
Promocja zdrowia (4)
Nasze Przedszkole posiada Certyfikat Szkoły Promującej Zdrowie.
W dniu 23.11.2011r. w trakcie VII Wojewódzkiej Konferencji Szkół Promujących Zdrowie otrzymaliśmy Certyfikat Szkoły Promującej Zdrowie nadany przez Kapitułę Wielkopolskiego Kuratora Oświaty.
W Poznaniu jesteśmy pierwszym Przedszkolem, które odebrało tak znaczące wyróżnienie.
Certyfikat przyznany na okres 5-letni odnowiliśmy 17 listopada 2016 roku na Konferencji Szkół Promujących Zdrowie zorganizaowanej przez Wielkopolskiego Kuratora Oświaty.
Wszystkim Rodzicom i Pracownikom Przedszkola pragnę gorąco pogratulować i podziękować za wsparcie, współpracę i życzliwość. To również dzięki Państwa zaangażowaniu w życie Przedszkola odnieśliśmy ten wielki sukces. W dalszym ciągu, w trosce o nasze dzieci podejmować będziemy przy współpracy z Państwem działania służące promocji zdrowia.
Placówka promująca zdrowie tworzy warunki i podejmuje działania, które sprzyjają:
- dobremu samopoczuciu społeczności przedszkolnej,
- podejmowaniu przez jej członków działań na rzecz zdrowia.
Standardy placówki promującej zdrowie
Placówka promująca zdrowie dąży do osiągnięcia celowi i realizuj zadania określone w podstawie programowej oraz innych przepisach prawa oświatowego i ponadto:
- Pomaga członkom społeczności przedszkolnej zrozumieć i zaakceptować koncepcję placówki promującej zdrowie
- Tworzy strukturę i zarządzanie projektami promocji zdrowia, które umożliwiają skuteczne i ciągłe działania w zakresie tej promocji.
- Prowadzi edukacje zdrowotną dzieci i pracowników oraz sprawdza jej skuteczność.
- Tworzy klimat społeczny sprzyjający:
- satysfakcji z zabawy i pracy w przedszkolu, osiąganiu sukcesów oraz wzmacnianiu poczucia własnej wartości u dzieci i pracowników
- zdrowiu i rozwojowi dzieci i pracowników
- uczestnictwu, partnerstwu i współdziałaniu członków społeczności przedszkolnej, rodziców i osób ze społeczności lokalnej.
5.Tworzy środowisko fizyczne sprzyjające bezpieczeństwo, zdrowiu, i dobremu samopoczuciu dzieci i pracowników.
Przedszkole promujące zdrowie jest placówką rozwijającą się. Dlatego też:
- Pragniemy wspierać każde dziecko w rozwijaniu indywidualnego potencjału zdrowia oraz wspomagać całą społeczność przedszkola w tworzeniu warunków i perspektyw rozwoju zdrowia.
- Zwiększać możliwości dzieci do podejmowania działań, a poprzez pracę z nauczycielami, rodzicami i innymi osobami osiąganie przez dzieci sukcesów.
- Kształtować poczucie odpowiedzialności, w tym zwłaszcza za zdrowie własne, rodziny i społeczności, zachęcać do zdrowego stylu życia oraz stwarzać realne i atrakcyjne możliwości dokonywania wyborów sprzyjających zdrowiu.
- Umożliwić wychowankom rozwój ich potencjalnych możliwości fizycznych, psychicznych i społecznych oraz wzmacniać poczucie ich własnej wartości.
- Uzmysławiać pracownikom, rodzicom i wychowankom społeczną rolę placówki oświatowej w promowaniu zdrowia, tworzyć placówkę przyjazną dzieciom, rodzicom, nauczycielom oraz wszystkim pracownikom.
Zdrowy Przedszkolak, to projekt, w który jesteśmy aktywnie zaangażowani.
Celem projektu Zdrowy Przedszkolak jest poprawa jakości odżywiania dzieci w przedszkolnych i poszerzenie świadomości w zakresie naturalnego odżywiania.
Wiek przedszkolny to czas intensywnego rozwoju fizycznego i umysłowego dziecka. To, co jemy, wpływa bezpośrednio na samopoczucie i ważne czynności naszego organizmu. Nawyki żywieniowe nabyte w dzieciństwie często kształtują późniejsze wybory. Dieta dzieci powinna być zrównoważona odżywczo odpowiednio dla danego wieku, różnorodna i oparta o produkty jak najmniej przetworzone – naturalne i wysokiej jakości.
W ramach projektu podejmiemy działania umożliwiające:
- przygotowanie materiałów informacyjnych, edukacyjnych dla rodziców
- przygotowanie odpowiednio zbilansowanych jadłospisów dla dzieci przedszkolnych
- organizację warsztatów na temat naturalnego odżywiania dzieci w przedszkolu
- współpracę placówek przedszkolnych z podmiotami zajmującymi się produkcją i dystrybucją produktów uzyskanych w oparciu o ekologiczne procesy w zgodzie z naturą.
