Promocja zdrowia

Promocja zdrowia (5)

czwartek, 02 luty 2017 14:40 Napisał

Nasze Przedszkole posiada Certyfikat Szkoły Promującej Zdrowie.

W dniu 23.11.2011r. w trakcie VII Wojewódzkiej Konferencji Szkół Promujących Zdrowie otrzymaliśmy Certyfikat Szkoły Promującej Zdrowie nadany przez Kapitułę Wielkopolskiego Kuratora Oświaty.
W Poznaniu jesteśmy pierwszym Przedszkolem, które odebrało tak znaczące wyróżnienie.
Certyfikat przyznany na okres 5-letni odnowiliśmy 17 listopada 2016 roku na Konferencji Szkół Promujących Zdrowie zorganizaowanej przez Wielkopolskiego Kuratora Oświaty.

Wszystkim Rodzicom i Pracownikom Przedszkola pragnę gorąco pogratulować i podziękować za wsparcie, współpracę i życzliwość. To również dzięki Państwa zaangażowaniu w życie Przedszkola odnieśliśmy ten wielki sukces. W dalszym ciągu, w trosce o nasze dzieci podejmować będziemy przy współpracy z Państwem działania służące promocji zdrowia.

Placówka promująca zdrowie tworzy warunki i podejmuje działania, które sprzyjają:

  • dobremu samopoczuciu społeczności przedszkolnej,
  • podejmowaniu przez jej członków działań na rzecz zdrowia.

Standardy placówki promującej zdrowie

Placówka promująca zdrowie dąży do osiągnięcia celowi i realizuj zadania określone w podstawie programowej oraz innych przepisach prawa oświatowego i ponadto:

  • Pomaga członkom społeczności przedszkolnej zrozumieć i zaakceptować koncepcję placówki promującej zdrowie
  • Tworzy strukturę i zarządzanie projektami promocji zdrowia, które umożliwiają skuteczne i ciągłe działania w zakresie tej promocji.
  • Prowadzi edukacje zdrowotną dzieci i pracowników oraz sprawdza jej skuteczność.
  • Tworzy klimat społeczny sprzyjający:
    • satysfakcji z zabawy i pracy w przedszkolu, osiąganiu sukcesów oraz wzmacnianiu poczucia własnej wartości u dzieci i pracowników
    • zdrowiu i rozwojowi dzieci i pracowników
    • uczestnictwu, partnerstwu i współdziałaniu członków społeczności przedszkolnej, rodziców i osób ze społeczności lokalnej.

5.Tworzy środowisko fizyczne sprzyjające bezpieczeństwo, zdrowiu, i dobremu samopoczuciu dzieci i pracowników.

Przedszkole promujące zdrowie jest placówką rozwijającą się. Dlatego też:

  1. Pragniemy wspierać każde dziecko w rozwijaniu indywidualnego potencjału zdrowia oraz wspomagać całą społeczność przedszkola w tworzeniu warunków i perspektyw rozwoju zdrowia.
  2. Zwiększać możliwości dzieci do podejmowania działań, a poprzez pracę z nauczycielami, rodzicami i innymi osobami osiąganie przez dzieci sukcesów.
  3. Kształtować poczucie odpowiedzialności, w tym zwłaszcza za zdrowie własne, rodziny i społeczności, zachęcać do zdrowego stylu życia oraz stwarzać realne i atrakcyjne możliwości dokonywania wyborów sprzyjających zdrowiu.
  4. Umożliwić wychowankom rozwój ich potencjalnych możliwości fizycznych, psychicznych i społecznych oraz wzmacniać poczucie ich własnej wartości.
  5. Uzmysławiać pracownikom, rodzicom i wychowankom społeczną rolę placówki oświatowej w promowaniu zdrowia, tworzyć placówkę przyjazną dzieciom, rodzicom, nauczycielom oraz wszystkim pracownikom.

 

alt

 

Zdrowy Przedszkolak, to projekt, w który jesteśmy aktywnie zaangażowani. 

Celem projektu Zdrowy Przedszkolak jest poprawa jakości odżywiania dzieci w przedszkolnych i poszerzenie świadomości w zakresie naturalnego odżywiania.

Wiek przedszkolny to czas intensywnego rozwoju fizycznego i umysłowego dziecka. To, co jemy, wpływa bezpośrednio na samopoczucie i ważne czynności naszego organizmu. Nawyki żywieniowe nabyte w dzieciństwie często kształtują późniejsze wybory. Dieta dzieci powinna być zrównoważona odżywczo odpowiednio dla danego wieku, różnorodna i oparta o produkty jak najmniej przetworzone – naturalne i wysokiej jakości.

W ramach projektu podejmiemy działania umożliwiające:

  • przygotowanie materiałów informacyjnych, edukacyjnych dla rodziców
  • przygotowanie odpowiednio zbilansowanych jadłospisów dla dzieci przedszkolnych
  • organizację warsztatów na temat naturalnego odżywiania dzieci w przedszkolu
  • współpracę placówek przedszkolnych z podmiotami zajmującymi się produkcją i dystrybucją produktów uzyskanych w oparciu o ekologiczne procesy w zgodzie z naturą.

Zmiany dokonane w przedszkolnym jadłospisie :

  • wprowadziliśmy raz w tygodniu ciepłe śniadania w postaci owsianki z bakaliami, czy zupy mlecznej z kaszą jaglaną
  • nie podajemy dzieciom słodkich jogurtów, mlecznych deserów
  • używamy pieczywa razowego
  • zupy nie gotujemy na kostkach rosołowych, czy z dodatkiem wegety
  • wprowadziliśmy raz w tygodniu kaszę, jako dodatek do zupy, czy drugiego dania
  • mączne potrawy przygotowujemy mieszając mąkę razową z białą
  • sosów nie zbielamy mąką
  • smażone mięso zastąpiliśmy pieczonym i duszonym
  • podajemy dzieciom rybę w formie klopsików rybnych
  • zwiększyliśmy liczbę potraw opartych na produktach strączkowych
  • kupne ciastka, wafelki zamieniliśmy na świeże, czy suszone owoce
  • podajemy dzieciom sezonowe warzywa świeże lub w postaci gotowanej, past, sałatek warzywnych
  • wprowadziliśmy do picia herbatki owocowo-ziołowe
  • dzieci samodzielnie i każdej porze dnia mogą korzystać z wody do picia
  • nie podajemy dzieciom w nagrodę słodyczy
  • samodzielnie przygotowujemy kisiele na bazie naturalnych soków owocowych, a budynie z kaszy jaglanej
  • do przygotowywania potraw używamy naturalnych przypraw ziołowych bez dodatku soli i wzmacniaczy smaku.
Ewa Wojcieszak Dyrektor Przedszkola.

Zapisz

Ostatnio zmieniany wtorek, 17 październik 2017 15:16
niedziela, 28 listopad 2021 15:39 Napisał

Sprawozdanie z działań zespołu ds. promocji zdrowia 2020/2021

Przebywając w przedszkolu wiele godzin, dziecko „zdobywa podstawowe informacje i umiejętności niezbędne do wzmacniania zdrowia w sposób naturalny, w powiązaniu z zabawą, posiłkami, zabiegami higienicznymi i wypoczynkiem. To nie tylko przekazywanie wiedzy o tym, co jest korzystne bądź szkodliwe dla zdrowia, lecz także rozwijanie umiejętności oraz nawyków, które pomogą skutecznie wykorzystywać tę wiedzę.

Podstawowymi i zasadniczymi celami edukacji zdrowotnej dzieci w wieku przedszkolnym są: kształtowanie lub modyfikowanie zachowań dziecka oraz jego rodziców w dziedzinach, które zapewniają zdrowie w aspekcie biopsychospołecznego rozwoju oraz przygotowanie dziecka do podjęcia podstawowych czynności dla ochrony oraz kształtowania lokalnego środowiska przyjaznego zdrowiu oraz życiu własnemu i innych.

