Jadłospis

Jadłospis (2)

Nasze Przedszkole jako pierwsze w Poznaniu otrzymało Certyfikat Placówki Promującej Zdrowie nadany przez Kapitułę Wielkopolskiego Kuratora Oświaty. Zdrowe żywienie naszych przedszkolaków tuż obok ich bezpieczeństwa jest dla nas priorytetem. Wszystkie posiłki przygotowywane są w kuchni przedszkolnej. Wykwalifikowany intendent układa jadłospisy w oparciu o Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 26 lipca 2016 r. w sprawie grup środków spożywczych przeznaczonych do sprzedaży dzieciom i młodzieży w jednostkach systemu oświaty oraz wymagań, jakie muszą spełniać środki spożywcze stosowane w ramach żywienia zbiorowego dzieci i młodzieży w tych jednostkach (Dz. U. 2016 poz. 1154)

Staramy się, aby posiłki dla dzieci były nie tylko zdrowe, ale i urozmaicone dla pod względem koloru, smaku, zapachu i konsystencji. Uwzględniamy sezonowość występowania warzyw i owoców. Prowadzimy kącik kulinarny, gdzie razem z dziećmi przygotowujemy smaczne sałatki i kanapki. Przekąski owocowo-warzywne oraz niegazowana woda mineralna są dostępne dla dzieci w każdej sali przez cały dzień. W starszych grupach dzieci same komponują kanapki według uznania z przygotowanych wcześniej produktów. Wszystkie potrawy spożywane w naszym przedszkolu są naturalne bez konserwantów glutaminianu oraz dodatków ulepszających, sól jest niskosodowa z dodatkiem magnezu i potasu. Woda mineralna dostępna jest dla dzieci w ciągu całego dnia.

 LICZBY  1-14  SYMBOLIZUJĄ WYSTĘPUJĄCE W POTRAWIE ALERGENY:

  1. GLUTEN - zboża
  2. SKORUPIAKI
  3. JAJA
  4. RYBY
  5. ORZESZKI ZIEMNE
  6. SOJA
  7. LAKTOZA
  8. ORZECHY
  9. SELER
  10. GORCZYCA
  11. NASIONA SEZAMU
  12. DWUTLENEK SIARKI I SIARCZANY W STĘŻENIU >10 mg/kg
  13. ŁUBIN
  14. MIĘCZAKI

Wędliny mogą zawierać śladowe ilości 9, 10, 11 według oświadczenia producenta.

ZASTRZEGA SIĘ PRAWO DO DOKONYWANIA ZMIAN W JADŁOSPISIE.

wtorek, 10 grudzień 2019 11:57 Napisał

ŚRODA 11 grudnia

ŚNIADANIE

Pieczywo mieszane z masłem, pasta z szynki, biała rzodkiew, pomidor koktajlowy, dżem 100% owoców, kawa zbożowa na mleku, herbata owocowa dosładzana miodem naturalnym;

Alergeny (1,3,7)

KĄCIK ZDROWIA: przed południem– jabłka; po południu – melon;

OBIAD

I DANIE: zupa z zielonego groszku z makaronem i zieleniną, napój owocowy;

II DANIE: gołąbki z kapustą w sosie pomidorowym, ziemniaki puree, napój owocowy;

Alergeny (1,3,7,9)

PODWIECZOREK

Chrupki kukurydziane, 100% sok z marchwi;

Pieczywo z masłem, ser żółty, napój owocowy;

Alergeny(1,7)

CZWARTEK 12 grudnia

ŚNIADANIE

Pieczywo mieszane z masłem, szynka drobiowa, ser żółty, sałata, ogórek zielony, kakao, herbata dosładzana miodem naturalnym;

Alergeny (1,7)

KĄCIK ZDROWIA: przed południem – pomarańcza; po południu – jabłka;

OBIAD

I DANIE: grochówka z ziemniakami i zieleniną, napój owocowy;

II DANIE: bananowe kluski leniwe, tarta marchewka z jabłkiem, napój owocowy;

Alergeny (1,3,7,9)

PODWIECZOREK

Jogurt naturalny z malinami i gorzką czekoladą, (wyr. wł.);

Pieczywo z masłem, ser żółty, napój owocowy;

Alergeny (1,7)

PIĄTEK 13 grudnia

ŚNIADANIE

Bułka z mąki kukurydzianej z masłem, płatki owsiane na mleku z brzoskwinią, dżem 100% owoców, herbata owocowa dosładzana miodem;

Alergeny (1,7)