Zmiany dokonane w przedszkolnym jadłospisie :
- wprowadziliśmy raz w tygodniu ciepłe śniadania w postaci owsianki z bakaliami, czy zupy mlecznej z kaszą jaglaną
- nie podajemy dzieciom słodkich jogurtów, mlecznych deserów
- używamy pieczywa razowego
- zupy nie gotujemy na kostkach rosołowych, czy z dodatkiem wegety
- wprowadziliśmy raz w tygodniu kaszę, jako dodatek do zupy, czy drugiego dania
- mączne potrawy przygotowujemy mieszając mąkę razową z białą
- sosów nie zbielamy mąką
- smażone mięso zastąpiliśmy pieczonym i duszonym
- podajemy dzieciom rybę w formie klopsików rybnych
- zwiększyliśmy liczbę potraw opartych na produktach strączkowych
- kupne ciastka, wafelki zamieniliśmy na świeże, czy suszone owoce
- podajemy dzieciom sezonowe warzywa świeże lub w postaci gotowanej, past, sałatek warzywnych
- wprowadziliśmy do picia herbatki owocowo-ziołowe
- dzieci samodzielnie i każdej porze dnia mogą korzystać z wody do picia
- nie podajemy dzieciom w nagrodę słodyczy
- samodzielnie przygotowujemy kisiele na bazie naturalnych soków owocowych, a budynie z kaszy jaglanej
- do przygotowywania potraw używamy naturalnych przypraw ziołowych bez dodatku soli i wzmacniaczy smaku.
Ewa Wojcieszak Dyrektor Przedszkola.
HASŁO PRZEWODNIE ROKU SZKOLNEGO 2019/2020 TO: „SMOK NAS ZJE? O NIE!”
Edukacja ekologiczna zajmuje dziś wyjątkowo ważne miejsce w całokształcie oddziaływań wychowawczo - dydaktycznych przedszkola. Aldoux Huxley zapytany o nauczanie ekologiczne dzieci powiedział: „Sprawcie, aby od samego początku było jasne, że całe życie jest zależnością. Pokażcie im, że zależności są w lasach, na polach, w stawach, strumieniach, w wiosce i w kraju wokół nas”.
„Smog nas zje? O NIE!” – to kolejna część autorskiego Programu Edukacji Ekologicznej „Ekologia już w Przedszkolu”, realizowanego w naszej placówce od 1994 roku we wszystkich grupach wiekowych. Pomysłodawcami i autorami kolejnej części jest grono pedagogiczne „Chatki Puchatka”.
Niezależnie od podejmowanych i realizowanych treści podejmując pracę z dziećmi w tym zakresie, my dorośli powinniśmy najpierw siebie zapytać, jaka jest nasza osobista postawa związana z ochroną środowiska. Nasze zachowania w stosunku do przyrody decydują, bowiem, o naszej wiarygodności dla dzieci pozostających pod naszą opieką.
Jak wszyscy wiedzą - od długiego już czasu - Poznań znajduje się na niechlubnej liście miast, w którym często brakuje czystego powietrza. Niejednokrotnie zdarzają się u nas przekroczenia dozwolonych norm stężenia szkodliwych pyłów, których drobne cząsteczki stanowią zagrożenie dla zdrowia i życia, zwłaszcza najmłodszych dzieci.
Jesteśmy przekonani, że bez szeroko pojętej edukacji społecznej, realizowanej już od najmłodszych lat, nie osiągnie się zadowalających wyników w walce ze smogiem. Nie wszyscy, bowiem zdają sobie sprawę z tego, że każdy z nas, w większym, czy mniejszym stopniu, ma swój udział w pogarszaniu się, jakości powietrza, którym oddychamy. I nie każdy mieszkaniec zdaje sobie sprawę z tego, że może mieć swój indywidualny udział w naprawie tego stanu rzeczy. My mamy tego świadomość i wiemy, że każdy z nas, niezależnie od wieku, posiadanego wykształcenia, czy funkcji sprawowanej w społeczeństwie, może działać, by chronić siebie i swoich najbliższych przed katastrofalnymi skutkami smogu.
Stąd nasza inicjatywa, by zacząć od siebie i robić tyle, ile możemy i na ile nas stać. W naszej opinii przedszkole jest idealnym miejscem, by upowszechniać wiedzę na temat znaczenia czystego powietrza dla zdrowia i życia człowieka. Jest również miejscem, w którym można propagować pozytywne postawy, w tym również te, które są związane z jego ochroną.
