
Projekty Innowacje (2)
DOBRA PRAKTYKA REALIZOWANA W PRZEDSZKOLU NR 22 „CHATKA PUCHATKA” DOTYCZĄCA ORGANIZACJI I ZARZĄDZANIA PLACÓWKĄ OŚWIATOWĄ W WARUNKACH COVID-19.
W obecnej sytuacji pandemii, kiedy placówki edukacyjne są zamknięte a nauczanie odbywa się online, tak naprawdę brak jest sprawdzonych rozwiązań, a wszyscy uczymy się metodą prób i błędów. Każda placówka poszukuje własnych rozwiązań, aby mieć stały kontakt z rodzicami wychowanków, ale również z samymi dziećmi. Rodzice bieżące i najważniejsze informacje mogą znaleźć na stronie internetowej naszego Przedszkola. Poza tym informacje dla rodziców oraz dzieci znajdują się w zakładkach grupowych – które są na bieżąco aktualizowane przez nauczycielki poszczególnych grup. W zakładkach grupowych znajdują się informacje dotyczące tygodniowej tematyki oraz zaplanowane do zrealizowania cele, znajdują się w nich również propozycje zabaw i ćwiczeń logopedycznych, linki w celu kontynuacji projektu CPCZD, jak również kącik katechetyczny. W indywidualnych zakładkach grup rodzice są informowani o organizowanych aktualnie konkursach, projektach oraz przedsięwzięciach. Poza tym bardzo aktywnie i prężnie działa Facebook przedszkolny. Prezentowane są na nim zdjęcia nadsyłane przez rodziców, pomysły dziecięcej aktywności, ogłaszane są konkursy. Należy podkreślić również ogromną rolę platformy do komunikacji z rodzicami, za pomocą której nauczycielki grup przesyłają codziennie rodzicom scenariusze i karty edukacyjne do pracy z dziećmi. Korzystając z platformy, rodzice komunikują się również z nauczycielkami w razie pytań lub wątpliwości. Grupa najstarsza utworzyła prywatną grupę na facebooku, jako dodatkowe źródło komunikacji. Online prowadzone są też zajęcia szachowe. Nauczycielki porozumiewają się z rodzicami wykorzystując kontakt telefoniczny i mailowy, co jest szczególnie ważne, aby wspólnie móc uzgodnić oraz zweryfikować na bieżąco indywidualne możliwości i potrzeby edukacyjne poszczególnych wychowanków.
Wszyscy nauczyciele opracowują w formie planu pracy tygodniowy zakres treści nauczania. Do każdego dnia aktywności tworzą scenariusze, karty pracy korzystając ze źródeł i materiałów niezbędnych do realizacji zajęć, w tym materiałów w postaci elektronicznej, z których mogą korzystać dzieci i opiekunowie .
Rodzice zamieszczają na facebooku zdjęcia wypełnionych kart pracy, prac plastycznych, założonych hodowli oraz eksperymentów, co stanowi jednocześnie informację zwrotną dla nauczycielek. Praca zdalna jest dokumentowana w postaci tygodniowych planów pracy oraz zadań, jak również miesięcznego dokumentu pracy zdalnej. Wypracowane formy i metody pracy podlegają nadzorowi dyrektora, w zmienionej formule dostosowanej do aktualnych realiów.
REALIZUJEMY POJEKTY EDUKACYJNE I INNOWACJE PEDAGOGICZNE:
PROJEKTY EDUKACYJNE:
-
Smog nas zje? O NIE!
Projekt autorski realizowany w roku ubiegłym wspólnie z przedszkolami Dębca i Świerczewa.
Pragniemy, by wszyscy a przynajmniej większość naszej przedszkolnej społeczności zdała sobie sprawę z tego, że każdy z nas, w większym, czy mniejszym stopniu, ma swój udział w pogarszaniu się jakości powietrza, którym oddychamy. Chcemy, by każdy mieszkaniec miał szansę zdać sobie sprawę, że może mieć swój indywidualny udział w naprawie tego stanu rzeczy.
Stąd nasza inicjatywa, by zacząć od siebie i robić tyle, ile możemy i na ile nas stać. W naszej opinii przedszkole jest idealnym miejscem, by upowszechniać wiedzę na temat znaczenia czystego powietrza dla zdrowia i życia człowieka. Jest również miejscem, w którym można propagować pozytywne postawy, w tym również te, które są związane z jego ochroną.
Mamy świadomość, że za każdym dzieckiem w przedszkolu stoją dziesiątki ludzi dorosłych - rodzice, dziadkowie, ciocie, wujkowie, znajomi. Stąd wiemy, że ucząc i wychowując, przekazując określoną wiedzę i kształtując pożądane nawyki, trafiamy także do starszych mieszkańców naszego miasta.
Może ktoś powie, że to mało, ale my wiemy, że często właśnie z rzeczy małych powstają te największe i najpiękniejsze.
