zostawcie nam czysty kawałek plaży.

Zostawcie morza czystość pośród fal.

Pozwólcie nam o życiu pięknie marzyć.

Gdy niema marzeń, w duszy rośnie żal.

2.Wy dzisiaj macie tyle różnych spraw,

I planujecie wiele nowych cudów.

A dla nas cudem jest zieloność traw,

Choć na nią spada chmura pyłu, brudu.

Wiemy, że życie dzisiaj jest bogate,

Wspaniałe sprzęty czynią z życia raj.

Lecz nie zastąpisz żadnym aparatem

Zapachu wiosny, kiedy kwitnie maj.

Ref.: Zostawcie nam czysty kawałek ...

3.Wiemy, że dbacie o nas tak troskliwie.

Że kupujecie nam zabawek stosy.

Kto z was pamięta, jakże niecierpliwie

Czeka się kiedy znów zakwitną kłosy.

Świat jest wspaniałym darem od prawieków,

I nie zastąpi go komputer żaden.

Więc nie zapomnij, dorosły człowieku,

Pozwolić nam iść jego darów śladem.

Ref.: Zostawcie nam czysty kawałek ...

 

DZIEŃ BABCI, DZIEŃ DZIADKA” -wiersz

Kochana Babciu! Kochany Dziadku!

Chciałem Wam dzisiaj wręczyć po kwiatku,

no ale w styczniu żadne nie rosną...

Później przyniosę, latem lub wiosną.

Dzisiaj przyjmijcie chociaż laurkę:

Dzięki za mamę! (za Waszą córkę),

za mego tatę!(Waszego syna),

bo dzięki Wam jest moja Rodzina!

Bez Was nic niewart

byłby ten świat!

babciu i Dziadku,

Żyj dwieście lat!

„PYTANIA DO BABCI I DZIADKA”

Babciu powiedz jaka byłaś w swoich szkolnych latach

Czy wolałaś w szkole siedzieć czy na dworze ganiać

Czego bałaś się naprawdę, z czego się cieszyłaś

Czy lubiłaś śpiewać, tańczyć, czy cichutka byłaś

Czy dostałaś kiedyś lalkę, albo może misie

Czy wolałaś czekoladę, landrynki czy ptysie

Gdzie jeździłaś na wakacje, z kim się przyjaźniłaś

I czy można cofnąć czas by zobaczyć jaka byłaś?

Super by było tak wyczarować

By z małą babcią pospacerować

I z dziadkiem naszym, małym chłopakiem

Na koniec świata iść górskim szlakiem

Dziadku przyznaj się czy dzieckiem raczej grzecznym byłeś

Procą, łukiem czy pukawką w lesie się bawiłeś

Czy zrywałeś kiedyś jabłka w sadzie od sąsiada

Czy biegałeś po kałużach, kiedy deszcz napadał

Czy ciągnąłeś za warkocze swoje koleżanki

Czy to prawda, że z tornistra robiło się sanki

A czy w Indian i kowbojów bawić się lubiłeś

I czy można cofnąć czas, by zobaczyć jaki byłeś?

Super by było tak wyczarować

By z małą babcią pospacerować

I z dziadkiem naszym, małym chłopakiem

Na koniec świata iść górskim szlakiem

Super by było tak wyczarować

By z małą babcią pospacerować

I z dziadkiem naszym, małym chłopakiem

Na koniec świata iść górskim szlakiem

Babciu, kocham Cię

Dziadku, kocham Cię

Babciu, kocham Cię

Dziadku, kocham Cię

Super by było tak wyczarować

By z małą babcią pospacerować

I z dziadkiem naszym, małym chłopakiem

Na koniec świata iść górskim szlakiem

Babciu, kocham Cię

Dziadku, kocham Cię

Babciu, kocham Cię

Dziadku, kocham Cię

KOLĘDA „JEST TAKI DZIEŃ”

  1. Jest taki dzień, bardzo ciepły, choć grudniowy,

dzień, zwykły dzień, w którym gasną wszelkie spory.

Jest taki dzień, w którym radość wita wszystkich,

dzień, który już każdy z nas zna od kołyski.

Ref.: Niebo ziemi, niebu ziemia

wszyscy wszystkim ślą życzenia.

Drzewa ptakom, ptaki drzewom

tchnienie wiatru płatkom śniegu.

2.Jest taki dzień, tylko jeden raz do roku

Dzień, zwykły dzień, który liczy się od zmroku

Jest taki dzień, gdy jesteśmy wszyscy razem

Dzień, piękny dzień, dziś nam rok go składa w darze

Ref.: Niebo ziemi, niebu ziemia

wszyscy wszystkim ślą życzenia.

A gdy wszyscy usną wreszcie

noc igliwia zapach niesie.

"Bukiet od dzieci"

Dzieci dziś przyszły z polnym bukietem

pokłonić się Jezusowi.

Same zrywały w środku lata kwiaty

pod laskiem brzozowym.

Bukiet z rumianków, chabrów i maków

dzwonków i zbóż pachnących.