Mamy świadomość, że za każdym dzieckiem w przedszkolu stoją dziesiątki ludzi dorosłych - rodzice, dziadkowie, ciocie, wujkowie, znajomi. Stąd wiemy, że ucząc i wychowując, przekazując określoną wiedzę i kształtując pożądane nawyki, trafiamy także do starszych mieszkańców naszego miasta.
Tworząc kolejny rozdział programu, chciałyśmy sprostać nowym wyzwaniom i wzbogacić zakres naszej edukacji proekologicznej o tematykę walki ze smogiem oraz o działania, które pozwolą na zmniejszenie zanieczyszczenia powietrza. W swojej codziennej pracy z dziećmi, poprzez właściwy dobór wierszy, piosenek, opowiadań, zabawę w teatr, działalność plastyczną, wystawy, konkursy i proste doświadczenia, kształtowałyśmy u dzieci pożądane postawy względem dbałości o czyste powietrze w naszym mieście.
Może ktoś powie, że to mało, ale my wiemy, że często właśnie z rzeczy małych powstają te największe i najpiękniejsze.
W tym zakresie działania Przedszkola obejmują:
- Realizacja we wszystkich grupach wiekowych jednego tematu kompleksowego z Programu własnego „Ekologia już e Przedszkolu” ze szczególnym uwzględnieniem najnowszej części „Smog nas zje? O nie!”.
- Wydanie kalendarza ilustrowanego pracami dzieci, rozesłanie go wraz z życzeniami do osób zaangażowanych w realizację projektu.
- „Zielone płuca naszej Ziemi”, dzieci na zajęciach poznały ekosystemy ważne dla produkcji tlenu, a na kreatywnych warsztatach wykorzystały zdobyte wiadomości tworząc i konstruując wybrane ekosystemy (m.in. las tropikalny, rafa koralowa). Umieszczają je w szklanych pojemnikach tak, by cały rok je obserwować i o nie dbać.
- Zorganizowanie wernisażu prac plastycznych w Klubie Osiedlowym Dębczak pod hasłem „Smog nas zje? O nie!”.
- Cykliczne wykorzystywanie demonstratorów ogrodowych, do prowadzenia ciekawych zajęć i zabaw w celu poszerzania zainteresowań oraz wiedzy dzieci.
- Udział dzieci z dwóch najstarszych grup w konkursie plastycznym „Jak sam o świat dbam?”, którego celem było utrwalanie zasad dbania o środowisko, w którym mieszam.
- Wycieczka dzieci z dwóch najstarszych grup do Multikina na projekt „Zielona potęga przeciwko smogowi! – Czy drzewa mogą nam pomóc?” w celu rozwijania oraz utrwalania wiedzy z zakresu ochrony środowiska oraz ekologii.
- Udział dzieci z grupy „Biedronki”, „Tygryski” w konkursie plastycznym na plakat „Czyste powietrze nad Poznaniem”, którego jednym z laureatów zostało nasze przedszkole.
- Wycieczka dzieci z grupy najstarszej do Poznańskiej Spalarni Odpadów ITPOK – udział w lekcji edukacyjnej „Bystre dzieci segregują odpady i wiedzą, czym jest spalarnia odpadów”.
- Udział dwóch najstarszych grup w lekcji przyrody na żywo „ W lesie zmysłów”, - dzieci poznawały świat przyrody za pomocą zmysłów, rozwijały zainteresowanie przyrodą.
- Udział w programie „Kubusiowi Przyjaciele Natury” oraz uzyskanie certyfikatu.
- Spotkanie z leśniczym, dietetykiem w ramach rozwijania świadomości ekologicznej, zdrowotnej oraz realizacji programu preorientacji zawodowej.
- Udział dzieci z grup najstarszych w lekcji: „Zwierzęta w ogrodzie – na drzewie, pod ziemią i w wodzie” w Ogrodzie Botanicznym.
- Rodzice zakładają motylarium i aranżują skalniak Puchatka w ogrodzie przedszkola.
- Modernizacja deszczarium - jednego z elementów demonstratorów.
- Zaproponowanie rodzicom i dzieciom udziału w ogólnopolskim programie edukacyjnym „Działaj z impetem”, którego celem jest edukacja w zakresie prawidłowego postępowania z odpadami, jakimi są butelki PET a także ich recyklingu.
- Zapoznanie rodziców w czasie pracy zdalnej z propozycją konkursu plastycznego pod hasłem "Napisz do Palmiarni!" poprzez zamieszczenie informacji w zakładkach grup oraz na FB Przedszkola.
- Ogólnopolski Program Edukacyjny Moje miasto bez elektrośmieci – propozycja dla rodziców oraz dzieci udziału w programie, którego celem jest edukacja ekologiczna z zakresu prawidłowego postępowania ze zużytym sprzętem elektrycznym i elektronicznym („ZSEE”) i jego recyklingu.