Bogacenie wiedzy dziecka o zdrowiu własnym, jak i innych, tworzenie warunków do promowania zdrowego stylu życia i nabywanie umiejętności dbania o zdrowie to podstawa edukacji zdrowotnej dziecka w przedszkolu. Poznanie możliwości własnego organizmu, czynników, które mu szkodzą bądź pomagają w rozwoju, to również lepsze poznanie otaczającej dziecko rzeczywistości.

Edukowanie zdrowotne dzieci poprzez działalność przedszkola stanowi znakomitą płaszczyznę integrującą wiele różnorodnych działań edukacyjnych wspomagających wszechstronny i harmonijny rozwój dziecka. Poprzez myślenie, poszukiwanie, działanie, uczenie się i doskonalenie dziecko przyjmuje odpowiedzialność za własne zdrowie i zaczyna rozumieć jego wagę. Najważniejszą rolą kierowanej aktywności zdrowotnej dziecka w wieku przedszkolnym jest wykształcenie ogólnej sprawności ruchowej jako jednego z czynników pozytywnego zdrowia. Poza tym istotne jest rozwijanie naturalnych predyspozycji dziecka, w zgodzie z wydolnością jego organizmu i kształtowaniem prawidłowej postawy ciała oraz wychowaniem do rekreacji. Należy zatem stworzyć dzieciom w przedszkolu oraz w domu sposobność do kształtowania postaw i wartości, które ułatwią im dokonywanie wyborów, mających znaczenie dla ich obecnego i przyszłego życia.

Efektem końcowym realizacji edukacji zdrowotnej w przedszkolu są podstawy zdrowotne, które wyrażają się w dostosowanej do wieku dzieci wiedzy zdrowotnej, uczuciach, umiejętnościach oraz działaniach zdrowotnych.

W roku szkolnym 2020/2021 tematem przewodnim wszystkich naszych działań z edukacji zdrowotnej było hasło propagujące zdrowy styl życia fizycznego oraz psychicznego:

„SZANUJ ZDROWIE – CIESZ SIĘ ŻYCIEM”

Doskonalenie procesu wychowawczego

  1. Dzieci przypomniały/zapoznały się z rozkładem pomieszczeń, oraz poznały zasady bezpiecznego poruszania się w przedszkolu i poza nim - realizacja tematów kompleksowych, spacery po budynku, zabawy tematyczne, dydaktyczne, realizacja programu własnego „Zdrowy i bezpieczny Przedszkolak”, realizacja w grupach starszych projektu edukacyjnego „Akademia Bezpiecznego Przedszkolaka”. Stworzenie przez wszystkie grupy „Kodeksów grupy”.
  1. Zapoznanie dzieci w dostępnym dla nich zakresie z zasadami bezpieczeństwa obowiązującymi w trakcie pandemii COVID-19 – pogadanki, filmy edukacyjne, realizacja w grupie najmłodszej programu edukacyjnego „Czyściochowe Przedszkole”, realizacja tematów kompleksowych w poszczególnych grupach wiekowych.
  1. Realizacja we wszystkich grupach wiekowych projektu edukacyjnego „Przedszkolaki dla Klimatu” pod patronatem PK OMEP Polskiego Komitetu Światowej Organizacji Wychowania Przedszkolnego, poprzez różnorodną działalność dydaktyczną:

- organizacja konkursu fotograficznego dla całej społeczności przedszkolnej pod hasłem „Moja Rodzina tak ma, że o Klimat Planety Dba”

- wykonanie tematycznego plakatu „O klimat dbamy, bo naszą planetę kochamy”

- praca konstrukcyjno-techniczna „makieta lasu”.

- mapa pojęć dotycząca klimatu w wykonaniu dzieci

- praktyczne działania dzieci – sadzenie drzewa w ogrodzie przedszkolnym i prace pielęgnacyjne w motylarni ogrodowej

- dzieci z naszego przedszkola są autorami opowiadania pt. „W poszukiwaniu czystego powietrza”. Do tego tekstu przedszkolaki z najstarszej grupy wykonały ilustrację tworząc w ten sposób książeczkę.

- fragment realizowanej w ciągu roku szkolnego innowacji pedagogicznej „W świat wartości z książką i teatrem” na podstawie książek „Ratujmy Ziemię” oraz „Śmieciogród”.

  1. Organizowanie aktywności dzieci na zewnątrz, w ogrodzie poprzez bezpośrednią obserwację otoczenia i eksplorację zjawisk fizycznych w celu ich zrozumienia z poszanowaniem indywidualnych potrzeb i zainteresowań. Organizowanie zajęć i zabaw ruchowych, tanecznych, porządkowanie otoczenia przedszkola. Prowadzenie obserwacji przyrodniczych, doświadczeń, prowadzenie nasadzeń. Dostarczanie dzieciom materiałów oraz pomysłów do wieloaspektowego poznawania otaczającej rzeczywistości. Dostępność, bogactwo i różnorodność otoczenia dają możliwość rozwijania umiejętności w zakresie manipulacji i lokomocji, a w efekcie nabywania coraz bardziej złożonych kompetencji poznawczych i społecznych. Nauczycielki wspierały rozwój dzieci poprzez tworzenie okoliczności sprzyjających gromadzeniu wiedzy i nabywaniu umiejętności w sposób naturalny i spontaniczny w różnych sytuacjach, w których dzieci się znajdują.
  1. Nauczycielki realizowały Programy własne: „Zdrowy i bezpieczny przedszkolak„ „Duża żaba nad sadzawką napotkała żuka”, „Ekologia już w przedszkolu” z częścią najnowszą pod hasłem „Smog na zje? O NIE, poprzez zajęcia zbiorowe – w ramach realizacji tematów, zajęcia grupowe, indywidualne, prace użyteczne, hodowlane oraz porządkowe. Realizacja ostatniego z wymienionych programów, polega na cyklicznej comiesięcznej realizacji powyższej tematyki. Dlatego świadomość ekologiczna, jak również z zakresu dbania o własne zdrowie naszych przedszkolaków jest coraz większa. Odzwierciedleniem realizowanej w naszej placówce tematyki rozwijającej świadomość ekologiczną oraz zdrowotną dzieci są liczne wytwory plastyczne oraz udział naszych przedszkolaków w wielu konkursach.
  1. Rodzice naszych wychowanków byli na bieżąco informowani o udziale placówki w projektach, akcjach i programach poprzez zamieszczanie aktualnych informacji w holu placówki, na stronie internetowej, w zakładkach grup oraz na na Facebooku.
  1. W celu rozwijania własnych kompetencji, tym samym podnoszenia jakości pracy i doskonalenia procesu wychowawczego nauczycielki brały udział w warsztatach oraz szkoleniach on-line.
  1. W ramach realizacji Programu proorientacji zawodowej dzieci miały okazję poznać zwód leśnika, stomatologa, lekarza czy rolnika. Celem realizacji programu jest kształtowanie postawy motywacji do działania, pobudzanie i rozwijane zainteresowań, czyli wykorzystanie mocnych stron dziecka i realizacja dziecięcych marzeń.
  1. Ważnym elementem realizacji edukacji przyrodniczej jest wykorzystanie demonstratorów. Dzieci pielęgnowały i obserwowały wzrost roślin, poznawały ich nazwy. Dzieci chętnie odwiedzały też „stację pogodową” i obserwowały temperaturę powietrza – zwłaszcza w okresie zimowym, dzieci uczyły się również zapowiadać pogodę i poznały jej części składowe.
  1. Nauczycielki wszystkich grup zrealizowały projekt o tematyce zdrowotnej „Mamo, Tato wolę wodę”. Celem projektu było uświadamianie dzieciom potrzeby racjonalnego i oszczędnego gospodarowania wodą w codziennych sytuacjach, oraz wykształcenie u dzieci prawidłowych nawyków żywieniowych, ze szczególnym podkreśleniem roli wody w codziennej diecie.
  1. Realizacja przez wszystkie grupy wiekowe programu „Kubusiowi Przyjaciele Natury”; w celu rozwijania postaw i zachowań proekologicznych. Nauczycielki zachęcały najmłodszych do dbania o środowisko naturalne, uczyły szacunku dla przyrody, ale także kształciły dobre nawyki w zakresie odżywiania oraz aktywnego spędzania czasu i ruchu.
  1. W bieżącym roku szkolnym w grupie dzieci pięcioletnich realizowano scenariusze zajęć dla dzieci w wieku przedszkolnym z zakresu profilaktyki przemocy i wykorzystywania seksualnego- „Chronimy Dzieci” , autorstwa Joanny Marszał-Kotas i Katarzyny Seidel z Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę. Celem zajęć było przekazanie dzieciom wiedzy na temat zagrożeń oraz rozwijanie umiejętności ochrony w sytuacjach wystąpienia zagrożenia przemocą poprzez: wzmocnienie w dziecku przekonania, że ma prawo czuć się bezpiecznie, podniesienie umiejętności identyfikacji sytuacji niebezpiecznych i zagrażających, przekazanie dziecku informacji o konieczności mówienia o zagrażającej sytuacji, dostarczenie informacji dotyczących sposobów działania w trudnej sytuacji.
  1. W ramach edukacji zdrowotnej nauczycielki przekazywały dzieciom wiedzę o zdrowiu, starały się kształtować postawy wobec zdrowia swojego i innych, umiejętności niezbędne dla kształtowania zachowań sprzyjających zdrowiu i radzeniu sobie z nowymi sytuacjami. W tym celu w ciągu całego roku szkolnego we wszystkich grupach wiekowych realizowane były liczne tematy kompleksowe podejmujące powyższą tematykę, np. „Sport to zdrowie”; „Dbam o zdrowie”; „W zdrowym ciele zdrowy duch”; „Czyściochowe przedszkole”; „Dbamy o zęby”.
  1. Biblioteka przedszkolna została wzbogacona o wartościowe i merytoryczne pozycje książkowe pomagające radzić sobie dzieciom z przeżywanymi emocjami, i wyznaczające nauczycielom właściwe kierunki pracy.