Słońcem przybrany, wiatrem pachnący

i pełen życzeń gorących!

Ref: Aby ludzie dobrzy byli,

by się nigdy nie kłócili,

by nie było zła i wojen,

żeby nikt nie zaznał głodu,

pszczoły dały więcej miodu,

a świat cieszył się pokojem. /2x

„KOLĘDA NADMORSKA”

Przyleciała kolęda nad morze

Na maleńkiej śniegowej gwiazdeczce,

Zapukała do chaty rybaka,

By się ogrzać przy ogniu troszeczkę.

U rybaka na strychu schną sieci,

spracowane szukają spokoju,

W małej izbie krzątają się dzieci.

Tata przyniósł choinkę do domu.

Kolędo nadmorska, pachnąca algami

Kolędo najmilsza, zostaniesz tu z nami.

Muszelki szumiące dla ciebie zbierzemy

A ty nam zaśpiewasz o Panu na ziemi.

"WĘDROWAŁA KOLĘDA" - wiersz

Jak Polska szeroka, wspaniała

kolęda kolędników szukała.

Tych co Jezuska małego

powitać chcą z serca całego.

Od morza po góry wysokie,

od ziemi po białe obłoki.

Niesiona wiatrem leciała

i Polsce się przyglądała.

„PRZYBYLI UŁANI POD OKIENKO”

1.Przybyli ułani pod okienko, (bis)

Pukają, wołają: "wpuść panienko! "(bis)

2."O Boże, a cóż to za wojacy?" (bis)

"Otwieraj! Nie bój się to czwartacy!" (bis)

3.Przyszliśmy napoić nasze konie, (bis)

Za nami piechoty pełne błonie." (bis)

„PAN LISTOPAD”

1. Pan Listopad gra na basie:

dylu, dylu, bum!

Na jesiennym graniu zna się,

trawką dotknął strun.

Ref.  Wesoło gra muzyka,

pada deszcz.

Świerszcz za kominem cyka,

tańcz, gdy chcesz!

2. Pan Listopad gra na bębnie:

bara, bara, bam!

Z deszczem puka równo, pięknie,

koncert daje nam.

Ref.  Wesoło gra muzyka…

3. Pan Listopad gra na flecie:

fiju, fiju, fiu!

Z liści złotych ma berecik,

a kubraczek z nut.

Ref.  Wesoło gra muzyka…

"ZIEMIA WYSPA ZIELONA"

1.Nie warto mieszkać na Marsie,

nie warto mieszkać na Venus.

Na Ziemi jest życie ciekawsze,

powtarzam to każdemu .

Ref.;

Bo Ziemia to wyspa , to wyspa zielona,

wśród innych dalekich planet.

To dom jest dla ludzi, dla ludzi i zwierząt,

więc musi być bardzo zadbany.

2.Chcę poznać życie delfinów

i wiedzieć co piszczy w trawie.

Zachwycać się lotem motyla

i z kotem móc się bawić.

Ref.:

Bo Ziemia to wyspa , to …

3.Posadźmy kwiatów tysiące.

Posadźmy krzewy i drzewa,

niech z nieba uśmiecha się słońce,

pozwólmy ptakom śpiewać.

Ref.:

Bo Ziemia to wyspa , to …

"O PRZECHODZENIU PRZEZ ULICĘ"

  1. Zanim ulicę przekroczysz, otwórz szeroko swe oczy,

   bo to bardzo ważna jest rzecz, by się na baczności wciąż mieć.

   Najpierw w lewo, w prawo potem, jeszcze w lewo spójrz z ,powrotem,

   jeśli droga jest wolna już swe kroki pewnie skieruj w przód.

  1. Sprawa jest o tyle łatwa, jeśli są na przejściu światła,

   one drogę pokazują, czy przechodzić - informują.

   Gdy zielone sygnał dało - wnet przed siebie ruszaj śmiało,

   lecz czerwone daje znać, że nadal w miejscu musisz stać.

"Zielone okulary"

1. Jestem badaczem przyrody,

kocham lesne przygody,

wędrówki małe i duże,

słońce, wiatry i burze.

Ref.: Zielone łąki i pola, zielone kokardy ma Tola.

Zielone okulary niech nosi młody i stary.

Zielony niech będzie świat przez wiele milionów lat.

2. Obserwuję, badam, dociekam

i z bliska i z daleka.

Nie robiąc nikomu szkody,

poznaję tajniki przyrody.

Ref.: Zielone łąki i pola, zielone kokardy....

"Poznań - moje miasto" - piosenka

1. Piękne domy, osiedla i ulice
rzeka Warta jak wstążka się wije
o zabytkach ciekawe tajemnice
chcę poznawać, bo tutaj żyję.

Ref.: Poznań, to moje miasto,
Poznań, to jest mój świat,
Poznań, poznawać warto,
bo jest tego wart.

2. W centrum zamek zachęca do zwiedzania
a katedra z zieleni się wyłania,
o dwunastej dwa małe koziołki,
na ratuszu bodą się.