- Udział w międzyprzedszkolnym konkursie „Czyste Powietrze nad Poznaniem – Nasz Wspólny Skarb” na antysmogowy plakat miejski połączony z wystawą w Urzędzie Miasta Poznania - zdobycie głównej nagrody.
- Prowadzenie wspólnie z przedszkolakami codziennej kontroli, jakości powietrza, przed wyjściem do ogrodu, na spacer itp.
- Wzbogacenie grupowych kącików książki o pozycje związane tematycznie z ekologią i ochroną środowiska.
- Spotkania ze Strażą Miejską podejmujące tematykę ochrony środowiska i smogu w naszym mieście.
- Wzbogacenie ogrodu przedszkolnego o nowe nasadzenia, w których aktywny udział brały przedszkolaki.
- Wzbogacenie biblioteki przedszkolnej o nowe propozycje związane z szeroko rozumianą tematyką ochrony środowiska.
- Udział przedstawicieli grona pedagogicznego w „Poznańskim Seminarium Edukacji Ekologicznej”.
- Poszerzanie wiedzy nauczycielek na temat bezpiecznej aranżacji przestrzeni w sali oraz w ogrodzie przedszkolnym, poprzez udział nauczycielek w warsztatach, seminariach.
- Redagowanie w przedszkolnej gazetce „Puchatkowe Nowiny” rubryki pod hasłem „Z Puchatkiem zdrowo i bezpiecznie”.
- Udział społeczności przedszkolnej w programie edukacyjnym „Akademia Bezpiecznego Przedszkolaka”.
- We wszystkich grupach wiekowych zorganizowane są stałe ekspozycje kącików przyrody.
- Udział dzieci z najstarszej grupy w spotkaniach edukacyjnych - ekolekcjach zorganizowanych przez Wydział Gospodarki Komunalnej Urzędu Miasta wraz ze Związkiem Międzygminnym "GOAP" przybliżającym dzieciom tematykę segregacji odpadów, dalszego postępowania z odpadami problemowymi oraz zasady dbania o czystość najbliższego otoczenia.
- Aktywne włączanie się rodziców w życie i działalność placówki, - poprzez zorganizowanie konkursów dla rodziców na zagospodarowanie przestrzeni ogrodu oraz włączenie ich propozycji potraw do przedszkolnego jadłospisu.
- Realizacja w grupie najstarszej programu edukacyjnego „Mamo, Tato, co Wy na to?”, w celu podniesienia poziomu wiedzy rodziców i opiekunów na temat wybranych elementów rozwoju emocjonalnego, psychicznego i społecznego dzieci 5-6 letnich, którego organizatorem jest Sanepid.
- Opracowanie ankiet dla nauczycieli i rodziców w celu zdobycia informacji na temat efektów pracy wychowawczo- dydaktycznej Przedszkola, w zakresie rozwijania zachowań proekologicznych dzieci.
Ponadto z zakresu szeroko rozumianej edukacji zdrowotnej Przedszkole nasze podejmowało w bieżącym roku szkolnym następujące zadania:
- realizacja programu edukacyjnego „Czyściochowe Przedszkole”, którego celem jest motywowanie przedszkolaków do codziennego dbania o higienę, organizowanego przez firmę Rossmann w ramach programu Rossnę! Junior;
- oferta skierowana do rodziców o możliwości skorzystania z bezpłatnej, zdalnej pomocy psychologów gotowych do udzielania wsparcia psychologicznego osobom szczególnie tego potrzebującym w czasie trwania pandemii, publikacja linków w zakładkach grupowych oraz na FB przedszkola;
- „Ruszając się zadbać o zdrowie” – zapoznanie rodziców z propozycją Fundacji Veolia, która inspiruje jak zadbać o zdrowie najmłodszych w trudnym czasie pandemii - publikacja linków w zakładkach grupowych oraz na FB przedszkola;
- „Koronawirus a dzieci. Jak o tym rozmawiać?” - wsparcie rodziców poprzez porady psychologa on – line - publikacja linków w zakładkach grupowych oraz na FB przedszkola;
- zapoznanie rodziców z propozycją UNICEF Polska podczas pracy zdalnej w czasie pandemii sprawdzonych informacji i wskazówek o tym, jak chronić siebie i swoich bliskich przed zakażeniem, jak wesprzeć dzieci w tej sytuacji, jak rozmawiać z nimi o koronawirusie, jak rodzice mogą wspierać edukację zdalną swoich podopiecznych z dziedziny psychologii, edukacji - publikacja linków w zakładkach grupowych oraz na FB przedszkola;