Rozwijanie więzi z najbliższym środowiskiem

W bieżącym roku szkolnym realizacja tej formy działań została bardzo mocno ograniczona z powodu pandemii. Z uwagi na sytuację epidemiczną kraju wiele działań nie zostało przeprowadzonych, w szczególności tych, które dotyczyły aktualnych wydarzeń lokalnych. Nie odbyły się zaplanowane wycieczki oraz zaplanowane na terenie Placówki spotkania. Nastąpiła istotna zmiana w formie organizacji współpracy z instytucjami środowiska lokalnego. Jednak i na tym polu zostało zrealizowanych wiele przedsięwzięć, chociaż w nieco zmienionej formule. Przedszkole wykorzystało nowoczesną technologię multimedialną w celu współpracy z najbliższym środowiskiem.

  1. Zorganizowanie dla całej społeczności przedszkolnej konkursu fotograficznego pod hasłem „Moja rodzina tak ma, że o klimat planety dba”. Nadesłane prace zostały wywieszone w holu przedszkola a wszyscy uczestnicy zostali nagrodzeni.
  1. Placówka nasza zorganizowała międzyprzedszkolny konkurs recytatorski pod hasłem „Wiosenne przebudzenie”. Konkurs cieszył się bardzo dużym zainteresowaniem, zgłoszono wielu uczestników z okolicznych placówek, a jednymi z laureatów zarówno w grupie dzieci starszych, jak i młodszych zostały wychowankowie z naszego przedszkola.
  1. Przedszkolaki z dwóch najstarszych grup w ramach realizacji Kampani edukacyjnej realizowanej w ramach edukacji dla zrównoważonego rozwoju brały udział w konkursie plastycznym pod hasłem „Ekogzub nam pokazuje jak baterie się traktuje”, zdobywając wyróżnienie w swojej kategorii wiekowej.
  1. Zdobycie wyróżnienia przez dzieci z grupy „Tygryski” w konkursie plastyczno – technicznym „Zwierzaki cudaki z recyklingu”.
  1. Udział w konkursie organizowanym przez Przedszkole nr 65 „Przedszkolak mądrze reaguje, kiedy wirus atakuje” i zajęcie 2 miejsca.
  1. Organizacja przez nasze Przedszkole Turnieju Piłkarskiego "inaczej" w myśl popularyzacji powiedzenia „ruch to zdrowie” oraz integrowania dzieci z placówek przedszkolnych wokół wspólnego zadania.
  1. Zorganizowanie konkursu fotograficznego dla dzieci oraz rodziców pod hasłem: „Moja rodzina tak ma, że o klimat naszej Planety dba”, w celu zaangażowania całej społeczności przedszkolnej w działania sprzyjające dbałości o klimat naszej planety.

Wspieranie zdrowia emocjonalnego, psychicznego oraz moralnego wychowanków

Teraz bardziej niż kiedykolwiek oczywiste stało się to, że zdrowie emocjonalne jest integralną częścią naszego ogólnego stanu zdrowia. Zdrowie emocjonalne to umiejętność bycia w harmonii z własnymi myślami, uczuciami i zachowaniami. Ważne jest, aby pamiętać, że bycie zdrowym emocjonalnie nie oznacza bycia nieustannie szczęśliwym – znaczy jedynie, że jesteśmy świadomi i jesteśmy w stanie poradzić sobie ze swoimi emocjami, niezależnie od tego, czy są one pozytywne, czy negatywne. I to właśnie w dostępny dla dzieci sposób staramy się uświadomić naszym wychowankom. Zdrowie emocjonalne przyczynia się do ogólnego stanu zdrowia. Ludzie zdrowi emocjonalnie czują się dobrze i zwykle tworzą zdrowe relacje. Zdrowie emocjonalne wpływa także na zdrowie fizyczne, dlatego tak ważne w pracy z małym dzieckiem jest dbanie i wspieranie pożądanych postaw i zachowań oraz wzbudzanie uczuć i przekonań moralnych.

  1. Nauczycielki wszystkich grup wiekowych kontynuowały udział w akcji Cała Polska Czyta Dzieciom, doskonaląc wśród wychowanków umiejętność słuchania ze zrozumieniem, rozwijając i poszerzając wiedzę o świecie. Dzięki codziennym spotkaniom z książką rozbudzana jest dziecięca wyobraźnia. Za pośrednictwem literatury przekazywane są wartości moralne, dzieci poznają sposoby wyciszenia się i odreagowania trudnych emocji, uczą się nieagresywnych sposobów rozwiązywania problemów i konfliktów.
  1. We wszystkich salach zostały zorganizowane stałe oraz okazjonalne ekspozycje kącików przyrody. Celem takich działań jest harmonijny i wszechstronny rozwój naszych dzieci - wychowanków, stąd świadomie zwracamy uwagę na zbliżenie ich do przyrody, co pomoże im w odkrywaniu jej piękna i znaczenia.
  1. Proponowaliśmy naszym wychowankom „Spotkania z bajką i legendą” w wykonaniu profesjonalnych aktorów w formie on-line.
  1. W grupie dzieci najmłodszych realizowana była innowacja pedagogiczna „Przyjaciele kolorowego Stworka”. Innowacja miała na celu prowadzenie różnorodnych zajęć dotyczących emocji dzieci, opartych na książce „Kolorowy potwór”. Dzięki spotkaniom z nim dzieci uczyły się nie tylko rozpoznawać emocje, ale o nich mówić i starać się je okazywać w społecznie akceptowalny sposób. Z punktu widzenia zdrowia psychicznego dzieci jest to niesamowicie ważna umiejętność, niezbędna do szczęśliwego i zrównoważonego życia.
  1. W grupie dzieci pięcioletnich nauczycielki realizowały innowację pedagogiczną „W świat wartości - z książką i teatrem”. Zajęcia miały na celu utrwalanie właściwych postaw i zachowań w relacjach społecznych, budowanie w dzieciach pozytywnego obrazu świata i siebie samego, utwierdzanie dzieci w poczuciu sprawstwa(np. mogę, potrafię i chcę pomagać), rozwijanie empatii i wrażliwości, respektowanie praw i potrzeb innych oraz rozwijanie poczucia odpowiedzialności za własne czyny.
  1. Raz w miesiącu wydawana była w formie on – line gazetka przedszkolna „Puchatkowe Nowiny”, w której prezentowane były artykuły wspierające rodziców w pracy opiekuńczo – wychowawczej, propozycje ciekawych zajęć, zabaw dla dzieci, jak również fotoreportaż z aktualnych wydarzeń w poszczególnych grupach wiekowych.