Przedszkolaki dla klimatu
Projekt realizowany w ramach działań Poznańskiego Oddziału Polskiego Komitetu Światowej
Organizacji Wychowania przedszkolnego OMEP
Mamo, Tato Wolę Wodę
To jeden z najstarszych i najbardziej cenionych programów edukacyjnych w Polsce. Został on zainicjowany w 2009 r. przez Żywiec Zdrój, w trosce o zdrowy rozwój najmłodszych. Jego celem jest podkreślenie roli wody w codziennej diecie, zwrócenie uwagi na zagadnienie ochrony środowiska oraz wspieranie rodziców w kształtowaniu prawidłowych nawyków żywieniowych i postawy proekologicznej u dzieci.
Najwyższy poziom merytoryczny udostępnianych treści gwarantują partnerzy programu Instytut Żywności i Żywienia oraz Instytut Matki i Dziecka, którzy wspierają program od początku jego istnienia.
W ramach programu tworzone są przez ekspertów materiały edukacyjne służące do prowadzenia zajęć w przedszkolach, min. scenariusze lekcji. W ciągu dotychczasowych dziewięciu edycji programu, ponad milion przedszkolaków mogło zapoznać się z ich treścią i zdobyć cenną wiedzę o wodzie. Podczas zajęć dzieci miały okazję poznać zasady zdrowego żywienia, poszerzyć swoją wiedzę na temat roli wody w przyrodzie oraz dowiedzieć się więcej o jej właściwościach, zastosowaniach i sposobach oszczędzania.
Z myślą o rodzicach i ich pociechach powstał serwis internetowy www.wolewode.pl zawierający kompendium wiedzy o zdrowym żywieniu i rozwoju dzieci, z zabawami i grami, zachęcającymi najmłodszych do picia wody.
Kubusiowi Przyjaciele Natury
To jeden z największych ogólnopolskich programów edukacyjnych dla przedszkoli, organizowany przez markę Kubuś.
Celem programu skierowanego do przedszkolaków w całej Polsce jest zachęcanie dzieci do dbania o środowisko naturalne. Głównym zadaniem małych uczestników jest przygotowanie szeregu projektów ekologicznych, np. uprawianie ogródków, organizowanie przyrodniczych wycieczek oraz ekologicznych akcji z okazji Dnia Marchewki, Pierwszego Dnia Wiosny, konkursów plastycznych oraz przedstawień dla rodziców i wiele innych ekologicznych działań.
Cała Polska czyta dzieciom
Kampania społeczna, rozpoczęta w czerwcu 2001 przez Fundację „ABCXXI – Cała Polska czyta dzieciom” (do roku 2005 działającą jako: Fundacja „ABCXXI – Program Zdrowia Emocjonalnego”), mająca na celu propagowanie codziennego czytania dzieciom jako skuteczną, tanią i przyjazną metodę wspomagania ich wszechstronnego rozwoju – psychicznego, umysłowego, społecznego i moralnego – oraz budowania zasobów wewnętrznych dziecka: kompetencji emocjonalnych i intelektualnych. Fundacja przekonuje, że czytanie dziecku dla przyjemności – 20 minut dziennie. Codziennie! – jest mądrym sposobem spędzania czasu z dzieckiem i najlepszą inwestycją w jego przyszłość.
Metoda projektów
Podążanie za zainteresowaniami dzieci - temat projektu powstaje z inicjatywy dzieci lub oscyluje wokół ich zainteresowań.
Akademia Bezpiecznego Przedszkolaka
Projekt jest efektem współpracy Komendy Miejskiej Policji w Poznaniu z Wydziałem Zarządzania Kryzysowego i Bezpieczeństwa Urzędu Miasta Poznania.
Realizacja projektu zakłada przeprowadzenie w przedszkolach z terenu miasta Poznania pogadanek policjantów z dziećmi przy wykorzystaniu krótkich filmów w formie bajek oraz pokazów mulimedialnych.
Celem spotkań dzieci z policjantami jest propagowanie bezpiecznego zachowania się dzieci w drodze „do” i „z” przedszkola, bezpiecznej zabawy w przedszkolu, na podwórku oraz przekazaniu wiedzy o innych zagrożeniach mogących ich spotkać np. jak należy zachować się wobec napotkanych osób obcych. Wspólna edukacja na linii nauczyciel – dziecko – rodzic – policjant może wpłynąć na właściwy proces wychowania małego człowieka oraz przyczyni się do lepszego postrzegania świata.