- wszyscy pracownicy przedszkola wzięli udział w szkoleniu, poszerzając wiedzę z zakresu opieki nad dzieckiem z cukrzycą typu 1;
- udział dzieci z grupy „Tygryski” w spartakiadzie zorganizowanej dla przedszkoli z Dębca „Sportowo i kolorowo”;
- organizacja wspólnie z Radą Rodziców festynu pod hasłem „Moto” w ogrodzie przedszkola - promowanie aktywnego spędzania wolnego czasu na świeżym powietrzu;
- kontynuowanie jest współpracy z Poradnią Psychologiczno – Pedagogiczną oraz logopedą;
- zaangażowanie całej społeczności przedszkolnej w zbiórkę darów dla podpoznańskiego przytuliska dla zwierząt;
- realizacja projektu o tematyce zdrowotnej „Mamo, Tato wolę wodę” we wszystkich grupach wiekowych;
- wszystkie grupy kontynuują udział w Akcji „Cała Polska Czyta Dzieciom;
- do wspólnego spotkania z literaturą zapraszani są rodzice, rodzeństwo oraz absolwenci;
- realizacja we wszystkich grupach wiekowych projektu „Czytaj z Puchatkiem";
- zorganizowanie w dwóch grupach wiekowych, co miesięcznych warsztatów z książką;
- realizacja wycieczek do Teatru Animacji;
- rozwijanie zainteresowań czytelniczych dzieci z grupy „Wiewiórek” poprzez comiesięczne wizyty w bibliotece;
- odbyły się warsztaty z pierwszej pomocy „Pomogę, – bo mogę” we wszystkich grupach wiekowych;
- zapraszanie rodziców na wspólne zajęcia promujące zdrowy styl życia oraz aktywne spędzanie czasu z dzieckiem;
- we wszystkich grupach wiekowych nauczycielki organizują spacery oraz wycieczki promujące aktywność wśród przedszkolaków;
- organizacja wycieczek integracyjnych dla dzieci i ich bliskich.
PLAN DZIAŁAŃ PRZEDSZKOLA NR 22 W POZNANIU W ZAKRESIE PROMOCJI ZDROWIA W ROKU SZKOLNYM 2018/2019
HASŁEM PRZEWODNIM ROKU SZKOLNEGO 2018/2019 BYŁO:
„Mądrze - znaczy bezpiecznie” - podniesienie wiedzy dzieci i rodziców na temat podstawowych zasad bezpieczeństwa.
Mając na uwadze zdrowie i bezpieczeństwo dziecka, Przedszkole nasze realizowało w bieżącym roku szkolnym temat z zakresu bezpieczeństwa. Wdrażanie do przestrzegania zasad bezpieczeństwa nie powinno kształtować u dzieci nieufnej postawy wobec dorosłych. Pozostawiając dziecku możliwie dużo swobody, staraliśmy się uświadamiać mu różne zagrożenia, które mogą wystąpić w jego najbliższym otoczeniu. Nie tylko wdrażaliśmy dziecko do przestrzegania nakazów i zakazów, ale także przyzwyczajaliśmy je do „pewnych ograniczeń” jego wolności. Zwracaliśmy więc uwagę na niebezpieczeństwa, które mogą pojawić się w trakcie zabawy, kształtowaliśmy umiejętności przewidywania skutków swoich działań, promowaliśmy pomysły na bezpieczne spędzanie czasu wolnego, pomagaliśmy dzieciom zrozumieć reguły i normy niezbędne do prawidłowego funkcjonowania w kontaktach z innymi ludźmi. Ważnym celem było dla nas także poznawanie przez dziecko sposobów radzenia sobie w sytuacjach trudnych i niebezpiecznych oraz zapobieganie ich powstawaniu. Pragniemy bowiem, wyposażyć dziecko w wiedzę, umiejętności i nawyki bezpiecznego postępowania w życiu codziennym.
W tym zakresie działania Przedszkola obejmują:
- Przeprowadzenie przeglądu technicznego obiektów przedszkolnych, w tym dróg komunikacyjnych, placu zabaw, urządzeń elektrycznych itp.
- Zapoznanie dzieci z rozkładem pomieszczeń, oraz zapoznanie z zasadami bezpiecznego poruszania się w przedszkolu i poza nim.
- Stworzenie przez wszystkie grupy „Bezpiecznego kodeksu grupy”.
- Zebranie dla rodziców, w czasie którego zapoznali się ze wszystkimi procedurami dotyczącymi bezpiecznego pobytu dziecka w przedszkolu.
- Realizowanie tematów kompleksowych poruszających tematykę bezpieczeństwa.
- Współpraca z Państwową Powiatową Stacją Sanitarno-Epidemiologiczną w zakresie realizacji programu edukacyjnego „Czyste Powietrze w wokół nas”
- Utrwalanie zdobytych wiadomości i umiejętności przez dzieci podczas quizów i konkursów.