Współpraca z instytucjami.

Współpraca przedszkola z instytucjami i organizacjami ma duży wpływ na rozwój podopiecznych. Najważniejsze korzyści, jakie odnoszą dzieci dzięki współpracy przedszkola z podmiotami działającymi w środowisku lokalnym, to kształtowanie postaw społecznych, odpowiedzialności za drugiego człowieka, tolerancji, empatii, uwrażliwienie na potrzeby innych i pomoc potrzebującym, rozwój zainteresowań i zdolności dzieci, otwartość w kontaktach z rówieśnikami i dorosłymi, prezentowanie umiejętności, wiedzy i osiągnięć, rozwijanie zainteresowań. Stąd też placówka nasza stara się realizować to zadanie w sposób bardzo szeroki, ale również zwłaszcza w obecnym czasie, w sposób bardzo świadomy i odpowiedzialny. Udało nam się w bieżącym roku szkolnym zrealizować następujące działania:

  1. Kontynuowanie współpracy z Policją poprzez realizację w grupie III projektu edukacyjnego „Akademia Bezpiecznego Przedszkolaka”, którego współorganizatorem jest Komenda Miejska Policji w Poznaniu. Efektem realizacji projektu jest kształcenie postawy odpowiedzialności za własne bezpieczeństwo, utrwalenie zasad prawidłowego przechodzenia przez ulicę, poznanie zagrożeń płynących ze świata ludzi oraz zwierząt i ich unikanie, umiejętność zachowania się w sytuacji zagrożenia i zwracania się o pomoc.
  1. W grupie dzieci najmłodszych realizowany był program „Czyściochowe Przedszkole”, którego organizatorem jest Rossmann Supermarkety Drogeryjne Polska sp. z o.o. Maluchy rozwijały i kształtowały prawidłowe nawyki higieniczne. Poznały zasady ochrony innych osób przed rozprzestrzeniającymi się wirusami, utrwaliły najważniejsze zasady dotyczące higieny nosa, higieny rąk i całego ciała, zasady zachowania się podczas korzystania z toalety.
  1. Udział wszystkich grup przedszkolnych w wyzwaniu z okazji Światowego Dnia Ziemi, organizowanym przez Wydział Gospodarki Komunalnej Urzędu Miasta Poznania. Przeprowadzenie zajęć poświęconych zagadnieniom szeroko rozumianej ochrony przyrody oraz zasobów naturalnych naszej planety. Wysianie przez dzieci drzew w ogrodzie przedszkola.
  1. Udział dzieci i rodziców z grupy najstarszej w programie, którego organizatorem jest Powiatowa Stacja Sanitarno – Epidemiologiczna w Poznaniu „Mamo, Tato, – co wy na to?”. W ramach realizacji programu wzrósł poziom wiedzy rodziców i opiekunów na temat wybranych elementów rozwoju emocjonalnego, psychicznego i społecznego dzieci 5-6 letnich.
  1. Realizacja w grupie dzieci sześcioletnich programu „Czyste Powietrze Wokół Nas” w ramach współpracy z Powiatową Stacją Sanitarno – Epidemiologiczna w Poznaniu. Dzięki realizacji programu rozwija się u dzieci świadoma umiejętność radzenia sobie w sytuacjach, w których inne osoby palą przy nich papierosy oraz wzrastają kompetencje rodziców w zakresie ochrony dzieci przed ekspozycją na dym tytoniowy.
  1. Realizacja we wszystkich grupach wiekowych projektu edukacyjnego „Kubusiowi Przyjaciele Natury”. Poprzez program dzieci rozwijały kreatywność i samodzielne myślenie oraz przyswajały wiedzę poprzez zabawę. Efektem realizacji programu jest: rozwijanie postaw i zachowań proekologicznych, wzbogacenie wiadomości na temat zachowań zagrażających i sprzyjających zdrowiu, nabywanie wiedzy i umiejętności nt. dbania o najbliższe środowisko - niezaśmiecanie go, segregowanie odpadów, pielęgnowanie roślin, dbanie o zwierzęta oraz rozwijanie wiedzy na temat dbania o aktywność fizyczną.
  1. Kontynuowana była współpraca z Poradnią Psychologiczno – Pedagogiczną, w ramach której zarówno dzieci, jak i nauczyciele otrzymują wsparcie merytoryczne w trudnych niejednokrotnie sytuacjach. Poza tym nauczycielki naszej placówki korzystały z ofert poszerzają własne kompetencje, korzystając z ofert szkoleń i warsztatów proponowanych przez poradnię.
  1. Poprzez udział w licznych konkursach plastycznych nauczycielki kontynuowały wspólpracę z wieloma instytucjami: Wydział Działalności Gospodarczej i Rolnictwa Urzędu Miasta Poznania, Poznański Oddział OMEP, Komenda Miejska Policji, Ogród Jordanowski nr 2 w Poznaniu.

Niestety dwa bardzo ważne elementy planu z zakresu promocji zdrowia: promowanie zdrowego i bezpiecznego stylu życia wśród rodziców oraz realizacja imprez promujących zdrowie wśród przedszkolaków udało nam się zrealizować w niewielkim stopniu. Ze względu na panujący okres pandemii zrezygnować musieliśmy z organizacji rodzinnych festynów w ogrodzie przedszkola, z organizacji wycieczek integracyjnych dla dzieci i ich bliskich. Nie mogliśmy także zapraszanie rodziców na wspólne zajęcia promujące zdrowy styl życia.

Również przedsięwzięcia, których celem, były wspólne spotkania wszystkich przedszkolaków, jak również Letnia Spartakiada Sportowa dla dzieci o różnych potrzebach edukacyjnych „I Ty Możesz Zostać Olimpijczykiem” zaplanowana jak co roku we współpracy z Przedszkolem nr 8, nie mogła zostać zrealizowana.

Ostatnio zmieniany niedziela, 28 listopad 2021 15:42
poniedziałek, 09 listopad 2020 19:40 Napisał

HASŁO PRZEWODNIE ROKU SZKOLNEGO 2019/2020 TO: „SMOK NAS ZJE? O NIE!”

Edukacja ekologiczna zajmuje dziś wyjątkowo ważne miejsce w całokształcie oddziaływań wychowawczo - dydaktycznych przedszkola. Aldoux Huxley zapytany o nauczanie ekologiczne dzieci powiedział: „Sprawcie, aby od samego początku było jasne, że całe życie jest zależnością. Pokażcie im, że zależności są w lasach, na polach, w stawach, strumieniach, w wiosce i w kraju wokół nas”.