Ref.: Poznań, to moje miasto......

 "Przyjaciel" - wiersz

Do czego jest przyjaciel?

Jak to? Do wszystkiego!

Do bawienia się w piłkę

albo w chowanego,

do fikania koziołków,

biegania, chodzenia,

do siedzenia, leżenia

i nicnierobienia.

Przyjaciel przyjacielem

jest właśnie dlatego,

że z nim jest mi wesoło,

a smutno bez niego.

Wiersz : "Pan leśniczy"

Pan leśniczy całą zimę dba o leśną swą rodzinę.

Chroni ptaki i zwierzęta, o ich losie wciąż pamięta.

Gdy zwierzęta chore w lesie ,zaraz swoją pomoc niesie.

A, gdy zwierzę zaśnie czasem, albo chore gdzieś pod lasem,

zaraz znajdzie je ,pomoże, z nim do wiosny przetrwać możesz.

Tematy kompleksowe realizowane 

Tematy kompleksowe:

Czas realizacji: 

ZADANIE

PLANOWANE OSIĄGNIĘCIA DZIECI

NABYWANIE WIEDZY

- rozwijanie umiejętności odczytywania prognozy pogody

- nabywanie umiejętności arytmetycznych przez ćwiczenie zapisu dodawania cyfr

- nabywanie świadomości na temat szkodliwości palenia papierosów

- nabywanie wiedzy na temat charakterystycznych oznak nowej pory roku – wiosny

- nabywanie wiedzy na temat roli drzew w przyrodzie

- utrwalanie wiedzy na temat warunków, jakie są niezbędne do życia roślin i zwierząt

- rozwijanie kompetencji językowych dzieci poprzez poznanie i stosowanie przysłów związanych z wiosną

-  wiedzy na temat konsekwencji zdrowotnych związanych

z brudnymi rękami oraz jak należy zachować się podczas korzystania z toalety.

KSZTAŁTOWANIE UMIEJĘTNOŚCI

- doskonalenie umiejętności matematycznych – aspekt porządkowy liczb

- rozwijanie kompetencji matematycznych przez stosowanie liczebników głównych i porządkowych

- doskonalenie umiejętności klasyfikacji, porządkowania i przeliczania

- doskonalenie umiejętności matematycznych poprzez porównywanie liczebności, stosowanie pojęć: tyle samo, mniej o, więcej o…

- doskonalenie umiejętności matematycznych przez określanie długości przedmiotów, mierzenie za pomocą dłoni, stóp, kroków

- utrwala nazwy dni tygodnia, rozumie następstwa kolejnych dni po sobie, poznaje  obraz graficzny cyfry 7, 

- doskonalenie dokonywania spostrzeżeń i wyciągania wniosków, rozwijanie badawczego podejścia do zjawisk zachodzących w przyrodzie

- poznawanie obrazu graficznego kolejnych liter, utrwalanie  ich wyglądu i rozpoznawanie wśród innych

- rozwijanie kompetencji językowych przez analizę i syntezę głosek w słowach

- utrwalanie kształtów i nazw kontynentów, rozwijanie umiejętności odczytywania mapy

- rozwijanie sprawności grafomotorycznych

- rozwijanie poczucia rytmu, wrażliwości muzycznej

- doskonalenie umiejętności interpretowania muzyki ruchem

- kształtowanie wrażliwości estetycznej oraz umiejętności przedstawiania w formie plastycznej własnych spostrzeżeń oraz doświadczeń  z przedstawienia

- rozwijanie pamięci wzrokowej oraz słuchowej

- kształtowanie koordynacji wzrokowo-ruchowej poprzez zabawy ruchowe

BUDOWANIE POSTAW

- promowanie zasad zdrowego trybu życia

- rozwijanie postaw proekologicznych w trakcie bezpośredniego obcowania z przyrodą

- kształtowanie świadomości zdrowotnej oraz odpowiedzialności za zdrowie własne i innych

 

JĘZYK ANGIELSKI

Słownictwo: : jacket - kurtka, trousers - spodnie, cap  - czapka, scarf - szalik, sweater – sweter, water - woda, drink - pić, eat - jeść, lake - jezioro, river - rzeka, rain – deszcz, sunny – słoneczny, cloudy – pochmurny, partly cloudy – częściowo pochmurne, rainbow – tęcza, hot – ciepło, cold – zimno, air – powietrze, pollution – zanieczyszczenie, oxygen – tlen, smoke – dym, factories – fabryki, vehicles – pojazdy, plants – rośliny, trees – drzewa

Piosenki: 10 Little Dinosaurs”, „Dancing moves”, „Zoom Zoom Zoom We're Going to The Moon”

Zabawy: Dress up the snowman, Hey mr Wolf!, Spider, What is missing?, Show me…, Simon says, Chinese whispers, Hide/seek.

 

 

       

Czytany 16286 razy Ostatnio zmieniany wtorek, 07 kwiecień 2020 08:14