- Redagowanie w przedszkolnej gazetce „Puchatkowe Nowiny” rubryki pod hasłem „Z Puchatkiem zdrowo i bezpiecznie”.
- Spacery „na skrzyżowanie”, zajęcia edukacyjne oraz prelekcje kształtujące umiejętność bezpiecznego i kulturalnego zachowania się dziecka na drodze oraz w środkach komunikacji publicznej.
- Zorganizowanie na terenie placówki praktycznych zajęć dla dzieci z pierwszej pomocy dla dwóch najstarszych grup.
- Wycieczka jednej z grup do Komendy Miejskiej Policji.
- Udział nauczycielek oraz pracowników niepedagogicznych w szkoleniu „Pierwsza pomoc przedmedyczna”.
- Wdrażanie zasad profilaktyki zdrowotnej u dzieci przedszkolnych w trakcie spotkań z lekarzem, stomatologiem, organizowanie zabaw tematycznych oraz kącików okazjonalnych itp.
- Zorganizowanie konkursu dla dzieci i rodziców na grę „Bezpieczna droga do przedszkola”.
- Realizacja programu własnego „Zdrowy i Bezpieczny Przedszkolak”.
- Przeprowadzenie przy udziale dzieci ćwiczeń pozorujących zagrożenie pożarem.
- Kształtowanie umiejętności społecznych dzieci: porozumiewania się z dorosłymi, zgodne funkcjonowanie w zabawie i w sytuacjach zadaniowych poprzez okazjonalne rozmowy, zabawy dydaktyczne, literaturę, przedstawienia teatralne, dramę itp.
- Wizyta w przedszkolu psów - rozmowa nt. kontaktu z nieznajomymi, obcymi i dzikimi zwierzętami. Uczulenie dzieci na bezpieczeństwo w kontaktach z nieznajomymi zwierzętami, zachowanie ostrożności, zasady postępowania w sytuacji bezpośredniego zagrożenia.
- „Szanuj swoją koleżankę i swojego kolegę”. Szacunek i wzajemna życzliwość pozwalają żyć w grupie i społeczeństwie” – formuła zajęć dostosowana do grup wiekowych.
- Poznanie przez przedszkolaki praw i obowiązków dziecka.
- Udział społeczności przedszkolnej w programie edukacyjnym „Akademia Bezpiecznego Przedszkolaka’.
- Udział dzieci z dwóch najstarszych grup w konkursie plastycznym promującym bezpieczne zachowania „Stok nie jest dla bałwanów” organizowanym przez Biuro Prewencji Komendy Głównej Policji.
- Zorganizowanie konkursu plastycznego dla przedszkoli poznańskich pod hasłem „Smog nas zje. O nie!’
- Opracowanie przez dzieci z grupy „Tygrysków” opowiadania pt. „W poszukiwaniu Czystego Powietrza” zamieszczonego w gazetce przedszkolnej.
- Cykliczne spotkania wszystkich przedszkolaków z przedstawicielami Straży Miejskiej – prelekcje dotyczące szeroko rozumianego bezpieczeństwa.
- Opracowanie ankiet dla dzieci, rodziców oraz nauczycieli podejmujących tematy bezpieczeństwa.
- Opracowanie ankiet dotyczących zagrożenia smogiem.
- Uzupełnienie programu własnego „Ekologia już w przedszkolu” o nowy dział „Smog nas zje? O nie!