„Smog nas zje? O NIE!” – to kolejna część autorskiego Programu Edukacji Ekologicznej „Ekologia już w Przedszkolu”, realizowanego w naszej placówce od 1994 roku we wszystkich grupach wiekowych. Pomysłodawcami i autorami kolejnej części jest grono pedagogiczne „Chatki Puchatka”.

Niezależnie od podejmowanych i realizowanych treści podejmując pracę z dziećmi w tym zakresie, my dorośli powinniśmy najpierw siebie zapytać, jaka jest nasza osobista postawa związana z ochroną środowiska. Nasze zachowania w stosunku do przyrody decydują, bowiem, o naszej wiarygodności dla dzieci pozostających pod naszą opieką.

Jak wszyscy wiedzą - od długiego już czasu - Poznań znajduje się na niechlubnej liście miast, w którym często brakuje czystego powietrza. Niejednokrotnie zdarzają się u nas przekroczenia dozwolonych norm stężenia szkodliwych pyłów, których drobne cząsteczki stanowią zagrożenie dla zdrowia i życia, zwłaszcza najmłodszych dzieci.

Jesteśmy przekonani, że bez szeroko pojętej edukacji społecznej, realizowanej już od najmłodszych lat, nie osiągnie się zadowalających wyników w walce ze smogiem. Nie wszyscy, bowiem zdają sobie sprawę z tego, że każdy z nas, w większym, czy mniejszym stopniu, ma swój udział w pogarszaniu się, jakości powietrza, którym oddychamy. I nie każdy mieszkaniec zdaje sobie sprawę z tego, że może mieć swój indywidualny udział w naprawie tego stanu rzeczy. My mamy tego świadomość i wiemy, że każdy z nas, niezależnie od wieku, posiadanego wykształcenia, czy funkcji sprawowanej w społeczeństwie, może działać, by chronić siebie i swoich najbliższych przed katastrofalnymi skutkami smogu.

Stąd nasza inicjatywa, by zacząć od siebie i robić tyle, ile możemy i na ile nas stać. W naszej opinii przedszkole jest idealnym miejscem, by upowszechniać wiedzę na temat znaczenia czystego powietrza dla zdrowia i życia człowieka. Jest również miejscem, w którym można propagować pozytywne postawy, w tym również te, które są związane z jego ochroną.

Mamy świadomość, że za każdym dzieckiem w przedszkolu stoją dziesiątki ludzi dorosłych - rodzice, dziadkowie, ciocie, wujkowie, znajomi. Stąd wiemy, że ucząc i wychowując, przekazując określoną wiedzę i kształtując pożądane nawyki, trafiamy także do starszych mieszkańców naszego miasta.

Tworząc kolejny rozdział programu, chciałyśmy sprostać nowym wyzwaniom i wzbogacić zakres naszej edukacji proekologicznej o tematykę walki ze smogiem oraz o działania, które pozwolą na zmniejszenie zanieczyszczenia powietrza. W swojej codziennej pracy z dziećmi, poprzez właściwy dobór wierszy, piosenek, opowiadań, zabawę w teatr, działalność plastyczną, wystawy, konkursy i proste doświadczenia, kształtowałyśmy u dzieci pożądane postawy względem dbałości o czyste powietrze w naszym mieście.

Może ktoś powie, że to mało, ale my wiemy, że często właśnie z rzeczy małych powstają te największe i najpiękniejsze.

W tym zakresie działania Przedszkola obejmują:

  1. Realizacja we wszystkich grupach wiekowych jednego tematu kompleksowego z Programu własnego „Ekologia już e Przedszkolu” ze szczególnym uwzględnieniem najnowszej części „Smog nas zje? O nie!”.
  2. Wydanie kalendarza ilustrowanego pracami dzieci, rozesłanie go wraz z życzeniami do osób zaangażowanych w realizację projektu.
  3. „Zielone płuca naszej Ziemi”, dzieci na zajęciach poznały ekosystemy ważne dla produkcji tlenu, a na kreatywnych warsztatach wykorzystały zdobyte wiadomości tworząc i konstruując wybrane ekosystemy (m.in. las tropikalny, rafa koralowa). Umieszczają je w szklanych pojemnikach tak, by cały rok je obserwować i o nie dbać.
  4. Zorganizowanie wernisażu prac plastycznych w Klubie Osiedlowym Dębczak pod hasłem „Smog nas zje? O nie!”.
  5. Cykliczne wykorzystywanie demonstratorów ogrodowych, do prowadzenia ciekawych zajęć i zabaw w celu poszerzania zainteresowań oraz wiedzy dzieci.
  6. Udział dzieci z dwóch najstarszych grup w konkursie plastycznym „Jak sam o świat dbam?”, którego celem było utrwalanie zasad dbania o środowisko, w którym mieszam.
  7. Wycieczka dzieci z dwóch najstarszych grup do Multikina na projekt „Zielona potęga przeciwko smogowi! – Czy drzewa mogą nam pomóc?” w celu rozwijania oraz utrwalania wiedzy z zakresu ochrony środowiska oraz ekologii.
  8. Udział dzieci z grupy „Biedronki”, „Tygryski” w konkursie plastycznym na plakat „Czyste powietrze nad Poznaniem”, którego jednym z laureatów zostało nasze przedszkole.
  9. Wycieczka dzieci z grupy najstarszej do Poznańskiej Spalarni Odpadów ITPOK – udział w lekcji edukacyjnej „Bystre dzieci segregują odpady i wiedzą, czym jest spalarnia odpadów”.
  10. Udział dwóch najstarszych grup w lekcji przyrody na żywo „ W lesie zmysłów”, - dzieci poznawały świat przyrody za pomocą zmysłów, rozwijały zainteresowanie przyrodą.
  11. Udział w programie „Kubusiowi Przyjaciele Natury” oraz uzyskanie certyfikatu.
  12. Spotkanie z leśniczym, dietetykiem w ramach rozwijania świadomości ekologicznej, zdrowotnej oraz realizacji programu preorientacji zawodowej.
  13. Udział dzieci z grup najstarszych w lekcji: „Zwierzęta w ogrodzie – na drzewie, pod ziemią i w wodzie” w Ogrodzie Botanicznym.
  14. Rodzice zakładają motylarium i aranżują skalniak Puchatka w ogrodzie przedszkola.
  15. Modernizacja deszczarium - jednego z elementów demonstratorów.
  16. Zaproponowanie rodzicom i dzieciom udziału w ogólnopolskim programie edukacyjnym „Działaj z impetem”, którego celem jest edukacja w zakresie prawidłowego postępowania z odpadami, jakimi są butelki PET a także ich recyklingu.
  17. Zapoznanie rodziców w czasie pracy zdalnej z propozycją konkursu plastycznego pod hasłem "Napisz do Palmiarni!" poprzez zamieszczenie informacji w zakładkach grup oraz na FB Przedszkola.
  18. Ogólnopolski Program Edukacyjny Moje miasto bez elektrośmieci – propozycja dla rodziców oraz dzieci udziału w programie, którego celem jest edukacja ekologiczna z zakresu prawidłowego postępowania ze zużytym sprzętem elektrycznym i elektronicznym („ZSEE”) i jego recyklingu.
  19. Udział w międzyprzedszkolnym konkursie „Czyste Powietrze nad Poznaniem – Nasz Wspólny Skarb” na antysmogowy plakat miejski połączony z wystawą w Urzędzie Miasta Poznania - zdobycie głównej nagrody.
  20. Prowadzenie wspólnie z przedszkolakami codziennej kontroli, jakości powietrza, przed wyjściem do ogrodu, na spacer itp.
  21. Wzbogacenie grupowych kącików książki o pozycje związane tematycznie z ekologią i ochroną środowiska.
  22. Spotkania ze Strażą Miejską podejmujące tematykę ochrony środowiska i smogu w naszym mieście.
  23. Wzbogacenie ogrodu przedszkolnego o nowe nasadzenia, w których aktywny udział brały przedszkolaki.
  24. Wzbogacenie biblioteki przedszkolnej o nowe propozycje związane z szeroko rozumianą tematyką ochrony środowiska.
  25. Udział przedstawicieli grona pedagogicznego w „Poznańskim Seminarium Edukacji Ekologicznej”.
  26. Poszerzanie wiedzy nauczycielek na temat bezpiecznej aranżacji przestrzeni w sali oraz w ogrodzie przedszkolnym, poprzez udział nauczycielek w warsztatach, seminariach.
  27. Redagowanie w przedszkolnej gazetce „Puchatkowe Nowiny” rubryki pod hasłem „Z Puchatkiem zdrowo i bezpiecznie”.
  28. Udział społeczności przedszkolnej w programie edukacyjnym „Akademia Bezpiecznego Przedszkolaka”.
  29. We wszystkich grupach wiekowych zorganizowane są stałe ekspozycje kącików przyrody.
  30. Udział dzieci z najstarszej grupy w spotkaniach edukacyjnych - ekolekcjach zorganizowanych przez Wydział Gospodarki Komunalnej Urzędu Miasta wraz ze Związkiem Międzygminnym "GOAP" przybliżającym dzieciom tematykę segregacji odpadów, dalszego postępowania z odpadami problemowymi oraz zasady dbania o czystość najbliższego otoczenia.
  31. Aktywne włączanie się rodziców w życie i działalność placówki, - poprzez zorganizowanie konkursów dla rodziców na zagospodarowanie przestrzeni ogrodu oraz włączenie ich propozycji potraw do przedszkolnego jadłospisu.
  32. Realizacja w grupie najstarszej programu edukacyjnego „Mamo, Tato, co Wy na to?”, w celu podniesienia poziomu wiedzy rodziców i opiekunów na temat wybranych elementów rozwoju emocjonalnego, psychicznego i społecznego dzieci 5-6 letnich, którego organizatorem jest Sanepid.
  33. Opracowanie ankiet dla nauczycieli i rodziców w celu zdobycia informacji na temat efektów pracy wychowawczo- dydaktycznej Przedszkola, w zakresie rozwijania zachowań proekologicznych dzieci.