KĄCIK ZDROWIA: przed południem– jabłko; po południu – melon;

OBIAD

I DANIE: kapuśniak z ziemniakami i zieleniną napój owocowy;

II DANIE: kurczak pieczony, kasza kuskus z warzywami, napój owocowy;

Alergeny (1,9)

PODWIECZOREK

Budyń waniliowy, (wyr. wł.) ;

pieczywo z masłem, ser żółty;

Alergeny (1,3,7)

PONIEDZIAŁEK 16 grudnia

ŚNIADANIE

Pieczywo mieszane z masłem, pasta rybna, ogórek kiszony, dżem 100% owoców, kawa zbożowa na mleku, herbata owocowa dosładzana miodem naturalnym;

Alergeny (1,3,7)

KĄCIK ZDROWIA: przed południem– jabłka; po południu – pomarańcza;

OBIAD

I DANIE: barszcz ukraiński z fasolą i ziemniakami, napój owocowy;

II DANIE: makaron razowy z białym serem i musem malinowym, napój owocowy;

Alergeny (1,7,9)

PODWIECZOREK

Rogal mleczny z masłem;

Pieczywo z masłem, ser żółty, woda mineralna;;

Alergeny (1,7)

WTOREK 17 grudnia

ŚNIADANIE

Pieczywo mieszane z masłem, szynka gotowana, ser żółty, sałata, ogórek zielony, herbata owocowa dosładzana miodem naturalnym;

Alergeny (1,7)

KĄCIK ZDROWIA: przed południem– melon; po południu – jabłka;

OBIAD

SPOTKANIE PRZY STOLE WIGILIJNYM – pierniki, sernik, jabłecznik, mandarynki, mus owocowy, cukierki;

II DANIE: zapiekanka makaronowa z mięsem i warzywami, ogórek kiszony, napój owocowy;

Alergeny (1,7,9)

PODWIECZOREK

Wafle ryżowe, sok z marchwi;

Pieczywo z masłem, ser żółty;

Alergeny (1,7)

sobota, 07 wrzesień 2019 19:54 Napisał

Przepisy Laureatek Konkursu na przepis kulinarny, na ulubiony dziecięcy posiłek, który zagościł w naszym przedszkolnym jadłospisie:

Bananowe kluski leniwe z tartą marchewką i jabłkiem
Składniki:
- twaróg półtłusty 250 g
- banan 2 sztuki
- mąka pszenna 60 g
- jajko 1 sztuka
- cukier 1 łyżka
- cynamon
- marchewka 2szt, jabłko 1 szt
Przygotowanie:
Do miksera wkładamy obranego banana, pokruszony twaróg, jajko i miksujemy na gładką masę. Do masy dodajemy mąkę, cynamon ,cukier i znów lekko miksujemy. Masę na kluski nabieramy dużą łyżką i wkładamy do wrzącej osolonej wody. Od momentu wypłynięcia gotujemy tylko 3 minuty. Wykładamy kluski łyżką cedzakową. Podajemy z masłem i opruszone cynamonem
Na drobnej tarce zetrzeć obraną marchewkę i jabłko, podawać jako sałatkę do kluseczek.


Szybka zupa pomidorowa krem (wersja zimowa z pulpy zamiast świeżych pomidorów)
Składniki:
- pęczek włoszczyzny ( 3 marchwie, 2 pietruchy, pół małego selera)
- mały batat
- suszone przyprawy np. vegeta natur, sól, pieprz
- pulpa pomidorowa( bez skórek) 2l
- łyżka koncentratu pomidorowego
- śmietanka 30% ok 100ml
Przygotowanie:
Włoszczyznę i batat obrać, umyć, pokroić i wrzucić do garnka z osoloną wodą. Podczas gotowania doprawić pieprzem, vegetą natur. Po ok 25 min dolać pulpę pomidorową oraz koncentrat i jeszcze chwilę pogotować. Garnek zdjąć z palnika, dodać śmietankę, zupę zblendować na gładki krem.