- Opracowanie z dziećmi w formie graficznej zbioru zasad „Bezpieczne lato”
Ponadto z zakresu szeroko rozumianej edukacji zdrowotnej Przedszkole nasze podejmowało w bieżącym roku szkolnym następujące zadania:
- udział wychowanków w akcji „Akademia Aqafresh”, „Mamo, Tato wolę wodę”, „Kubusiowi przyjaciele natury”
- realizacja Programów własnych: „Zdrowy i bezpieczny przedszkolak”, „Ekologia już w przedszkolu”, „Duża żaba nad sadzawką napotkała żuka”
- wszystkie grupy kontynuują udział w Akcji „Cała Polska Czyta Dzieciom”
- realizowany jest projekt „Czytaj z Puchatkiem"
- kontynuowana jest współpraca z Poradnią Psychologiczno – Pedagogiczną oraz logopedą
- zaangażowanie całej społeczności przedszkolnej w zbiórkę darów dla podpoznańskiego przytuliska dla zwierząt
- we wszystkich grupach wiekowych zorganizowane są stałe ekspozycje kącików przyrody
- w grupie najmłodszej odbywają się co miesięczne warsztaty z książką
- wycieczki do pobliskiej filii Biblioteki Publicznej
- organizacja wycieczek integracyjnych dla dzieci i ich bliskich
- organizowanie festynów promujących spędzanie wolnego czasu na świeżym powietrzu
- udział grup: „Wiewiórki” oraz „Biedronki” w ” w Przeglądzie Twórczości Dziecięcej „Dzieci dzieciom, czyli jak zachęcić rówieśników do mycia rąk”,
- udział dzieci z dwóch najstarszych grup w spotkaniach edukacyjnych - ekolekcjach zorganizowanych przez Wydział Gospodarki Komunalnej Urzędu Miasta wraz ze Związkiem Międzygminnym "GOAP" przybliżającym dzieciom tematykę segregacji odpadów, dalszego postępowania z odpadami problemowymi oraz zasady dbania o czystość najbliższego otoczenia,
- zagospodarowanie przez dzieci z grup „Biedronki” i „Tygryski” demonstratorów w ogrodzie przedszkolnym
- organizacja we wszystkich grupach wiekowych „Tygodnia Małego Ekologa” w ramach realizacji projektu „Kubusiowi Przyjaciele Natury"
- dzieci z grupy „Tygrysków” zrealizowały wycieczkę do teatru Animacji oraz Teatru Muzycznego, natomiast „Biedronki” do Teatru Muzycznego,
- do wspólnego spotkania z literaturą zapraszani są rodzice, rodzeństwo oraz absolwenci
- we wszystkich grupach wiekowych nauczycielki organizują spacery oraz wycieczki promujące aktywność wśród przedszkolaków
- przedszkolaki codziennie mają zorganizowany pobyt na świeżym powietrzu
- organizacja dni „Opiekuję się młodszym kolegą”
- przystąpienie dzieci 6 – letnich do udziału w pilotażowej wersji programu edukacyjnego "Mamo, Tato - co Wy na to?", którego organizatorem jest Sanepid
- zorganizowanie na terenie ogrodu Letniej Spartakiady Sportowej dla dzieci o różnych potrzebach edukacyjnych „I Ty Możesz Zostać Olimpijczykiem”
- organizacja Turnieju Piłkarskiego dla pobliskich placówek
- wykorzystanie demonstratorów ogrodowych do prowadzenie ciekawych zajęć i zabaw
- wyjazd do Parku Orientacji Przestrzennej w Owińskach.
SPRAWOZDANIE Z REALIZACJI ZADAŃ W ZAKRESIE PROMOCJI ZDROWIA W ROKU SZKOLNY 2017-2018
Hasłem przewodnim roku szkolnego 2017/2018 było:
„Rozwijanie umiejętności życiowych poprzez aktywność fizyczną - podniesienie świadomości dzieci oraz osób dorosłych nt. możliwości samodzielnego wpływania na poprawę własnej sprawności fizycznej oraz korzyści , jakie ona przynosi”.
W tym zakresie działania Przedszkola obejmują:
- zorganizowanie pikników rodzinnych w ogrodzie Przedszkola pod hasłem "Rodzinne zmagania sportowe”, „Dżungla”
- udział dzieci ze wszystkich grup wiekowych w Tygodniu Przedszkolaka pod hasłem „W małym ciele zdrowy duch, przedszkolaku ćwicz za dwóch”
- udział dzieci z dwóch najstarszych grup Dniu Przedszkolaka w Hali Widowiskowo-Sportowej Arena
- zorganizowanie dnia „Be Fit”- bądź w formie, jako zajęć koleżeńskich w ogrodzie przedszkola we wszystkich grupach wiekowych
- organizacja trzech edycji konkursu fotograficznego dla dzieci i rodziców pod hasłem „Wiosna, lato, jesień, zima – nic nas w domu nie zatrzyma” promującego aktywny tryb spędzania czasu
- wycieczka dzieci z grupy „Biedronek’ do Parku Orientacji Przestrzennej w Owińskach
- udział nauczycielek w konferencji „Edukacja przedszkolna drogą do kształtowania zdrowego stylu życia – wiedza i praktyka”
- udział przedstawicieli grona pedagogicznego w konferencji 25 lat programu Przedszkole i Szkoła Promująca Zdrowie
- zapraszanie rodziców na wspólne zajęcia promujące zdrowy styl życia np. zajęcia otwarte w grupie „Wiewiórek” pod hasłem „Wyprawa do Królestwa Jesieni”