Ponadto z zakresu szeroko rozumianej edukacji zdrowotnej Przedszkole nasze podejmowało w bieżącym roku szkolnym następujące zadania:

  • realizacja programu edukacyjnego „Czyściochowe Przedszkole”, którego celem jest motywowanie przedszkolaków do codziennego dbania o higienę, organizowanego przez firmę Rossmann w ramach programu Rossnę! Junior;
  • oferta skierowana do rodziców o możliwości skorzystania z bezpłatnej, zdalnej pomocy psychologów gotowych do udzielania wsparcia psychologicznego osobom szczególnie tego potrzebującym w czasie trwania pandemii, publikacja linków w zakładkach grupowych oraz na FB przedszkola;
  • „Ruszając się zadbać o zdrowie” – zapoznanie rodziców z propozycją Fundacji Veolia, która inspiruje jak zadbać o zdrowie najmłodszych w trudnym czasie pandemii - publikacja linków w zakładkach grupowych oraz na FB przedszkola;
  • „Koronawirus a dzieci. Jak o tym rozmawiać?” - wsparcie rodziców poprzez porady psychologa on – line - publikacja linków w zakładkach grupowych oraz na FB przedszkola;
  • zapoznanie rodziców z propozycją UNICEF Polska podczas pracy zdalnej w czasie pandemii sprawdzonych informacji i wskazówek o tym, jak chronić siebie i swoich bliskich przed zakażeniem, jak wesprzeć dzieci w tej sytuacji, jak rozmawiać z nimi o koronawirusie, jak rodzice mogą wspierać edukację zdalną swoich podopiecznych z dziedziny psychologii, edukacji - publikacja linków w zakładkach grupowych oraz na FB przedszkola;
  • wszyscy pracownicy przedszkola wzięli udział w szkoleniu, poszerzając wiedzę z zakresu opieki nad dzieckiem z cukrzycą typu 1;
  • udział dzieci z grupy „Tygryski” w spartakiadzie zorganizowanej dla przedszkoli z Dębca „Sportowo i kolorowo”;
  • organizacja wspólnie z Radą Rodziców festynu pod hasłem „Moto” w ogrodzie przedszkola - promowanie aktywnego spędzania wolnego czasu na świeżym powietrzu;
  • kontynuowanie jest współpracy z Poradnią Psychologiczno – Pedagogiczną oraz logopedą;
  • zaangażowanie całej społeczności przedszkolnej w zbiórkę darów dla podpoznańskiego przytuliska dla zwierząt;
  • realizacja projektu o tematyce zdrowotnej „Mamo, Tato wolę wodę” we wszystkich grupach wiekowych;
  • wszystkie grupy kontynuują udział w Akcji „Cała Polska Czyta Dzieciom;
  • do wspólnego spotkania z literaturą zapraszani są rodzice, rodzeństwo oraz absolwenci;
  • realizacja we wszystkich grupach wiekowych projektu „Czytaj z Puchatkiem";
  • zorganizowanie w dwóch grupach wiekowych, co miesięcznych warsztatów z książką;
  • realizacja wycieczek do Teatru Animacji;
  • rozwijanie zainteresowań czytelniczych dzieci z grupy „Wiewiórek” poprzez comiesięczne wizyty w bibliotece;
  • odbyły się warsztaty z pierwszej pomocy „Pomogę, – bo mogę” we wszystkich grupach wiekowych;
  • zapraszanie rodziców na wspólne zajęcia promujące zdrowy styl życia oraz aktywne spędzanie czasu z dzieckiem;
  • we wszystkich grupach wiekowych nauczycielki organizują spacery oraz wycieczki promujące aktywność wśród przedszkolaków;
  • organizacja wycieczek integracyjnych dla dzieci i ich bliskich.
piątek, 28 czerwiec 2019 10:23 Napisał

PLAN DZIAŁAŃ PRZEDSZKOLA NR 22 W POZNANIU W ZAKRESIE PROMOCJI ZDROWIA W ROKU SZKOLNYM 2018/2019

 HASŁEM PRZEWODNIM ROKU SZKOLNEGO 2018/2019 BYŁO:

„Mądrze - znaczy bezpiecznie” - podniesienie wiedzy dzieci i rodziców na temat podstawowych zasad bezpieczeństwa.

Mając na uwadze zdrowie i bezpieczeństwo dziecka, Przedszkole nasze realizowało w bieżącym roku szkolnym temat z zakresu bezpieczeństwa. Wdrażanie do przestrzegania zasad bezpieczeństwa nie powinno kształtować u dzieci nieufnej postawy wobec dorosłych. Pozostawiając dziecku możliwie dużo swobody, staraliśmy się uświadamiać mu różne zagrożenia, które mogą wystąpić w jego najbliższym otoczeniu. Nie tylko wdrażaliśmy dziecko do przestrzegania nakazów i zakazów, ale także przyzwyczajaliśmy je do „pewnych ograniczeń” jego wolności. Zwracaliśmy więc uwagę na niebezpieczeństwa, które mogą pojawić się w trakcie zabawy, kształtowaliśmy umiejętności przewidywania skutków swoich działań, promowaliśmy pomysły na bezpieczne spędzanie czasu wolnego, pomagaliśmy dzieciom zrozumieć reguły i normy niezbędne do prawidłowego funkcjonowania w kontaktach z innymi ludźmi. Ważnym celem było dla nas także poznawanie przez dziecko sposobów radzenia sobie w sytuacjach trudnych i niebezpiecznych oraz zapobieganie ich powstawaniu. Pragniemy bowiem, wyposażyć dziecko w wiedzę, umiejętności i nawyki bezpiecznego postępowania w życiu codziennym.