Proste zdrowe nuggetsy
Składniki:
- pierś z kurczaka
- mleko lub maślanka
- sól, pieprz
- płatki kukurydziane ( zwykłe, śniadaniowe)
Przygotowanie:
Filet z kurczaka umyć i pokroić na płaty ( kroić w poprzek piersi , z jednej piersi wychodzi ok 6-10 nuggetsów). Kawałki mięsa moczyć w mleku lub maślance przez ok 20 min ( kwas mlekowy zmiękcza włókna mięsne) W tym czasie przygotować panierkę. Płatki kukurydziane posolić , popieprzyć i rozbić na małe kawałki. Każdego nuggetsa obtoczyć w płatkach i piec w piekarniku ( na papierze) po 12 min z każdej strony w temp. 180C
Propozycja podania z puree ziemniaczanym i gotowaną marchewką z masłem

Pieczone banany
Banany „drugiej świeżości” umyć i w skórkach piec na folii w piekarniku w temp 160 c przez ok 20 min (skórka musi się zrobić ciemno brązowa, banany lekko puszczą sok, uwolnią aromat karmelizowanego cukru)
Po wyjęciu z piekarnika, lekko przestudzone banany obrać, ułożyć na talerzyku, posypać odrobina startej gorzkiej czekolady.

Kotleciki z soczewicy z sosem pomidorowym

- 2 szklanki ugotowanej soczewicy (zieloną powinno się zalać gorącą wodą na 30 minut przed gotowaniem, a czerwonej w ogóle nie trzeba namaczać)
- pół kostki twarogu
- 1 cebula
- 1 ząbek czosnku
- 3 łyżki płatków owsianych górskich
- 1 jajko
- sól morska
- pieprz czarny
- bułka tarta
- masło klarowane do smażenia
- oliwa do smażenia (cebuli i czosnku)
Obieramy czosnek i cebulę, kroimy w drobną kostkę i podsmażamy na oliwie na złoty kolor.
Odcedzamy z tłuszczu, przekładamy do miski, dodajemy ugotowaną soczewicę, twaróg, jajko, sól, pieprz.
Blendujemy, dosypujemy płatki owsiane, by masa była zwarta. 
Formujemy kotleciki, obtaczamy w bułce tartej i smażymy na maśle.

Zupa dyniowa z grzankami, groszkiem ptysiowym

(domowe proporcje, 10 porcji)

- dynia hokkaido

- dwa duże ziemniaki

- natka pietruszki (dużo)

- lubczyk

- gałka muszkatołowa, imbir mielony wg uznania

- sól, pieprz do smaku

Dynia (ze skórką, bez pestek, pokrojona na mniejsze kawałki) wraz z ziemniakami (obrane, pokrojone na mniejsze kawałki) zalana wodą (by przykryć) gotuje się do miękkości (ok 15 - 20 min).

Dodać pietruszkę i lubczyk oraz przyprawy. Zmiksować (na krem). Do podania wraz z grzankami z chleba, bułki bądź z groszkiem ptysiowym.

Przepisy "Kulinarnych Wróżek" i Przedszkolaków:

SPAGETTI

składniki: mięso od szynki, olej, zioła, koncentrat pomidorowy, pulpa pomidorowa, odrobina cukru, makaron;

przygotowanie: mięso mielimy przez maszynkę do mięsa i wrzucamy na rozgrzany olej; przyprawiamy ziołami (mieszanka ziół do wieprzowiny). Smażymy ok.20 min. Następnie dodajemy koncentrat pomidorowy i pulpę pomidorową oraz szczyptę cukru. Dusimy na małym ogniu do miękkości. Podajemy z makaronami wg. uznania.

KLOPSY Z KASZY JAGLANEJ

składniki: kasza jaglana, marchew, jajka, panierka z ciecierzycy lub bułka tarta;

przygotowanie: kaszę jaglaną zalać gorącą, osoloną wodą w proporcji 1:2. Gotować przez około 20 min. ciągle mieszając na małym ogniu. Następnie odstawić i pozostawić do wystygnięcia. Do kaszy dodać przetartą marchew i wbić 2 jajka (w razie potrzeby może być więcej - proporcja zależy od ilości kaszy). Wyrobić masę formując klopsiki i obtaczać w panierce. smażyć na oleju z obu stron na złoty kolor. Podawać z ziemniakami, surówką, mizeria wg. uznania.

PASTA TWAROGOWA

do serka śmietankowego dodać startą lub pokrojoną w drobną kosteczkę rzodkiewki, ogórek zielony (bez pestek)oraz por lub cebulkę. Można dodać natkę pietruszki lub koperek. Doprawić solą i pieprzem.

PASTA Z TUŃCZYKA

tuńczyka odsączyć z oleju, dodać startą na dużych oczkach ugotowane jajka i ogórki kiszone. Wszystko wymieszać i dodać trochę majonezu i ketchupu do uzyskania konsystencji pasty.

PASTA Z CZERWONEJ FASOLI

fasolę przepłukać pod wodą i następnie zmielić maszynka do mięsa. Dodać przetarte na dużych oczkach ugotowane jajka i ogórki kiszone. Dodać do smaku trochę ketchupu. Przyprawić ziołami prowansalskimi.