- na terenie placówki odbywają się bezpłatne zajęcia z gimnastyki korekcyjnej
- przedszkole proponuje dodatkowe zajęcia sportowe: piłka nożna, zumbaila, judo, balet
- codzienny pobyt dzieci w ogrodzie przedszkolnym – gry i zabawy ruchowe
- wzbogacanie placówkę w nowe sprzęty uatrakcyjniające pobyt dzieci na świeżym powietrzu
- realizacja tematów kompleksowych we wszystkich grupach wiekowych związanych z promowaniem zdrowia poprzez systematyczną aktywność fizyczną np. „,” W małym ciele Zdrowy duch – przedszkolaku ćwicz za dwóch”, „Dbamy o zdrowie”
- upowszechnianie wśród wychowanków aktywnego sposobu spędzania wolnego czasu poprzez organizację wycieczek, spacerów
- organizacja prelekcji i spotkań podejmujące tematykę zdrowego i bezpiecznego spędzania czasu np. spotkania ze Strażą Miejską, z ratownikiem
- realizacja programu „Kubusiowi Przyjaciele Natury” propagującego zdrowy i aktywny tryb życia
- organizacja codziennej gimnastyki porannej z wykorzystaniem tarasu ogrodowego
- prowadzenia zajęć rozwijających sprawność fizyczną dzieci (zajęcia ruchowe, gry i zabawy) we wszystkich grupach wiekowych
- zorganizowanie na terenie ogrodu przedszkolnego Przeglądu Dziecięcej Twórczości Artystycznej „Zielony Dębiec Spełnia Marzenia” dla okolicznych placówek oświatowych
- Spartakiada Sportowa dla dzieci o różnych potrzebach edukacyjnych zorganizowana we współpracy z Przedszkolem nr 81
- udział dzieci ze wszystkich grup wiekowych w Turnieju Pro Sinfoniki – taniec jako alternatywna forma spędzania czasu
- „Dzień Dziecka” w ogrodzie przedszkola pod hasłem „Ruszaj się na zdrowie”
- organizacja we wszystkich grupach wiekowych dużej liczby wycieczek i spacerów
- realizacja w każdej grupie wiekowej Dnia Summer Day, promującego aktywne spędzanie czasu na świeżym powietrzu
- dzieci z dwóch najstarszych grup zostały laureatami konkursu pt. "Bateria kocha recykling"
- przeprowadzenie w dwóch najstarszych grupach wiekowych ankiet podejmujących tematykę zdrowia i aktywności ruchowej, z których wynika, iż dzieci 6,7-letnie biorące udział w badaniu potrafią wskazać zachowania służące rozwojowi tężyzny fizycznej, oraz posiadają wiedzę na temat zachowań prozdrowotnych w życiu codziennym
- przeprowadzenie ankiety wśród nauczycieli przedszkola w celu zdobycia informacji na temat efektów pracy wychowawczo- dydaktycznej Przedszkola, w zakresie kształtowania sprawności fizycznej i wychowania dla zdrowia dzieci
- przeprowadzenie ankiety wśród rodziców, której celem było zdobycie informacji na temat efektów pracy wychowawczo- dydaktycznej Przedszkola, w zakresie wychowania dla zdrowia oraz kształtowania sprawności fizycznej dzieci
Ponadto z zakresu szeroko rozumianej edukacji zdrowotnej Przedszkole nasze podejmowało w bieżącym roku szkolnym następujące zadania:
- udział wychowanków w akcji „Akademia Aqafresh”, „Mamo, Tato wolę wodę”, projekcie „Akademia Bezpiecznego Przedszkolaka”
- kontynuowana jest współpraca z Poradnią Psychologiczno – Pedagogiczną oraz logopedą
- udział dwóch najstarszych grup w programie „Czyste powietrze wokół nas”, „Moje dziecko idzie do szkoły”
- zaangażowanie całej społeczności przedszkolnej w zbiórkę darów dla podpoznańskiego przytuliska dla zwierząt
- we wszystkich grupach wiekowych zorganizowane są stałe ekspozycje kącików przyrody
- współpraca z Poznańską Stacją Sanitarno Epidemiologiczną.
W Przedszkolu naszym dbamy również o zdrowie emocjonalne naszych wychowanków poprzez:
- udział dzieci ze wszystkich grup wiekowych w Akcji „Cała Polska Czyta Dzieciom”
- wzbogacenie biblioteczki dla dzieci o „Bajki terapeutyczne”
- we wszystkich grupach wiekowych realizowany jest projekt pt. „Czytaj z Puchatkiem”
- redagowanie w gazetce przedszkolnej „Puchatkowe Nowiny” kącika „Z Puchatkiem Zdrowo i Bezpiecznie”
- wycieczki dzieci ze wszystkich grup wiekowych do Teatru Animacji
- organizowanie tematycznych kącików książki
- aktywny udział rodziców i bliskich w spotkaniach z bajką w przedszkolu w celu propagowania czytelnictwa
- wycieczki do pobliskiej filii Biblioteki Publicznej
- realizowanie we wszystkich grupach wiekowych tematów kompleksowych promujących czytelnictwo oraz teatr
- „Spotkania z bajką i legendą „ – zapraszanie profesjonalnych Teatrów z przedstawieniami.
Alicja Nowaczyk Koordyntor ds.promocji zdrowia