W tym zakresie działania Przedszkola obejmują:

  1. Przeprowadzenie przeglądu technicznego obiektów przedszkolnych, w tym dróg komunikacyjnych, placu zabaw, urządzeń elektrycznych itp.
  2. Zapoznanie dzieci z rozkładem pomieszczeń, oraz zapoznanie z zasadami bezpiecznego poruszania się w przedszkolu i poza nim.
  3. Stworzenie przez wszystkie grupy „Bezpiecznego kodeksu grupy”.
  4. Zebranie dla rodziców, w czasie którego zapoznali się ze wszystkimi procedurami dotyczącymi bezpiecznego pobytu dziecka w przedszkolu.
  5. Realizowanie tematów kompleksowych poruszających tematykę bezpieczeństwa.
  6. Współpraca z Państwową Powiatową Stacją Sanitarno-Epidemiologiczną w zakresie realizacji programu edukacyjnego „Czyste Powietrze w wokół nas”
  7. Utrwalanie zdobytych wiadomości i umiejętności przez dzieci podczas quizów i konkursów.
  8. Redagowanie w przedszkolnej gazetce „Puchatkowe Nowiny” rubryki pod hasłem „Z Puchatkiem zdrowo i bezpiecznie”.
  9. Spacery „na skrzyżowanie”, zajęcia edukacyjne oraz prelekcje kształtujące umiejętność bezpiecznego i kulturalnego zachowania się dziecka na drodze oraz w środkach komunikacji publicznej.
  10. Zorganizowanie na terenie placówki praktycznych zajęć dla dzieci z pierwszej pomocy dla dwóch najstarszych grup.
  11. Wycieczka jednej z grup do Komendy Miejskiej Policji.
  12. Udział nauczycielek oraz pracowników niepedagogicznych w szkoleniu „Pierwsza pomoc przedmedyczna”.
  13. Wdrażanie zasad profilaktyki zdrowotnej u dzieci przedszkolnych w trakcie spotkań z lekarzem, stomatologiem, organizowanie zabaw tematycznych oraz kącików okazjonalnych itp.
  14. Zorganizowanie konkursu dla dzieci i rodziców na grę „Bezpieczna droga do przedszkola”.
  15. Realizacja programu własnego „Zdrowy i Bezpieczny Przedszkolak”.
  16. Przeprowadzenie przy udziale dzieci ćwiczeń pozorujących zagrożenie pożarem.
  17. Kształtowanie umiejętności społecznych dzieci: porozumiewania się z dorosłymi, zgodne funkcjonowanie w zabawie i w sytuacjach zadaniowych poprzez okazjonalne rozmowy, zabawy dydaktyczne, literaturę, przedstawienia teatralne, dramę itp.
  18. Wizyta w przedszkolu psów - rozmowa nt. kontaktu z nieznajomymi, obcymi i dzikimi zwierzętami. Uczulenie dzieci na bezpieczeństwo w kontaktach z nieznajomymi zwierzętami, zachowanie ostrożności, zasady postępowania w sytuacji bezpośredniego zagrożenia.
  19. „Szanuj swoją koleżankę i swojego kolegę”. Szacunek i wzajemna życzliwość pozwalają żyć w grupie i społeczeństwie” – formuła zajęć dostosowana do grup wiekowych.
  20. Poznanie przez przedszkolaki praw i obowiązków dziecka.
  21. Udział społeczności przedszkolnej w programie edukacyjnym „Akademia Bezpiecznego Przedszkolaka’.
  22. Udział dzieci z dwóch najstarszych grup w konkursie plastycznym promującym bezpieczne zachowania „Stok nie jest dla bałwanów” organizowanym przez Biuro Prewencji Komendy Głównej Policji.
  23. Zorganizowanie konkursu plastycznego dla przedszkoli poznańskich pod hasłem „Smog nas zje. O nie!’
  24. Opracowanie przez dzieci z grupy „Tygrysków” opowiadania pt. „W poszukiwaniu Czystego Powietrza” zamieszczonego w gazetce przedszkolnej.
  25. Cykliczne spotkania wszystkich przedszkolaków z przedstawicielami Straży Miejskiej – prelekcje dotyczące szeroko rozumianego bezpieczeństwa.
  26. Opracowanie ankiet dla dzieci, rodziców oraz nauczycieli podejmujących tematy bezpieczeństwa.
  27. Opracowanie ankiet dotyczących zagrożenia smogiem.
  28. Uzupełnienie programu własnego „Ekologia już w przedszkolu” o nowy dział „Smog nas zje? O nie!
  29. Opracowanie z dziećmi w formie graficznej zbioru zasad „Bezpieczne lato”

 

Ponadto z zakresu szeroko rozumianej edukacji zdrowotnej Przedszkole nasze podejmowało w bieżącym roku szkolnym następujące zadania:

  • udział wychowanków w akcji „Akademia Aqafresh”, „Mamo, Tato wolę wodę”, „Kubusiowi przyjaciele natury”
  • realizacja Programów własnych: „Zdrowy i bezpieczny przedszkolak”, „Ekologia już w przedszkolu”, „Duża żaba nad sadzawką napotkała żuka”
  • wszystkie grupy kontynuują udział w Akcji „Cała Polska Czyta Dzieciom”
  • realizowany jest projekt „Czytaj z Puchatkiem"
  • kontynuowana jest współpraca z Poradnią Psychologiczno – Pedagogiczną oraz logopedą
  • zaangażowanie całej społeczności przedszkolnej w zbiórkę darów dla podpoznańskiego przytuliska dla zwierząt
  • we wszystkich grupach wiekowych zorganizowane są stałe ekspozycje kącików przyrody
  • w grupie najmłodszej odbywają się co miesięczne warsztaty z książką
  • wycieczki do pobliskiej filii Biblioteki Publicznej
  • organizacja wycieczek integracyjnych dla dzieci i ich bliskich
  • organizowanie festynów promujących spędzanie wolnego czasu na świeżym powietrzu
  • udział grup: „Wiewiórki” oraz „Biedronki” w ” w Przeglądzie Twórczości Dziecięcej „Dzieci dzieciom, czyli jak zachęcić rówieśników do mycia rąk”,
  • udział dzieci z dwóch najstarszych grup w spotkaniach edukacyjnych - ekolekcjach zorganizowanych przez Wydział Gospodarki Komunalnej Urzędu Miasta wraz ze Związkiem Międzygminnym "GOAP" przybliżającym dzieciom tematykę segregacji odpadów, dalszego postępowania z odpadami problemowymi oraz zasady dbania o czystość najbliższego otoczenia,
  • zagospodarowanie przez dzieci z grup „Biedronki” i „Tygryski” demonstratorów w ogrodzie przedszkolnym
  • organizacja we wszystkich grupach wiekowych „Tygodnia Małego Ekologa” w ramach realizacji projektu „Kubusiowi Przyjaciele Natury"
  • dzieci z grupy „Tygrysków” zrealizowały wycieczkę do teatru Animacji oraz Teatru Muzycznego, natomiast „Biedronki” do Teatru Muzycznego,
  • do wspólnego spotkania z literaturą zapraszani są rodzice, rodzeństwo oraz absolwenci
  • we wszystkich grupach wiekowych nauczycielki organizują spacery oraz wycieczki promujące aktywność wśród przedszkolaków
  • przedszkolaki codziennie mają zorganizowany pobyt na świeżym powietrzu
  • organizacja dni „Opiekuję się młodszym kolegą”
  • przystąpienie dzieci 6 – letnich do udziału w pilotażowej wersji programu edukacyjnego "Mamo, Tato - co Wy na to?", którego organizatorem jest Sanepid
  • zorganizowanie na terenie ogrodu Letniej Spartakiady Sportowej dla dzieci o różnych potrzebach edukacyjnych „I Ty Możesz Zostać Olimpijczykiem”
  • organizacja Turnieju Piłkarskiego dla pobliskich placówek
  • wykorzystanie demonstratorów ogrodowych do prowadzenie ciekawych zajęć i zabaw
  • wyjazd do Parku Orientacji Przestrzennej w Owińskach.
czwartek, 14 czerwiec 2018 10:14 Napisał

SPRAWOZDANIE Z REALIZACJI ZADAŃ W ZAKRESIE PROMOCJI ZDROWIA W ROKU SZKOLNY 2017-2018

Hasłem przewodnim roku szkolnego 2017/2018 było:

„Rozwijanie umiejętności życiowych poprzez aktywność fizyczną - podniesienie świadomości dzieci oraz osób dorosłych nt. możliwości samodzielnego wpływania na poprawę własnej sprawności fizycznej oraz korzyści , jakie ona przynosi”.