SAŁATKA "TYGRYSKÓW"           

składniki: szynka gotowana, ser żółty, ogórek kwaszony, ananas, kukurydza, jogurt naturalny, sól, pieprz;

przygotowanie: pokroić w kostkę szynkę, ser żółty, ogórek, dodać kukurydzę. Wszystko polać sosem jogurtowym (kubek jogurtu naturalnego, sól, pieprz mielony, świeże lub suszone zioła).

OWOCOWE SZASZŁYKI "BIEDRONEK"

składniki: patyczki do szaszłyków, świeże owoce - winogrono, truskawka, banan, ananas, kiwi, gruszka, jabłko;

przygotowanie: owoce umyć, pokroić i sprawnymi paluszkami naprzemiennie nabijać na patyczki. W trakcie przygotowywania można podjadać!

KRUCHE BABECZKI "WIEWIÓREK"

składniki na ciasto: proporcje idealnego kruchego ciasta to 3:2:1, czyli 3 części mąki, 2 masła i 1 cukru pudru. Do napełnienia babeczek: świeże owoce sezonowe (maliny, jagody, borówki, truskawki, w okresie zimy proponujemy prażone jabłuszka);

przygotowanie: ciasto po zagnieceniu schłodzić, rozwałkować, wkroić krążki i wykleić nimi foremki. Piec (poprosić o pomoc "kulinarne wróżki") przez 15 min. w piekarniku w temp.200°C. Po schłodzeniu i wyjęciu z foremek napełniać pokrojonymi owocami.

MARCHEWKOWA BABKA „ZAJACZKÓW”

składniki: 1,5 szklanki startej marchewki (ok.3-4 marchewki), 1,5 szklanki mąki, 4 jajka, 1 szklanka oleju, pół szklanki miodu, łyżeczka proszku do pieczenia,1 płaska łyżeczka sody, 1 łyżeczka cynamonu, 1 łyżka cukru wanilinowego, 1 szklanka pokrojonych orzechów włoskich;

przygotowanie: marchewkę trzemy na tarce o drobnych oczkach, orzechy włoskie kroimy lub łamiemy na małe kawałki. Jajka ubijamy mikserem z cukrem waniliowym, dodajemy miód. Dolewamy powoli olej. Ciągle ubijając, stopniowo dodajemy mąkę wymieszaną z proszkiem i sodą, oraz cynamon. Na końcu wsypujemy odciśniętą marchewkę i orzechy i mieszamy ostatni raz. Formę natłuszczamy lub wykładamy papierem do pieczenia. Wlewamy ciasto i pieczemy je ok. 45-55 min. W temperaturze 180°C (tu konieczna pomoc „kulinarnych wróżek”).

MUSLI „TYGRYSKOWE

składniki: płatki owsiane, otręby pszenne, otręby razowe, płatki migdałowe, kasza jaglana w miodzie, żurawina, ziarno słonecznika, jogurt naturalny;

przygotowanie: wszystkie składniki mieszamy według smaku, inwencji twórczej dzieci (ma to być wspaniała zabawa),podajemy z jogurtem naturalnym.

KOKTAJL PUCHATKOWY

składniki: maliny, truskawki, mleko 3,2%, jogurt naturalny;

przygotowanie: owoce umyć, obrać, zmiksować dodając mleko i jogurt, można dosłodzić miodem.

ŚWIĄTECZNE PIERNICZKI

składniki:1 kg mąki, 1 łyżeczka sody, 2 łyżeczki proszku do pieczenia, 350 g miodu, 300 g masła, 100 g kwaśnej śmietany, szklanka cukru, 3 łyżki przyprawy do piernika, 3 jajka;

przygotowanie: do rondelka wrzucić masło, cukier, miód, śmietankę i przyprawę. Rozpuścić i wystudzić (poprosić o pomoc "kulinarne wróżki"). W misce wymieszać mąkę z proszkiem i sodą. Wlać zawartość rondelka, dodać jajka i zagnieść ciasto. Można włożyć do lodówki na jakiś czas, albo piec od razu. Podsypywać mąką i wałkować na grubość 0,5 - 0,7 cm. Wycinać dowolne kształty i układać na blasze. Piec 10 minut w temperaturze 180°C. Przechowywać w pojemniku lub w torebce foliowej.

SMACZNEGO!!!

Ostatnio zmieniany wtorek, 29 październik 2019 19:00