INNOWACJE PEDAGOGICZNE:
Małgorzata Skibińska Alicja Nowaczyk
|
„Przyjaciele kolorowego stworka” - program rozwijania inteligencji emocjonalnej u dzieci w wieku przedszkolnym. Dzieci miewają trudności w wyrażaniu emocji i uczuć oraz rozładowaniu napięć emocjonalnych w akceptowany społecznie sposób. Kłopoty te niejednokrotnie mogą prowadzić do sytuacji konfliktowych, niekiedy zachowań agresywnych. Wiele problemu może przysparzać - zwłaszcza nowo przybyłym dzieciom, respektowanie ustalonych reguł zachowania, czy trudności z dobrym funkcjonowaniem w grupie rówieśniczej. Celem naszego programu będzie zintegrowanie grupy rówieśniczej i doprowadzenie do tego, aby wszystkie dzieci czuły się w niej dobrze i potrafiły zgodnie współdziałać ze sobą. Rozumiejąc, jak ważną rolę odgrywa środowisko wychowawcze dziecka, a więc i nauczyciel, który wspiera dziecko w nowych sytuacjach, chcemy jak najlepiej nauczyć dzieci rozpoznawania i nazywania uczuć, oraz radzenia sobie z emocjami. Będziemy dążyć do tego, aby w optymalnym klimacie wychowawczym dziecko mogło zbudować pozytywny obraz samego siebie, zdobyć umiejętności empatyczne i umiejętności społeczne cechujące inteligencję emocjonalną. Dążąc do pełnego rozwoju dzieci we wszystkich sferach rozwoju, obserwując i rozumiejąc ich potrzeby chcemy opracować program pt: „Przyjaciele małego stworka”, który będzie zawierał cykl zajęć wspomagający rozwój społeczno-emocjonalny, w trakcie, których dzieci: - będą miały możliwość rozpoznawania i nazywania uczuć innych osób, oraz możliwość rozpoznawania, przeżywania i wyrażania własnych uczuć; - nauczą się wyrażania własnych potrzeb, uczuć w sposób akceptowany w społeczności przedszkolnej; - poznają sposoby wyciszenia lub odreagowania trudnych emocji; - będą uczyły się kierować swoimi emocjami i reakcjami w taki sposób, aby były one stosowne do sytuacji, które je wywołały; - będą mogły rozpoznawać swoje mocne strony , rozwijać wiarę we własne siły, umiejętności, możliwości; - będą miały możliwość współdziałania w czasie zabaw w celu wykonana powierzonego zadania; - podejmą próby nawiązywania i podtrzymywania satysfakcjonujących kontaktów w grupie rówieśniczej. |
Katarzyna Brylewska Anna Hoppe |
„Od Przedszkolaka do Einsteina” Głównym założeniem innowacji jest zachęcanie dzieci do aktywnego poznawania świata, a jej celem: - rozbudzanie u dzieci ciekawości poznawania otaczającego świata; - nauczenie dzieci prowadzenia obserwacji, zadawania pytań i wyciągania wniosków z przeprowadzonych doświadczeń, eksperymentów oraz zjawisk przyrodniczych; - zainteresowanie otaczającym światem; - poznawanie wielorakości, złożoności i bogactwa świata; - stymulowanie rozwoju, kreatywności, myślenie i ekspresji; - rozwijanie naturalnej zdolności dziecka do stawiania pytań; - poszerzanie wiedzy, poznanie nowych pojęć; - sprawianie radości z możliwości eksperymentowania i działania; - pomoc w odkrywaniu potencjału dziecka; - kształtowanie zdolności do analizowania, ciekawości badawczej; - rozwijanie spostrzegawczości, twórczości i kreatywności; - odkrywanie piękna i złożoności środowiska przyrodniczego; - kształtowanie pozytywnego stosunku do nauki. |
Małgorzata Skibińska Agnieszka Kasprowicz |
„W świat wartości - z książką i teatrem” Założenia i cele: - utrwalanie właściwych postaw i zachowań w relacjach społecznych - budowanie w dzieciach pozytywnego obrazu świata i siebie samego - utwierdzanie dzieci w poczuciu sprawstwa(np. mogę, potrafię i chcę pomagać) - rozwijanie empatii i wrażliwości, respektowanie praw i potrzeb innych - rozwijanie poczucia odpowiedzialności za własne czyny - zacieśnianie wspólnego kierunku działań wychowawczych rodzic-przedszkole |
Ewa Borkowska |
„Komputer uczy bawi” Cele: - tworzenie pozytywnego stosunku do komputera, jako źródła wiedzy oraz narzędzia do nauki i zabawy, ze zwróceniem szczególnej uwagi na uświadomienie dziecku zagrożeń, jakie niesie za sobą niewłaściwe korzystanie z komputera; - stwarzanie warunków do wszechstronnego rozwoju dziecka; - umożliwienie dzieciom poznanie podstaw technologii informatycznej; - poznanie podstawowych części zestawu komputerowego: myszka, klawiatura, monitor, stacja dysków, drukarka;zapoznanie z zastosowaniem i sposobem działania poszczególnych urządzeń; - wdrażanie do bezpiecznego i higienicznego korzystania z komputera, Internetu; - poznanie niektórych programów edukacyjnych i sposobów ich wykorzystania; - wskazanie użyteczności komputerów w nauce, pracy i zabawie; - wspomaganie zdobywania umiejętności, tj. czytanie, pisanie, liczenie i rysowanie; - rozbudzanie zainteresowań informatycznych dzieci; - doskonalenie umiejętności rozwijania wyobraźni twórczej dziecka; - zdobywanie i rozwijanie umiejętności manualnych w pracy z komputerem; - przygotowanie dzieci do życia w społeczeństwie informacyjnym. |