W tym zakresie działania Przedszkola obejmują:

  • zorganizowanie pikników rodzinnych w ogrodzie Przedszkola pod hasłem "Rodzinne zmagania sportowe”, „Dżungla”
  • udział dzieci ze wszystkich grup wiekowych w Tygodniu Przedszkolaka pod hasłem „W małym ciele zdrowy duch, przedszkolaku ćwicz za dwóch”
  • udział dzieci z dwóch najstarszych grup Dniu Przedszkolaka w Hali Widowiskowo-Sportowej Arena
  • zorganizowanie dnia „Be Fit”- bądź w formie, jako zajęć koleżeńskich w ogrodzie przedszkola we wszystkich grupach wiekowych
  • organizacja trzech edycji konkursu fotograficznego dla dzieci i rodziców pod hasłem „Wiosna, lato, jesień, zima – nic nas w domu nie zatrzyma” promującego aktywny tryb spędzania czasu
  • wycieczka dzieci z grupy „Biedronek’ do Parku Orientacji Przestrzennej w Owińskach
  • udział nauczycielek w konferencji „Edukacja przedszkolna drogą do kształtowania zdrowego stylu życia – wiedza i praktyka”
  • udział przedstawicieli grona pedagogicznego w konferencji 25 lat programu Przedszkole i Szkoła Promująca Zdrowie
  • zapraszanie rodziców na wspólne zajęcia promujące zdrowy styl życia np. zajęcia otwarte w grupie „Wiewiórek” pod hasłem „Wyprawa do Królestwa Jesieni”
  • na terenie placówki odbywają się bezpłatne zajęcia z gimnastyki korekcyjnej
  • przedszkole proponuje dodatkowe zajęcia sportowe: piłka nożna, zumbaila, judo, balet
  • codzienny pobyt dzieci w ogrodzie przedszkolnym – gry i zabawy ruchowe
  • wzbogacanie placówkę w nowe sprzęty uatrakcyjniające pobyt dzieci na świeżym powietrzu
  • realizacja tematów kompleksowych we wszystkich grupach wiekowych związanych z promowaniem zdrowia poprzez systematyczną aktywność fizyczną np. „,” W małym ciele Zdrowy duch – przedszkolaku ćwicz za dwóch”, „Dbamy o zdrowie”
  • upowszechnianie wśród wychowanków aktywnego sposobu spędzania wolnego czasu poprzez organizację wycieczek, spacerów
  • organizacja prelekcji i spotkań podejmujące tematykę zdrowego i bezpiecznego spędzania czasu np. spotkania ze Strażą Miejską, z ratownikiem
  • realizacja programu „Kubusiowi Przyjaciele Natury” propagującego zdrowy i aktywny tryb życia
  • organizacja codziennej gimnastyki porannej z wykorzystaniem tarasu ogrodowego
  • prowadzenia zajęć rozwijających sprawność fizyczną dzieci (zajęcia ruchowe, gry i zabawy) we wszystkich grupach wiekowych
  • zorganizowanie na terenie ogrodu przedszkolnego Przeglądu Dziecięcej Twórczości Artystycznej „Zielony Dębiec Spełnia Marzenia” dla okolicznych placówek oświatowych
  • Spartakiada Sportowa dla dzieci o różnych potrzebach edukacyjnych zorganizowana we współpracy z Przedszkolem nr 81
  • udział dzieci ze wszystkich grup wiekowych w Turnieju Pro Sinfoniki – taniec jako alternatywna forma spędzania czasu
  • „Dzień Dziecka” w ogrodzie przedszkola pod hasłem „Ruszaj się na zdrowie”
  • organizacja we wszystkich grupach wiekowych dużej liczby wycieczek i spacerów
  • realizacja w każdej grupie wiekowej Dnia Summer Day, promującego aktywne spędzanie czasu na świeżym powietrzu
  • dzieci z dwóch najstarszych grup zostały laureatami konkursu pt. "Bateria kocha recykling"
  • przeprowadzenie w dwóch najstarszych grupach wiekowych ankiet podejmujących tematykę zdrowia i aktywności ruchowej, z których wynika, iż dzieci 6,7-letnie biorące udział w badaniu potrafią wskazać zachowania służące rozwojowi tężyzny fizycznej, oraz posiadają wiedzę na temat zachowań prozdrowotnych w życiu codziennym
  • przeprowadzenie ankiety wśród nauczycieli przedszkola w celu zdobycia informacji na temat efektów pracy wychowawczo- dydaktycznej Przedszkola, w zakresie kształtowania sprawności fizycznej i wychowania dla zdrowia dzieci
  • przeprowadzenie ankiety wśród rodziców, której celem było zdobycie informacji na temat efektów pracy wychowawczo- dydaktycznej Przedszkola, w zakresie wychowania dla zdrowia oraz kształtowania sprawności fizycznej dzieci

Ponadto z zakresu szeroko rozumianej edukacji zdrowotnej Przedszkole nasze podejmowało w bieżącym roku szkolnym następujące zadania:

  • udział wychowanków w akcji „Akademia Aqafresh”, „Mamo, Tato wolę wodę”, projekcie „Akademia Bezpiecznego Przedszkolaka”
  • kontynuowana jest współpraca z Poradnią Psychologiczno – Pedagogiczną oraz logopedą
  • udział dwóch najstarszych grup w programie „Czyste powietrze wokół nas”, „Moje dziecko idzie do szkoły”
  • zaangażowanie całej społeczności przedszkolnej w zbiórkę darów dla podpoznańskiego przytuliska dla zwierząt
  • we wszystkich grupach wiekowych zorganizowane są stałe ekspozycje kącików przyrody
  • współpraca z Poznańską Stacją Sanitarno Epidemiologiczną.

W Przedszkolu naszym dbamy również o zdrowie emocjonalne naszych wychowanków poprzez:

  • udział dzieci ze wszystkich grup wiekowych w Akcji „Cała Polska Czyta Dzieciom”
  • wzbogacenie biblioteczki dla dzieci o „Bajki terapeutyczne”
  • we wszystkich grupach wiekowych realizowany jest projekt pt. „Czytaj z Puchatkiem”
  • redagowanie w gazetce przedszkolnej „Puchatkowe Nowiny” kącika „Z Puchatkiem Zdrowo i Bezpiecznie”
  • wycieczki dzieci ze wszystkich grup wiekowych do Teatru Animacji
  • organizowanie tematycznych kącików książki
  • aktywny udział rodziców i bliskich w spotkaniach z bajką w przedszkolu w celu propagowania czytelnictwa
  • wycieczki do pobliskiej filii Biblioteki Publicznej
  • realizowanie we wszystkich grupach wiekowych tematów kompleksowych promujących czytelnictwo oraz teatr
  • „Spotkania z bajką i legendą „ – zapraszanie profesjonalnych Teatrów z przedstawieniami.

Alicja Nowaczyk Koordyntor ds.promocji zdrowia